تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آسیب‌دیدگی مفصل زانو و هیپ (لگن) در ورزشکاران

ورزشکاران برجسته، از محبوب‌ترین گروه‌ها در بین مردم جامعه هستند و اخبار مربوط به آنان، در صدر خبرها قرار می‌گیرد. با این وجود، ورزش کردن خالی از خطر نیست؛ فرقی ندارد برای سلامتی و شادابی ورزش می‌کنید، یا یک ورزش خاص را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنید. باید آسیب‌های ورزشی را بشناسید و هنگام ورزش کردن از خودتان مراقبت کنید. 55 درصد از آسیب‌های ورزشی، مربوط به مفصل زانو است. 25 درصد از آسیب‌دیدگی‌های درمان شده توسط جراحان ارتوپد، مربوط به آسیب‌های مفصل زانو است. در این مطلب، رایج‌ترین آسیب‌های ورزشی مفصل زانو و لگن را معرفی می‌کنیم.

کشیدگی عضله فلکسور هیپ

عضلات فلکسور، گروهی از ماهیچه‌های خم‌کننده مفصل لگن هستند. این عضلات باعث حرکت رو به بالای پا و زانو می‌شوند. داشتن عضلات ضعیف، گرم نکردن بدن پیش از ورزش، سفت بودن عضلات و سقوط کردن از عواملی هستند که باعث این آسیب ورزشی می‌شوند. این آسیب در ورزش‌های رزمی، فوتبال و هاکی رایج‌تر است. درد، اسپاسم عضلات و تورم از نشانه‌های کشیدگی عضله فلکسور هیپ هستند. اگر آسیب‌دیدگی خفیف باشد، می‌توان آن را با استراحت کردن، کمپرس یخ و داروی مسکن و ضدالتهاب کنترل کرد. فیزیوتراپی نیز شامل حرکات خاص کششی مفصل لگن خواهد بود. اگر درد شدید باشد، بهتر است به ارتوپد خوب یا جراح لگن مراجعه کنید.

آسیب رباط صلیبی جلویی زانو (ACL)

رباط صلیبی جلویی زانو، استخوان ساق پا را به زانو وصل می‌کند. توقف یا تغییر جهت ناگهانی یا ضربه شدید به کنار زانو باعث آسیب رباط صلیبی جلویی زانو می‌شود. این آسیب یکی از شدیدترین آسیب‌های ورزشی است. درصورتی‌که رباط صلیبی جلویی زانو به‌طور کامل پاره شود، انجام جراحی ضروری است؛ پارگی رباط جلویی قدامی زانو ممکن است به فعالیت‌های ورزشی شخص، برای همیشه پایان دهد.

کشیدگی عضلات همسترینگ

سه عضله در پشت زانو، عضلات همسترینگ زانو را تشکیل می‌دهند. هنگام ورزش شدید یا کشش بیش از حد عضلات، عضلات همسترینگ دچار کشیدگی می‌شوند. این آسیب ورزشی می‌تواند باعث ایجاد درد و کبودی شود. گرم نکردن بدن پیش از ورزش و عدم انعطاف پذیری عضلات، باعث آسیب کشیدگی عضلات همسترینگ می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از این آسیب ورزشی، توقف ورزش هنگام احساس خستگی است؛ زیرا مکانیزم‌هایی که محافظت از عضلات بدن را بر عهده دارند، هنگام خستگی عضلات به‌درستی عمل نمی‌کنند. کشیدگی عضلات همسترینگ بسیار دیر درمان می‌شود، بین 6 تا 12 ماه؛ زیرا حتی راه رفتن نیز فشار زیادی به عضلات همسترینگ وارد می‌کند. حرکات کششی ملایم، به درمان این آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. استراحت کردن، کمپرس یخ، و داروهای ضدالتهاب از دیگر راه‌های درمان عضلات همسترینگ هستند.

سندروم پاتلوفمورال

آسیب دیدگی زانو یا سندروم پاتلوفمورال، در اثر حرکات مکرر مفصل زانو نسبت به استخوان ساق پا ایجاد می شود. این حرکات تکراری به بافت زانو آسیب وارد می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود. دوچرخه‌سواری، شنا، فوتبال، والیبال و دو ورزش‌های رایجی هستند که باعث سندروم پاتلوفمورال می‌شوند. شش هفته طول می‌کشد تا این آسیب‌دیدیگی درمان شود. در طول این مدت، انجام ورزش‌های ملایم‌تر برای حفظ قدرت عضلات توصیه می‌شود. پوشیدن کفش‌ ورزشی مناسب احتمال آسیب سندروم پاتلوفمورال را کمتر می‌کند. دکتر طاهری اعظم به‌عنوان یکی از بهترین جراحان لگن و زانو در ایران، آسیب‌های ورزشی لگن و زانو را برای همیشه درمان می‌کنند.

منبع

https://www.unitypoint.org/livewell/article.aspx?id=591d8cf1-1ee5-4cb3-b662-a5f21f6f13bc  
۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها