تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آیا می توان تعویض مفصل لگن را به صورت سرپایی انجام داد؟

جایگزین کردن مفصل آسیب دیده لگن با مفصل مصنوعی، یک جراحی مهم به شمار می رود و نیازمند بستری در بیمارستان و پیگیری درمان با انجام فیزیوتراپی است. به تازگی تکنیک جدیدی در جراحی لگن ایجاد شده است که ابعاد مثبت زیادی به مزیت های جراحی لگن اضافه می کند. این تکنیک، جراحی لگن به صورت سرپایی است، یعنی بیماران ساعت 9 صبح وارد بیمارستان می شوند و 5 بعد ازظهر به منزل برمی گردند. این جراحی با حداقل تهاجم انجام می شود و از اپروچ (approach) قدامی برای تعویض کامل مفصل لگن استفاده می کند. جراحی تعویض مفصل لگن با حداقل تهاجم، مانند روش معمولی جراحی لگن باعث درمان پا درد بیمار و بازگرداندن دامنه حرکت مفصل می شود.

چه افرادی می توانند به صورت سرپایی، جراحی تعویض مفصل شوند؟

هرچند جراحی تعویض مفصل لگن روی بیماران زیادی به صورت سرپایی انجام شده است، اما این خدمت در حال حاضر تنها در برخی از مراکز ارائه می شود. بیمارانی که جراحی تعویض مفصل لگن به صورت سرپایی روی آن ها انجام می شود، باید از سطح سلامتی بالایی برخوردار باشند. بهترین جراحان ارتوپد نیز در این موضوع که انجام جراحی لگن به صورت سرپایی برای تمام بیماران امکان پذیر نیست، توافق دارند. از آنجایی که این تکنیک کاملا جدید است، جراحان ارتوپد در مورد نحوه اجرای روند جراحی و به حداکثر رساندن مزیت های آن همچنان در حال تحقیق هستند.

مزایا و معایب

مزیت اصلی جراحی تعویض مفصل لگن به صورت سرپایی، این است که دوران نقاهت بیمار در منزل سپری می شود. سایر مزایای این جراحی شامل کاهش مدت بستری در بیمارستان، کاهش احتمال ابتلا به عفونت های بیمارستانی، بازتوانی سریع تر پس از جراحی، کاهش درد و افزایش رضایت بیماران از جراحی لگن است. کوتاه شدن زمان بستری در بیمارستان، هزینه بیمار را نیز کاهش می دهد. به طور معمول، شش هفته بعد از جراحی لگن بیماران می توانند فعالیت های سنگین بدنی و همچنین ورزش را دنبال کنند؛ این مدت برای بیمارانی که با اپروچ قدامی جراحی شده اند، بسیار کوتاه تر است. امکان ایجاد عوارض در منزل، ایجاد ابهام و اشکال در مصرف داروهای تسکین درد و نیاز به بستری مجدد در آینده از جمله عوارض انجام جراحی تعویض مفصل لگن به صورت سرپایی است. نتایج جراحی های صورت گرفته با این روش، به طور کلی مثبت ارزیابی می شود و به احتمال زیاد، استفاده از آن در آینده گسترش بیشتری پیدا می کند.

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل لگن به صورت سرپایی

جراح، شکافی به طول 10 سانتی متر در بخش قدامی ران در نزدیکی کشاله ران بیمار ایجاد می کند. جراحی از طریق فاصله طبیعی یا باز بین عضلات انجام می شود؛ بنابراین بریدگی در عضلات و تاندون های بیمار ایجاد نمی شود. از آنجایی که جراحی کوتاه تر است، مدت زمان بی هوشی کمتری مورد نیاز است. به جای بی هوشی سه ساعتی، از بی حسی نخاعی 90 دقیقه ای برای جراحی استفاده می شود. بنابراین بیمار زودتر به هوش می آید و آماده رفتن به منزل می شود. جراحی تعویض مفصل لگن با هر روشی که انجام شود (سرپایی یا بستری)، سه تا شش ماه طول می کشد تا با رشد استخوان در اطراف پروتز مفصل، مفصل مصنوعی در محل خود به طور کامل فیکس شود و مفصل کارگذاری شده، مانند مفصل طبیعی بیمار عمل کند.

منابع

http://www.aahks.org/care-for-hips-and-knees/what-you-should-know-about-outpatient-hip-or-knee-replacement/http://www.wsj.com/articles/same-day-hip-replacement-1454345289http://www.healthline.com/health-news/hip-replacement-surgery-in-one-day#3 
۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها