تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

تأثیر مثبت ورزش بر روی آرتروز زانو

آیا ورزش منظم به کنترل آرتروز زانو کمک می‌کند؟

ورزش یک فعالیت ضروری در افرادی است که دچار آرتروز زانو هستند. ورزش باعث افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری، کاهش درد مفصل و مبارزه با خستگی می‌شود. اما چگونه حرکات ورزشی به آرتروز زانو کمک می‌کنند؟
  • وسیع کردن محدوده حرکتی
به منظور افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری باید مفصل زانو را در تمام محدوده طبیعی و کمی بیش از آن حرکت داد. چنین تمریناتی همیشه قابل اجراست. حتی زمانی که دچار درد و التهاب ناشی از آرتروز زانو هستید. البته توجه داشته باشید که باید تمرینات ورزشی را بسیار ملایم انجام دهید.
  • افزایش گردش خون
ورزش با پمپاژ بیشتر قلب و افزایش گردش خون به بدن و مفاصل همراه است. در نتیجه، غشای سینوویال دائماً با اکسیژن و مواد مغذی تقویت می‌شود. تغذیه غشای سینوویال از التهاب آن و تشدید آرتروز زانو جلوگیری می‌کند.
  • تقویت ماهیچه‌ها
تقویت ماهیچه‌های اطراف مفصل به کاهش درد کمک می‌کند. برای این منظور به تجهیزات گران قیمت نیازی نیست. می‌توانید به کمک وزن بدن خود، به تقویت ماهیچه‌ها بپردازید. برای مثال، تمرین ساده زیر از طریق تقویت عضلات لگن، فشار روی زانو را کم کرده و به کنترل آرتروز زانو کمک می‌کند. روی یک صندلی نشسته و سعی کنید تنها به کمک مفصل لگن چند لحظه بلند شده و دوباره بنشینید. در این تمرینات که اسکات نامیده می‌شود، به کمک دست‌ها تعادل خود را حفظ کنید.
  • افزایش قدرت بدنی
تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی و شنا به تقویت قلب و ریه و در نتیجه، افزایش قدرت بدنی و سلامت عمومی کمک می‌کنند. فردی که دچار آرتروز زانو است باید ورزش‌های سبک که فشار زیادی به مفصل زانو وارد نمی‌کنند، انجام دهد و از ورزش‌های سنگین مانند دویدن بپرهیزد. اگر علائم آرتروز زانو به طور ناگهانی تشدید می‌شوند، برای ورزش کردن باید تا فروکش کردن علائم صبر کنید.
  • تعادل بهتر
حفظ تعادل در سنین بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راه‌های ساده‌ای برای حفظ تعادل وجود دارد. برای مثال ایستادن روی دو پا و سپس بلند کردن یک پا به مدت ۵ ثانیه. این حرکت را روی پای دیگر تکرار کنید. به مرور، این زمان را به ۳۰ ثانیه برسانید. یوگا و تای‌چی ورزش‌های مناسبی برای حفظ تعادل هستند. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.
۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها