آرتروز زانو درمان‌شدنی است؟

آرتروز زانو

درمان‌های مختلفی برای آرتروز زانو وجود دارد. آرتروز زانو انجام فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله را دشوار می‌کند. گاهی باید برای کنترل درد ناشی از آرتروز زانو چندین روش درمانی را ترکیب کرد

درمان آرتروز زانو به کمک دارو

پزشک معالج داروهای مختلفی برای شما تجویز می‌کند که علائم آرتروز زانو را کاهش می‌دهند. این داروها عبارتند از:

مسکن‌ها

نوع مسکنی که تجویز می‌شود، به شدت درد و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. مسکن‌های متداول عبارتند از:
  • پاراستامول یا استامینوفن
  • داروهای غیراستروئیدی غیرالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، سلکوکسیب و اتوریکوکسیب
  • اپیوئیدها مانند کدئین
  • کرم کاپسایسین که عصب‌های ناقل درد را مسدود می‌کند

تزریق استروئید

تزریق استروئید در برخی از افراد به درمان موقت و رفع علائم آرتروز زانو کمک می‌کند. در این صورت باید حداقل سه مرتبه تزریق در مفصل زانو با فاصله زمانی ۳-۶ ماه انجام شود.

تزریق PRP

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یکی از درمان‌های نوین آرتروز زانو است. در حقیقت PRP همان پلاسمای غلیظ شده خون فرد است که پلاکت آن بسیار بالاست. همانطور که می‌دانید بدن برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده از پلاکت استفاده می‌کند.

درمان آرتروز زانو به کمک جراحی

اگر درد ناشی از آرتروز زانو منجر به ناتوانی فرد شود و هیچ یک از درمان‌های بالا در کاهش علائم بیماری مؤثر نباشند، جراحی انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای جراحی آرتروز زانو وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

پیوند غضروف

بافت غضروفی سالم و طبیعی از نواحی دیگر زانو یا از بانک فرآورده‌های پیوندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این غضروف سالم، نواحی از بین رفته در غضروف مفصلی زانو ترمیم می‌شوند.

سینووکتومی

پوشش مفصلی آسیب دیده در اثر آرتروز زانو به خصوص آرتریت روماتوئید برداشته می‌شود. به این ترتیب درد و تورم کاهش پیدا می‌کند.

استئوتومی

در استئوتومی زانو، تیبیا یا فمور بریده شده و با هدف کاهش فشار روی زانو تراشیده می‌شوند. تیبیا استخوان مربوط به ساق پا و فمور استخوان مربوط به ران پا است. با تغییر شکل آن‌ها، وزن از روی ناحیه آسیب دیده برداشته می‌شود. این امر با کاهش درد و بهبود عملکرد زانو همراه است.

تعویض کامل یا بخشی از زانو (آرتروپلاستی)

در این روش غضروف و استخوان آسیب دیده برداشته شده و مفصل مصنوعی از جنس پلاستیک یا فلز جایگزین آن می‌شود. به این ترتیب درد ناشی از آرتروز زانو برطرف شده و بیمار عملکرد طبیعی خود را بازمی‌یابد. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.