تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

سبک زندگی و سیاه شدگی سر مفصل ران

در هر سال بیش از 20 هزار نفر در دنیا به بیماری سیاه شدگی سر مفصل ران (نکروز آواسکولار یا AVN) مبتلا می شوند؛ که بیشتر آن ها بین 20 تا 50 سال سن دارند و برای درمان، به جراح ارتوپد مراجعه می کنند. خطر ابتلا به بیماری سیاه شدگی سر مفصل ران در افراد سالم پایین تر است. بیشتر افراد، در اثر بیماری های زمینه ای یا آسیب ها دچار سیاه شدگی سر مفصل ران می شوند. بیماران به دنبال یافتن بهترین جراح لگن برای درمان این بیماری هستند؛ اما در این مطلب ما پیشگیری را به خوانندگان پیشنهاد می کنیم. برخی از عوامل ابتلا به سیاه شدگی سر مفصل ران در ادامه توضیح داده می شوند:ارتوپد خوب Avascular necrosis

دررفتگی یا شکستگی استخوان ران (فمور)

این نوع آسیب ها، خونرسانی به مفصل ران را محدود می کنند و باعث ایجاد نکروز آواسکولار ناشی از آسیب می شوند. آمار نشان می دهد 20 درصد افراد بعد از دررفتگی یا شکستگی مفصل ران، دچار سیاه شدگی سر مفصل ران می شوند.

مصرف داروهای کورتونی

استفاده از داروهای ضد التهابی کورتیکواستروئیدی به صورت مصرف خوراکی یا تزریقی، مسئول ایجاد 35 درصد از موارد ابتلا به سیاه شدگی سر مفصل ران است. مکانیسم دقیق ارتباط مصرف این داروها با سیاه شدگی سر مفصل ران، هنوز روشن نیست؛ اما به نظر می رسد این داروها فرایند تجزیه مولکول های چربی را در بدن مختل می کنند. در نتیجه مولکول های چربی در رگ ها تجمع پیدا می کنند و باعث تنگ شدن رگ ها می شوند. تنگ شدن رگ ها باعث عدم خونرسانی به استخوان و ایجاد سیاه شدگی سر مفصل ران می شود. آقایان بالای 50 سال که به مدت یک تا شش ماه کورتون مصرف کرده اند، در خطر بالای ابتلا به سیاه شدگی سر مفصل ران قرار دارند. تحقیقات نشان داده است دریافت داروهای کورتونی با دوز بیش از پنج هزار میلی گرم، با افزایش خطر ابتلا به سیاه شدگی سر مفصل ران همراه است.

مصرف بالای الکل

الکل نیز مانند داروهای کورونی باعث تجمع مولکول های چربی در رگ ها می شود و خطر ابتلا به سیاه شدگی سر مفصل ران را افزایش می دهد.

سایر بیماری ها

برخی بیماری ها مانند دیابت، ایدز ، کم خونی داسی شکل، جراحی های پیوند عضو و انجام دیالیز خطر سیاه شدگی سر مفصل ران را افزایش می دهد. بعد از تشخیص سیاه شدگی سر مفصل ران، مراجعه به جراح ارتوپد برای درمان ضروری است. جراح ارتوپد بسته به شدت بیماری، درمان مناسب را انتخاب می کند.

منابع

http://www.wikihow.com/Treat-Avascular-Necrosishttp://www.webmd.com/arthritis/avascular-necrosis-osteonecrosis-symptoms-treatmentshttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10875109http://www.ehealthme.com/ds/hydrocortisone/avascular+necrosis
۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها