علل گیر افتادگی مفصل ران چیست؟

منظور از گیر افتادگی مفصل ران چیست؟

اگر توپی و سوکت مفصل هیپ به خوبی در هم چفت نشوند، گیر افتادگی مفصل ران رخ می‌دهد. این محدودیت در حرکت می‌تواند باعث آسیب به غضروف، درد و آرتروز در جوانان شود. گیر افتادگی مفصل ران معمولاً هنگام دویدن، پریدن یا نشستن طولانی مدت که باعث کشش مفصل ران می‌شود، رخ می‌دهد. در اثر گیر افتادگی مفصل ران ممکن است خم کردن لگن بسیار دشوار شود. در این صورت، برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در آینده باید جراحی انجام شود.

دلایل گیر افتادگی مفصل ران

گیر افتادگی مفصل ران ممکن است در اثر بدشکلی استخوان سر فمور یا ران، تغییر شکل گردن فمور و سوکت هیپ که سر استخوان فمور را می‌پوشاند، رخ دهد. اگر گرفتن یا گیر افتادگی مفصل ران به طور مکرر اتفاق بیفتد باعث آسیب دیدن غضروف و لابروم می‌شود. ممکن است ساختار غیر عادی در مفصل سوکت و توپی در بدو تولد نوزاد، منجر به گیر افتادگی مفصل ران شود. همچنین ممکن است با رشد کودک، مفصل ران دچار مشکل ساختاری شود. فعالیت‌های پرتکرار شامل حرکت دادن پاها در خارج از محدوده طبیعی آن‌ها می‌تواند باعث گیر افتادگی مفصل ران شود. این حالت در ورزش‌هایی مانند فوتبال آمریکایی، بیسبال، فوتبال، تنیس، هاکی، لاکراس، رقص و گلف مشاهده می‌شود. ضربه و جراحت نیز می‌تواند سبب گیر افتادگی مفصل ران شود. علاوه بر این، بیماری‌هایی مانند بیماری پرتس و لغزش اپی فیز سر استخوان ران (SCFE) می‌توانند سبب گیر افتادگی مفصل ران شوند.

درمان‌های خانگی

با مشاهده علائم اولیه باید فعالیت یا حرکاتی که باعث بروز درد می‌شوند را شناسایی کنید. در برخی موارد، صرف نظر کردن از انجام چند فعالیت ساده و استراحت دادن به مفصل ران می‌تواند باعث فرونشستن درد شود. داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می‌توانند کمک کننده باشند. اگر علائم بیماری ادامه یافت باید برای تشخیص علت دقیق درد و تجویز درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.