تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

راه هایی برای بهبود سریع تر استخوان پس از جراحی تعویض مفصل

'Wnt' pathway ، ترمیم سریع استخوان با سلول های بنیادی بالغ

به منظور کشف دارویی برای تحریک کردن ترمیم استخوان، مطالعاتی روی نمونه استخوان افرادی که جراحی تعویض مفصل لگن انجام داده بودند، انجام شد. این مطالعات نشان داد استفاده از نوعی دارو، سلول های بنیادی را تحریک می کند که تقسیم شوند و سلول های استخوانی را ایجاد کنند. این داروی جدید، پروتئینی است که چرخه "Wnt" ('Wnt' pathway) را فعال می کند و موجب ترمیم سریع تر و بهتر استخوان ها می شود. چرخه "Wnt" ، در رشد و تمایز و همچنین سلامتی جانوران نقش کلیدی دارد. این چرخه مسئول تنظیم و کنترل سلول های بنیادی است؛ سلول های بنیادی بالغ باعث شکل گیری مجدد بافت های بدن بعد از آسیب دیدگی می شود. نمونه بارز این نوع شکل گیری مجدد بافت، دوزیستانی مانند سمندر هستند. در این جانداران اگر یک پا قطع شود، یک پای جدید در آن ها تشکیل می شود. شکستگی استخوان ها به خصوص در افراد مسن، موضوع مهمی در جوامع محسوب می شود. هر چه سن افراد بالا می رود، خطر شکستگی افزایش پیدا می کند و روند بهبودی بعد از شکستگی کندتر می شود. در بیشتر افراد شکستگی استخوان خود به خود درمان می شود؛ بعضی از شکستگی ها باعث ضرورت انجام جراحی تعویض مفصل لگن می شوند.

Cytochalasin D ، شکل گیری استخوان با سلول های بنیادی جنینی

رشد و ترمیم بافت استخوانی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن یا شکستگی استخوان لگن، اهمیت بسیاری دارد. کند بودن روند ترمیم استخوان، در افراد مسن طبیعی است. در این افراد به جای شکل گیری بافت استخوانی، بافت های چربی تولید و انباشته می شوند! دانشمندان ماده ای به نام سیتوکالازین D (cytochalasin D) برای تسریع روند تشکیل استخوان کشف کرده اند. سیتوکالازین D در دوران تمایز جنین انسان، در هسته سلول های بنیادی مزانشیمی حضور دارد. سیتوکالازین D با تحریک بیان ژن های خاصی، سلول های بنیادی مزانشیمی را تبدیل به استئوبلاست (سلول های استخوانی) می کند. مطالعه روی موش های زنده، نشان داد سیتوکالازین D شکل گیری استخوان در موش را تحریک می کند. تشکیل استخوان در انسان تفاوت زیادی با موش ندارد.

منابع

http://www.news-medical.net/news/20151117/Research-shows-how-scientists-altered-stem-cells-triggered-bone-growth.aspxhttp://www.news-medical.net/news/20151120/New-type-of-drug-may-help-bones-heal-faster-better.aspx
۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها