تعویض مفصل لگن به چه صورتی انجام می‌شود؟

زمانی که مفصل لگن فرسوده شود و عملکردش را از دست بدهد، یک مفصل مصنوعی لگن (پروتز لگن) به جای آن قرار می‌گیرد. به این جراحی، تعویض مفصل لگن گفته می‌شود. تصورِ داشتن مفصل مصنوعی لگن شاید در ابتدا نگران‌کننده باشد، اما باید توجه داشت جراحی لگن یکی از امن‌ترین و موفقیت‌آمیزترین جراحی‌های دنیا محسوب می‌شود. بر اساس نظرات مطرح شده از سوی بیماران، جراحی تعویض مفصل لگن نتایج قابل قبولی ایجاد می‌کند و رضایت بیماران را به همراه دارد.

جراحی تعویض مفصل لگن در چه مواردی کاربرد دارد؟

بیماران مبتلا به آرتروز مفصل لگن که دچار پا درد شدید و نقص عملکرد مفصل لگن هستند، می‌توانند با جراحی تعویض مفصل لگن از درد مفصل لگن رها شوند و دوباره به زندگی عادی برگردند. میزان درد قابل اندازه گیری نیست؛ پاسخ این سوال که آیا درد مفصل لگن در حدی هست که نیاز به جراحی تعویص مفصل لگن داشته باشد، با همکاری بیمار و جراح لگن، مشخص می‌شود. جراحی تعویض مفصل لگن محدودیت سنی ندارد و سن بیمار، معیار مهمی برای انجام آن محسوب نمی‌شود.

جراحی تعویض مفصل لگن به چه افرادی توصیه می‌شود؟

جراحی تعویض مفصل لگن زمانی توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها مانند فیزیوتراپی و مصرف دارو تأثیر کافی در درمان پا درد و بهبود عملکرد مفصل لگن نداشته باشد. جراحی تعویض مفصل لگن به افراد زیر توصیه می‌شود:
  • افرادی با درد شدید، تورم و سفتی مفصل لگن که توانایی حرکت کردن آن‌ها کاهش پیدا کرده است.
  • افرادی که درد مفصل لگن آنان در حدی است که کیفیت زندگی روزانه و خواب شبانه آن‌ها کاهش پیدا کرده است.
  • افرادی که انجام کارهای عادی روزانه مانند خرید کردن و رفتن به توالت و حمام برایشان دشوار یا غیرممکن است.
  • افرادی که به خاطر درد و کم‌تحرکی، دچار افسردگی شده‌اند.
  • افرادی که فعالیت شغلی و اجتماعی‌شان تحت تأثیر قرار گرفته است.
جراحی تعویض مفصل لگن در افرادی امکان‌پذیر است که سلامتی کافی و نیروی جسمانی برای انجام جراحی و گذراندن دوره فیزیوتراپی و بازتوانی پس از جراحی را داشته باشند.

انجام جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن، یک فرایند مرحله به مرحله است که طی آن، بخش گوی و کاسه پروتز لگن در انتهای استخوان ران (فمور) و فرورفتگی استخوان لگن قرار می‌گیرد. بهترین جراح لگن برای هر بیمار خاص، از جنس به‌خصوصی از اجزای پروتز لگن استفاده می‌کند. پروتزهای جراحی لگن انواع فلزی، سرامیکی و پلاستیکی دارند. علاوه بر جنس پروتز، روش‌های اتصال پروتز مفصل لگن به استخوان نیز متنوع هستند و باید به دقت و ظرافت انتخاب شوند، تا بهترین نتیجه از جراحی لگن حاصل شود. اتصال پروتز مفصل لگن به استخوان، به دو روش انجام می‌شود:
  • پروتزهای سیمانی
  • پروتزهای غیر سیمانی؛ این پروتزها دارای پوشش منفذدار هستند که استخوان می‌تواند در داخل آن‌ها رشد کند و پروتز مفصل در محل پیوند، پایدار شود.
برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن، به‌طور معمول بی‌هوشی عمومی ایجاد می‌شود و بیمار به خواب فرو می‌رود. بسته به شرایط بیمار، در صورتی که لازم باشد، می‌توان به جای بی‌هوشی عمومی از بی‌هوشی موضعی برای جراحی تعویض مفصل لگن استفاده کرد. در این حالت، بیمار بیدار است اما محل جراحی را حس نمی‌کند. جراحی تعویض مفصل لگن اغلب بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.