زانو درد چه دلایلی دارد و چگونه تسکین می‌یابد؟

علت زانو درد چیست؟

زانو درد ممکن است موقتی یا مزمن باشد. اکثر افراد در اثر جراحت یا حادثه، زانو درد موقتی را تجربه می‌کنند. ولی زانو درد مزمن در اثر علل و بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌شود. زانو درد مزمن به درمان نیاز دارد و معمولاً با حادثه و تروما ارتباطی ندارد. شرایط و بیماری‌های فیزیکی می‌توانند سبب زانو درد شوند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:
  • استئوآرتریت: درد، التهاب و تخریب مفصل در اثر فساد و نابودی
  • تاندونیت: درد در جلوی زانو که هنگام بالا رفتن از پله یا راه رفتن روی شیب بدتر می‌شود
  • بورسیت: التهابی که در اثر استفاده بیش از حد یا جراحت زانو ایجاد می‌شود
  • نرمی کشکک زانو: آسیب غضروفی در زیر کشکک زانو
  • نقرس: ایجاد آرتروز در اثر اوریک اسید
  • کیست بیکر: بیرون‌زدگی غشای مایع سینوویال از پشت زانو. مایع سینوویال روان کردن مفصل را بر عهده دارد
  • آرتریت روماتوئید (RA): اختلال التهابی خودایمنی مزمن که باعث تورم دردناک شده و می‌تواند به مرور باعث تغییر شکل مفصل و ساییدگی استخوان شود
  • دررفتگی: دررفتگی کاسه زانو که اغلب در اثر تروما ایجاد می‌شود
  • پارگی منیسک: پارگی در یک یا چند غضروف زانو
  • پارگی رباط: پارگی در یکی از چهار رباط زانو که معمولاً رباط متقاطع قدامی (ACL) آسیب می‌بیند
  • تومور استخوان: استئوسارکوما (دومین سرطان شایع استخوان) که اغلب در زانو رخ می‌دهد

چگونه می‌توان زانو درد و تورم در زانو را تسکین داد؟

ابتدا نکات زیر را رعایت کنید. چنانچه تغییری حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید:
  • کمترین فشار ممکن را به زانو وارد کنید. برای مثال از ایستادن طولانی مدت بپرهیزید.
  • هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه، کیسه یخ روی زانو قرار دهید.
  • قرص مسکن مانند استامینوفن مصرف کنید.

چه زمانی باید برای زانو درد به پزشک مراجعه کرد؟

• زانو درد بعد از چند هفته بهبود نیابد.
  • حرکت زانو محدود شده یا امکان راه رفتن و حمل وزن بدن را نداشته باشد.
  • شاهد قفل شدن، خالی شدن یا تق تق کردن زانو همراه با درد باشید. تق تق کردن بدون درد معمولاً بی‌خطر است.
برای آنکه در رابطه با علائم و راه‌های درمان آرتروز زانو بیشتر بدانید، روی لینک آن کلیک کنید. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی ."تماس با ما" کلیک کنید