سرطان استخوان در پا چگونه احساس می‌شود؟

دگرگونی و تغییر ژنتیکی سلول‌ها سبب تکثیر غیر قابل کنترل سلول‌ها و بروز سرطان در اندام‌های بدن یا استخوان‌ها می‌شود. سرطان استخوان می‌تواند به هر یک از استخوان‌های بدن آسیب برساند. سرطان استخوان یا تومور استخوانی ممکن است یک تومور استخوان اولیه باشد، یعنی از ابتدا در استخوان ایجاد شود یا متاستاز استخوان باشد، یعنی سرطان از بخش دیگری در بدن به استخوان شیوع یابد. معمولا متاستاز استخوان در اثر سرطان پروستات، تیروئید، پستان، ریه و کلیه ایجاد می‌شود.

نشانه‌ها و علائم سرطان استخوان

درد

درد متداول‌ترین عارضه‌ای است که استخوان سرطانی را درگیر می‌کند. در ابتدا ممکن است درد دائمی نباشد و شب‌ها شدیدتر شود، ولی با گذشت زمان دائمی می‌شود. همچنین با فشار روی استخوان سرطانی، درد شدیدتر می‌شود مثلا در سرطان استخوان در ناحیه پا، هنگام راه رفتن درد بیشتری احساس می‌شود. با پیشرفت سرطان استخوان در ناحیه پا، درد به صورت دائمی احساس می‌شود، با فعالیت شدیدتر شده و ممکن است فرد دچار لنگی شود. درد می‌تواند در تومور یا در مفاصل اطراف آن احساس شود. اگر سرطان استخوان در ناحیه درشت نی (استخوان بزرگ بین زانو و مچ پا) باشد، معمولا در ساق پا، زانو و مچ پا درد احساس می‌شود.

التهاب

با پیشرفت سرطان استخوان علاوه بر درد، تورم نیز مشاهده می‌شود. بسته به محل قرارگیری تومور، ممکن است توده یا حجمی قابل لمس باشد. برای مثال سرطان استخوان در پا می‌تواند به صورت توده در ساق پا احساس شود. این توده بسته به نوع و محل قرارگیری تومور و تاثیر منفی که روی ارگان‌های مجاور می‌گذارد می‌تواند دردناک یا بدون درد باشد. برای مثال یک تومور در ناحیه درشت‌ نی می‌تواند سبب فشار روی عصب‌ها، تورم مفاصل مجاور و التهاب در بخش پایینی پا شود. بسته به نوع تومور، حجم رشد یافته سفت یا نرم، قابل جابجایی یا غیر قابل جابجایی است.

شکستگی

سرطان استخوان سبب تضعیف استخوان و افزایش احتمال شکستگی در استخوان می‌شود. کسانی که در اثر سرطان استخوان دچار شکستگی شده‌اند، درد شدید و ناگهانی در یک پا که مدت‌ها دچار درد بوده است را توصیف کرده‌اند.

علائم کلی سرطان

مانند هر نوع سرطان دیگر، سرطان استخوان نیز نشانه‌های کلی سرطان را دارد. این علائم شامل تب، احساس سرما، تعریق در خواب، خستگی، تغییر اشتها و کاهش ناگهانی وزن هستند. ممکن است پزشک با توجه به برخی از این علائم متوجه شود بیمار دچار متاستاز استخوان است و سرطان اولیه در ناحیه دیگری از بدن قرار دارد.

اگر تمایل دارید مطالب بیش‌تری درباره تومورهای استخوانی مطالعه کنید، روی لینک کلیک کنید.

هر یک از این علائم می‌توانند در اثر بیماری‌هایی غیر از سرطان مانند جراحات یا آرتروز نیز رخ دهند. ولی اگر این علائم برای طولانی مدت بدون هیچ علت خاصی ادامه یافتند باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

برای آشنایی با خدمات دکتر طاهری اعظم در متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن در زمینه درمان تومورهای سرطانی، روی لینک کلیک کنید. برای تماس با ما و کسب اطلاعات بیش‌تر اینجا کلیک کنید.