تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

چگونه آب و هوای سرد و مرطوب، درد مفصل‌ها را شدیدتر می‌کند؟

آب و هوای سرد و مرطوب، روی درد مفصل‌های بدن تأثیرگذار است. افرادی که از بیماری آرتروز رنج می‌برند، در سرما و بارندگی درد بیشتری احساس می‌کنند. برخی از بیماران ادعا می‌کنند از روی افزایش درد مفصل زانو یا لگن، می‌توانند حتی وقوع باران را پیش‌بینی کنند. در پژوهشی که در مورد اثر تغییرات آب و هوا بر دردهای مزمن انجام شد، بیش از 67 درصد از افراد اظهار داشتند که تغییرات آب و هوا، باعث افزایش درد آن‌ها می‌شود.

چه عواملی باعث افزایش درد مفاصل در آب و هوای سرد می‌شود؟

عامل فشار

یکی از عواملی که در آب و هوای سرد مفصل‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فشار اتمسفر است. فشار اتمسفر، نیرویی است که در اثر وزن هوا به بدن وارد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد تغییرات فشار اتمسفر که با سرد شدن آب و هوا همراه است، می‌تواند باعث تورم بافت‌های مفصلی بدن و فشار آمدن به اعصابی شود که مسئول انتقال پیام‌های درد هستند.

اختلال در عملکرد اعصاب

سرما باعث تغییراتی در سیستم عصبی بدن می‌شود؛ به‌طوری که سیگنال‌های درد در سرما چند برابر می‌شوند. بسیاری از افرادی که از درد زانو یا درد مفصل لگن رنج می‌برند، مفصل‌هایشان آسیب جدی ندیده است؛ علت درد مفصل در این بیماران، اختلال در عملکرد سیستم عصبی است. اعصاب سمپاتیک عملکرد داخلی بسیاری از اندام‌های بدن را کنترل می‌کند. وقتی هوا سرد است، سیستم اعصاب سمپاتیک جریان خون را در بعضی از اعضای بدن (مانند دست و پا) به حداقل می‌رساند تا مرکز بدن را گرم نگه دارد؛ زیرا اندام‌های حیاتی بدن در مرکز بدن قرار دارند. سرد شدن این اندام‌ها، باعث افزایش فعالیت اعصاب درد در ناحیه مفصل‌ها می‌شود و دردی که بیمار احساس می‌کند نیز بیشتر می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از درد مفصل در زمستان

پوشیدن لباس مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از درد مفصل در زمستان است. بیشتر گرمای بدن از طریق سر، دست‌ها و پاها از دست می‌رود. به نکات زیر در مورد نحوه پوشش در زمستان توجه کنید:
  • چند لایه لباس گشاد به تن کنید؛ این لایه‌ها گرمای بدن را به دام می‌اندازند و جلوی خروج گرما را می‌گیرند.
  • پوشیدن دستکش تأثیر زیادی در حفظ گرمای بدن دارد.
  • با کلاه و شال گردن برای حفظ گرمای سر و گردن استفاده کنید.
  • جوراب گرم و چکمه‌های ضد آب بپوشید تا از نفوذ رطوبت به پاها پیشگیری شود.

منابع

https://www.arthritiswa.org.au/content/page/winter-amp-arthritis.html

http://www.abc.net.au/health/talkinghealth/factbuster/stories/2013/06/11/3779124.htm

۵
از ۵
۳۲ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها