تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

جراحی بازپوشانی مفصل، حافظ استخوان بیماران جوان

عمل تعویض کامل مفصل در جوانان در مقایسه با افراد مسن با موفقیت چندانی همراه نیست. به همین خاطر در گذشته درمان جوانانی که از مفصل ران دژنره رنج می بردند، برای جراحان ارتوپد کار دشواری بود. عمل بازپوشانی مفصل ران پنجاه سال قبل برای اولین بار برای درمان مفصل دژنره به کار رفت. این روش بعد از ابداع، به عنوان جایگزینی برای عمل تعویض کامل مفصل در مفصل دژنره جوانان مورد پذیرش و استقبال قرار گرفت. استفاده از پروتزهای فلز-فلز در عمل بازپوشانی مفصل، مشکلات کمتری از لحاظ ساییدگی سطوح پروتز نسبت به پروتزهای فلز-پلی اتیلن برای بیمار ایجاد می کنند. در ادامه مزیت های پروتزهای فلز-فلز را بیشتر توضیح می دهیم.

انواع سیستم های مفصلی برای عمل بازپوشانی مفصل ران

جوانانی که به جای مفصل ران خود مفصل مصنوعی جایگزین می کنند، به احتمال زیاد در طول زندگی خود بیش از یک بار نیاز به عمل جراحی دارند (زیرا مفصل مصنوعی در اثر ساییدگی و مشکلات دیگر ممکن است کارایی خود را بعد از چند سال از دست بدهد). به همین خاطر اغلب جراحان، عمل بازپوشانی مفصل را که آسیب کمتری به استخوان ها وارد می کند برای جوانان انجام می دهند. همچنین لازم است از بین انواع جنس های موجود برای پروتز مفصل، مناسب ترین مفصل برای جوانان انتخاب شود. از آنجایی که بخش کاسه مفصل در عمل بازپوشانی بزرگ است، استفاده از پروتزهای دارای پلی اتیلن باعث ساییدگی بیشتر سطح برخورد مفصل می شود و امکان لق شدن مفصل را به همراه دارد. البته در برخی موارد نیز دیده شده است که استفاده از پروتز های پلی اتیلنی طول عمر بالایی در حد 18 سال به همراه داشته است. صرف نظر از نوع پروتز استفاده شده، انجام عمل بازپوشانی در جوانان، از اهمیت بالایی برخوردار است (زیرا باقی ماندن سر استخوان فمور ران انجام عمل تعویض مجدد را در آینده امکان پذیر می کند). جراحی بازپوشانی مفصل به خاطر طبیعت امن و فیزیولوژیک آن، هم برای بیماران و هم جراحان دلخواه تر است. با عرضه شدن پروتزهای فلزی کامل که طول عمر بیشتری در بدن دارند، علاقه مندی به این نوع عمل جراحی افزایش یافت. پروتزهای فلزی کامل از زمان ابداع تا به امروز از لحاظ نوع طراحی متحمل تغییراتی شده اند تا میزان ساییدگی به حداقل برسد. به طور کلی در مورد مزیت جراحی بازپوشانی نسبت عمل تعویض کامل مفصل می توان گفت با جراحی بازپوشانی شما پل های بازگشت خود را خراب نمی کنید.

فعالیت بیمار بعد از عمل بازپوشانی مفصل

با این که در عمل بازپوشانی مفصل بخش کمتری از استخوان برداشته می شود، باز هم عمل جراحی مهمی به شمار می رود. دوره نقاحت بیمار بعد از عمل مفصل، به عوامل مختلفی مانند سایر مشکلات مفصلی و بیماری هایی که بیمار درگیر آن ها است بستگی دارد. هدف از بازتوانی بعد از عمل مفصل، بازگشت دوباره کارایی مفصل و کاهش درد مفصل است. عمل بازپوشانی نسبت به تعویض کامل مفصل، به بیمار اجازه فعالیت بیشتری بعد از عمل می دهد و خطرات و مشکلات جانبی کمتری را برای او به همراه دارد. ثبات و پایداری بیشتر مفصل، به بیمار اجازه انجام ورزش و کارهایی که به دامنه حرکت وسیع تری نیاز دارند را می دهد. با این که تعیین طول عمر دقیق مفصل امکان پذیر نیست، اما می توان گفت استفاده از مفصل های فلزی به طور قطع ساییدگی کمتری را ایجاد می کند. همچنین بافت بدن خرده های فلزی ناشی از پروتزهای فلزی را بهتر تحمل می کنند. قدمت استفاده از مفصل های فلزی در عمل بازپوشانی مفصل سی سال است و بررسی های کاملی در مورد میزان موفقیت و خطرات احتمالی آن ها انجام شده است. .

منابع

http://www.jri-docs.com/http://www.ncbi.nlm.nih.gov/http://www.jointpain.md/
۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها