آرتروز مفصل لگن

hip surgeon ارتوپد خوباستئوآتریت یکی از انواع آرتروز است که اغلب، در افراد بالای 50 سال ایجاد می شود. البته امکان ایجاد این بیماری در افراد جوان تر نیز وجود دارد. در بیماری اسئوآرتریت مفصل لگن، غضروف سر استخوان ران به تدریج دچار فرسایش می شود. با فرسایش غضروف به مرور زمان، غضروف ساییده می شود و فضای مفصلی محافظ بین استخوان ها کاهش پیدا می کند. از بین رفتن مفصل باعث ساییدگی استخوان ها روی هم می شود. در این حالت، استخوان ها برای جبران غضروف از دست رفته، شروع به رشد بیشتر می کنند و خارهای استخوانی (استئوفیت) را ایجاد می کنند. آرتروز مفصل لگن به صورت تدریجی پیشرفت می کند و با پیشرفت آن، درد بیمار افزایش پیدا می کند.

علائم آرتروز مفصل لگن

علائم اولیه آرتروز لگن احساس سفتی مفصل لگن، کشاله ران، ران ها و باسن است. سفتی مفصل هنگام راه رفتن به خصوص صبح ها بعد از برخاستن از خواب یا بعد از نشستن طولانی مدت، علامت مهمی محسوب می شود. بیمار، درد شدید و آزاردهنده ناشی از آرتروز لگن را هنگام حرکت کردن احساس می کند. این درد بعد از مدتی استراحت از بین می رود. سایر علائم آرتروز شامل تورم، حساس شدن مفصل و احساس ساییدگی یا ترک خوردگی هنگام حرکت دادن مفصل است.

زمان مراجعه به پزشک

بیشتر دردهای مفصل لگن، جدی نیستند و بعد از مدتی خود به خود یا با انجام روش های ساده در منزل بهبود پیدا می کنند. اگر درد بسیار شدید شود؛ به طوری که با مصرف داروهای معمولی تا دو هفته تسکین پیدا نکند، بهتر است بیمار هر چه سریع به متخصص ارتوپد مراجعه کند. در موارد زیر مراجعه سریع به پزشک ضروری است:
  • سقوط از بلندی یا آسیب دیدگی مفصل لگن
  • افزایش ناگهانی درد
  • ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها

بهترین درمان آرتروز لگن

گزینه های زیادی برای درمان آرتروز مفصل لگن، پیش روی بیمار و متخصص ارتوپد وجود ندارد. انتخاب روش درمان بستگی به شدت آرتروز لگن دارد. به طور خلاصه:
  • آرتروزهای خفیف با انجام تعدادی حرکات ورزشی درمان می شوند.
  • برای درمان آرتروزهای متوسط، از برخی داروها استفاده می شود.
  • آرتروز شدید مفصل لگن با جراحی تعویض مفصل درمان می شود.
جراحی تعویض مفصل لگن، به معنی برداشتن بخش های استابولوم (بخشی از استخوان لگن) و فمور (سر استخوان ران) و جایگزین کردن آن ها با پروتز مصنوعی مفصل لگن با هدف بازگرداندن کارایی مفصل و درمان درد بیمار است. از آنجایی که آرتروز به تدریج پیشرفت می کند، هر چه قدر بیمار زودتر تحت درمان قرار گیرد، درمان او نیز راحت تر خواهد بود. جنس پروتز اهمیت زیادی در موفقیت جراحی لگن دارد و بر اساس شرایط بیمار انتخاب می شود. مراکز تحقیقاتی بسیاری در سراسر دنیا مشغول تحقیق و بررسی انواع پروتز ها (پلاستیکی، سرامیکی و فلزی) هستند تا بهترین ها را برای درمان بیماران در دسترس قرار دهند.

منابع