نکروز آواسکولار و خطر آرتروز مفصل ران

نکروز آوسکولار (Avascular necrosis) که با عنوان سیاه شدن سر استخوان ران نیز شناخته می شود، یک اصطلاح کلی برای مرگ بافت استخوانی (نکروز استخوان) است. نکروز آواسکولار در انواع مختلف استخوان های بدن از جمله مفصل لگن ممکن است ایجاد شود و عوامل متعددی منجر به ایجاد آن می شوند. نکروز آواسکولار احتمال ایجاد آرتروز را افزایش می دهد. نکروز آواسکولار و آرتروز ناشی از آسیب دیدگی مفصل، علائم ظاهری مشابهی با یکدیگر دارند و تشخیص این دو بیماری از یکدیگر کمی پیچیده است.

فاکتور های خطر آرتروز

بیماری نکروز آواسکولار در ناحیه لگن در صورتی که درمان نشود، منجر به ایجاد آرتروز مفصل ران می شود. علاوه بر نکروز آواسکولار، عوامل زیر احتمال ایجاد آرتروز مفصل ران را افزایش می دهند:
  • ژنتیک
  • بیماری های مادرزادی مفصل ران
  • ساختار غیرطبیعی مفصل ران
  • آسیب و ضربه های شدید مفصل ران، شکستگی یا دررفتگی سر توپی استخوان ران از لگن

جراحی بیماران مبتلا به نکروز آواسکولار توسط دکتر طاهری اعظم

تصاویر مربوط به یکی از بیماران دکتر طاهری اعظم در ادامه مشاهده می شوند. این بیمار برای راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه خود، دچار مشکل جدی شده بود. در طی مراحل درمان، جراحی تعویض کامل مفصل ران ابتدا در مفصل سمت چپ و سپس در مفصل سمت راست انجام شد. بیمار جراحی تعویض مفصل را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت و اکنون از نتیجه جراحی رضایت کامل دارد. Avascular necrosis نکروز آواسکولار Avascular necrosis نکروز آواسکولار Avascular necrosis نکروز آواسکولاربیشتر بخوانید:عواقب نکروز آوسکولاررفتارهایی که باعث نکروز استخوان‌ها می‌شونددرمان پا درد با ورزشتوصیه هایی برای این که پا درد نگیریدروش های جراحی برای درمان نکروز آواسکولار

منابع