بالا رفتن کیفیت زندگی بعد از تعویض مفصل زانو

آرتروز یکی از رایج ترین علت دردهای مزمن و معلولیت در افراد مسن است. ژنتیک، عوامل محیطی، سبک زندگی و سن عوامل مؤثر در ابتلا به آرتروز هستند. افزایش امید به زندگی و شیوع چاقی در سال های اخیر، باعث شده است افراد بیشتری در جامعه، مبتلا به آرتروز زانو شوند. اگر مصرف دارو در درمان پا درد ناشی از آرتروز مفصل زانو مؤثر واقع نشود، تعویض مفصل زانو تنها راه حل برای درمان درد و بهبود کیفیت زندگی بیمار است.

مزیت های جراحی تعویض مفصل زانو

• جراحی تعویض مفصل زانو، باعث بهبود کیفیت زندگی 9 نفر از هر 10 نفر می شود.
  • ورزش منظم پس از جراحی، باعث بالا رفتن عمر مفصل مصنوعی زانو می شود.
  • موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو بسیار بالا است؛ مفصل مصنوعی زانو در 90 تا 95 درصد بیماران تا 10 سال و در 80 تا 85 درصد بیماران تا 20 سال عمر می کند.
جراحی تعویض مفصل زانو باعث درمان پا درد و بهبود عملکرد مفصل زانو می شود. در این جراحی، غضروف پاره شده یا آسیب دیده و همچنین استخوان های سست اطراف آن برداشته می شود و مفصل جدیدی از جنس آلیاژ فلزی یا پلاستیک درجه یک، به جای بافت های تخریب شده قرار می گیرد. مفصل جدید زانو، مانند مفصل طبیعی و سالم کار می کند و بیمار هیچ محدودیتی در حرکت کردن ندارد؛ البته حدود سه ماه زمان لازم است تا مراحل بازتوانی به طور کامل طی شود. پس از سه ماه، رضایت بیماران و کیفیت زندگی به سطح بالا و قابل قبولی می رسد. علاوه بر درمان زانو درد و بازگرداندن توانایی حرکت کردن، تعویض مفصل زانو نتایج مثبت زیر را در کیفیت زندگی بیمار ایجاد می کند:
  • تعادل هنگام حرکت
  • درمان لنگیدن پا