تق تق کردن مفصل هیپ را در جوانی جدی بگیرید

علت تق تق کردن مفصل هیپ چیست؟

تق تق کردن مفصل هیپ که به آن سندرم هیپ صدادار نیز می‌گویند، معمولا بیانگر بیماری جدی و خطرناکی نیست. ولی می‌تواند سبب اذیت و ناراحتی شود. تق تق کردن مفصل هیپ معمولا در اثر برخورد ماهیچه یا تاندون با استخوان ایجاد می‌شود. اگر دردی احساس نمی‌کنید، احتمالا نیازی به درمان ندارید. ولی اگر درد و ناراحتی داشتید می‌توانید به کمک پزشک روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. تق تق کردن مفصل هیپ بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. این بیماری سه نوع اصلی دارد:
  • داخلی؛ در جلوی مفصل هیپ، تاندون روی استخوان سر می‌خورد.
  • خارجی؛ تاندون و ماهیچه در بالای استخوان ران روی استخوان سر می‌خورند.
  • اینترا آرتیکولار؛ در اثر ضربه یا مشکل جدی در مفصل هیپ ایجاد می‌شود. یعنی برخلاف دو مورد قبلی، علت آن تاندون و ماهیچه نیست.

علائم سندرم هیپ صدادار

همانطور که از نام این بیماری برمی‌آید، با تکان‌های صدادار و تق تق همراه است. معمولا تق تق کردن مفصل هیپ دردی به همراه ندارد. ولی ممکن است هنگام کشش مفصل هیپ، صدای آن را احساس کنید. برخی از علائم این بیماری عبارتند از:
  • التهاب
  • ضعت عضلات پا هنگام بالا بردن آن
  • مشکل در فعالیت‌های فیزیکی مانند راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی
  • احساس اینکه مفصل هیپ دارد از جای خود خارج می‌شود

چگونه تق تق کردن مفصل هیپ درمان می‌شود؟

معمولا سندرم مفصل هیپ صدادار بدون درد بوده و نیاز به درمان ندارد. اگر این مشکل با درد مختصری همراه باشد، قرص‌های مسکن و کیسه آب سرد یک روش درمانی مناسب برای آن است. همچنین ممکن است برای بهبود ماهیچه و تاندون، لازم باشد برخی از فعالیت‌های خود را محدود کنید. در موارد جدی‌تر ممکن است برای افزایش محدوده حرکتی خود به فیزیوتراپی یا تزریق استروئید نیاز داشته باشید. همچنین تمریناتی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش مقاومت و کشش ماهیچه‌های اطراف لگن و کاهش علائم بیماری انجام دهید. برای مشاهده "خدمات" دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن ، روی لینک آن کلیک کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.