تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آیا عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن در بیمار امکان پذیر است؟

عمل دو طرفه تعویض کامل مفصل لگن، عملی است که در طی آن هر دو مفصل لگن به طور همزمان تعویض می شوند. این عمل در صورت درد آرتروزی شدید و سفتی در هر دوطرف مفصل لگن انجام می شود. در اغلب بیماران، سرعت و شدت آسیب دیدگی مفصل لگن در دو پا یکسان نیست؛ به همین خاطر عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن، عمل رایجی در بین بیماران به شمار نمی رود؛ اما اگر مفصل لگن هر دو پا نیاز به تعویض داشته باشد، می توان عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن را در یک زمان انجام داد.

نکته مهم1- سلامتی بیمار

قبل از تصمیم گیری در مورد تعویض همزمان هر دو مفصل ران، مزایا و معایب آن را در نظر می گیرند. به بیمارانی که تحمل انجام جراحی طولانی مدت عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن را ندارند، توصیه می شود جراحی تعویض مفصل هر طرف را در جراحی جداگانه ای انجام دهد. عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن دو برابر عمل یک طرفه تعویض مفصل لگن زمان می برد؛ یعنی حدود سه تا چهار ساعت. وجود مشکلات قلبی عروقی، ریوی و سایر بیماری ها ممکن است زمان جراحی تعویض مفصل لگن را کمی طولانی تر کنند.

نکته مهم2-بازتوانی بعد از عمل

تصمیم گیری برای انجام عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن یک تصمیم بسیار حرفه ای و حساس است، و فقط یک جراح ارتوپد فوق حرفه ای می تواند در مورد امکان انجام آن در بیمار، اظهار نظر کند. اگر امکان انجام عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن وجود اشته باشد، جراح ارتوپد برای راحتی و سلامتی بیمار این نوع جراحی را انتخاب می کند؛ زیرا پیگیری مراحل بازتوانی و فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن با یک مفصل تعویض شده و یک مفصل دردناک برای بیمار بسیار دشوار است. مراحل اولیه فیزیوتراپی بعد از عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن از حساسیت های خاصی برخوردار است و انجام آن تحت نظارت فیزیوتراپیست ماهر، توصیه می شود.

نکته مهم3-حمایت از بیمار بعد از عمل

بیمار بعد از عمل تعویض مفصل لگن، برای گذراندن دوره استراحت نیاز به حمایت دارد؛ در عمل دو طرفه تعویض مفصل لگن، این نیاز بیشتر احساس می شود. پرستاری و حمایت از بیمار بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، ممکن است از سوی پرستاران و فیزیوتراپ ها، یا از سوی خانواده و دوستان انجام شود.

منبع

http://bonesmart.org/hip/bilateral-total-hip-replacement/
۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها