به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن خطرناک است

اگر یک جراح لگن خوب و باتجربه ضرورت انجام جراحی تعویض مفصل بیمار را تأیید کند، عقب انداختن جراحی به صلاح بیمار نخواهد بود. در این شرایط، جراحان ارتوپد به بیمار فرصت می دهند، تا زمان مناسبی را برای انجام جراحی انتخاب کنند. بیمارانی که در این مرحله حساس، تحمل درد مفصل لگن را ترجیح بدهند و از انجام جراحی امتناع کنند، باید عواقب احتمالی این تصمیم خطرناک را بپذیرند. بدتر شدن اوضاع مفصل لگن، افزایش درد لگن، اشکال در حرکت کردن و پیچیده تر شدن جراحی در اثر افزایش آسیب مفصل از عواقب تعویق جراحی تعویض مفصل لگن هستند.

آستانه شدت درد برای ضرورت جراحی لگن چه قدر است؟

این سوالی است که تنها بیماران می توانند پاسخ دهند؛ زیرا درد را تنها بیمار احساس می کند. هرچند ممکن است جراح لگن در موارد خاصی شرایط بیمار را برای انجام جراحی مناسب نداند و به دلایل پزشکی خاصی، عقب انداختن جراحی مفصل را توصیه کند، اما اگر امکان تخریب مفصل لگن بیمار وجود داشته باشد و درد لگن از آسیب جدی مفصل لگن ناشی شده باشد، عقب انداختن جراحی توصیه نمی شود.

وخامت اوضاع مفصل لگن

مهم ترین خطر عقب انداختن جراحی تعویض مفصل، شدیدتر شدن آسیب بافت مفصل و پیشروی بیماری هایی مانند آرتروز است. با پیشرفت آرتروز، امکان وقوع مشکلاتی مانند درد و احتمال دفرمه شدن (تغییر شکل) مفصل وجود دارد. بیماران جوان بیش از بیماران مسن، در معرض این گونه خطرات قرار دارند.

ازکارافتادگی بیمار

از دست دادن توانایی حرکت کردن، خطر دیگری است که در صورت امتناع از جراحی، بیماران را تهدید می کند. ازکارافتادگی ناشی از آسیب مفصل لگن به معنای عدم توانایی ورزش کردن نیست، بلکه به آن معناست که بیماران قادر به برخاستن از روی تخت و انجام کارهای ضروری خود نیستند.

علت امتناع بیماران از جراحی تعویض مفصل چیست؟

بیماران به دلایل زیر جراحی تعویض مفصل لگن را به تعویق می اندازند:
  • ترس های ناشناخته
  • ترس از جراحی
  • ترس از نقص عضو
  • ترس از درد بعد از جراحی
  • ترس از بدتر شدن وضعیت جسمانی
هر چند بیماران قبل از جراحی تعویض مفصل، به خاطر ترس ها و نگرانی های نادرستی از انجام جراحی امتناع می کنند، ولی همین بیماران بعد از جراحی، با افسوس به تیم پزشکی و دوستان خود می گویند ای کاش زودتر جراحی تعویض مفصل لگن انجام می دادند. این جمله بسیار تکراری بارها و بارها از زبان بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل شنیده می شود. به گفته این بیماران، اگر آن چه بعد از جراحی فهمیده اند را قبلا می دانستند، سال ها پیش اقدام به جراحی می کردند.

منبع