عملکرد مفصل مصنوعی لگن در افراد جوان و افراد مسن

چند نکته در مورد جراحی لگن

مطالعات نشان داده است:
  1. تعویض مفصل لگن در تمام سنین، (چه در افراد جوان پایین تر از 50 سال و چه در افراد بالاتر از 90 سال) موفقیت بالایی به همراه دارد.
  2. مفصل لگن تعویض شده در افراد زیر 50 سال، پس از گذشت 35 سال همچنان کارایی ایده آلی دارد.
  3. انجام جراحی تعویض مفصل لگن در سن بالاتر از 90 سال، نه تنها موفقیت بالایی به همراه دارد، بلکه کاملا ایمن است و عوارض قابل توجهی در افراد مسن ایجاد نمی کند.
  4. آرتروز مفصل لگن مهم ترین علت درد مفصل لگن و ناتوانی افراد در سن بالا است؛ تعویض مفصل لگن این دو مشکل را برطرف می کند.
  5. بیشتر افرادی که جراحی تعویض مفصل لگن روی آن ها صورت می گیرد، در سنین بین 50 تا 80 سالگی قرار دارند.

مزیت مهم تعویض مفصل لگن در افراد مسن: حفظ و بازیابی تحرک

به خاطر توسعه سلامتی در سال های گذشته، تعداد افراد بالای 90 سال افزایش زیادی داشته است. ممکن است سوالی در مورد جراحی لگن در سن بالای 90 سال مطرح شود: چرا جراح لگن یک مفصل جدید را در بدن شخصی که به اواخر عمر خود نزدیک است، قرار می دهد؟ پاسخ این است که این افراد به خاطر پا درد و ازکارافتادگی ناشی از آن، رنج زیادی را تحمل می کنند. این مشکلات، اثر بسیار عمیقی در کیفیت زندگی بیمار به همراه دارد. نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن در برخی از افراد مسن، حتی از افراد جوان نیز بیشتر احساس می شود. بیماران بالای 90 سال زیادی به مطب جراح ارتوپد مراجعه می کنند؛ بسیاری از این افراد از سطح سلامتی بالایی برخوردار هستند، اما به خاطر درد شدید مفصل زانو یا لگن، از کار افتاده شده اند. توانانی حرکت کردن و راه رفتن پس از جراحی لگن، یک موضوع مهم در بهبود کیفیت زندگی بیمار به شمار می رود. این بیماران می توانند تحرک و فعالیت داشته بشند، کارهای شخصی خود را انجام دهند و از خودشان مراقبت کنند، اما به خاطر درد مفصل لگن بدون هیچ حرکتی در بستر بیماری هستند. این افراد می توانند با مراجعه به بهترین جراح لگن کاندید جراحی تعویض مفصل لگن شوند و در کمتر از یک ماه، به فعالیت های طبیعی روزانه برگردند.

مزیت مهم تعویض مفصل لگن در افراد جوان: یک مفصل برای یک عمر

یک مطالعه بزرگ در افرادی که در سنین بین 18 تا 49 سالگی جراحی تعویض مفصل لگن انجام داده بودند، صورت گرفت. در این مطالعه، افراد به صورت منظم و به مدت 35 سال پس از جراحی، از لحاظ موفقیت جراحی لگن و عملکرد مفصل مصنوعی لگن، بررسی می شدند. این مطالعه شامل 69 بیمار بود که تمامی آن ها توسط یکی از بهترین جراحان لگن، جراحی شده بودند. نتیجه قابل تأمل بود؛ درصد قابل توجهی از بیماران، پس از 35 سال همچنان با همان مفصل تعویض شده زندگی می کردند و مفصل مصنوعی هنوز عملکرد و کارایی داشت. به طور دقیق، 63 درصد از مفصل های کارگذاری شده توسط جراح لگن، در آخرین نوبت بررسی این مطالعه، همچنان کارایی مناسبی داشت. می توان این طور نتیجه گیری کرد که اگر جراحی لگن روی یک بیمار 50 ساله انجام شود، با احتمال حدود دو سوم می توان گفت این مفصل، تا آخر عمر بیمار دوام خواهد آورد. این موضوع، یک موفقیت واقعی به شمار می رود؛ زیرا یک جراح لگن خوب سعی می کند بیمارش در سال های آینده، نیازی به جراحی مجدد لگن پیدا نکند. در حال حاضر، به طور قطعی موفقیت جراحی لگن، از اعداد و ارقام مطالعه صورت گرفته بهتر هستند؛ زیرا جراحی های تعویض مفصل لگن امروزه با استفاده از پروتزهای جدید انجام می شوند و کارایی آن ها بهتر از پروتزهای 35 سال پیش است.

منبع