مدت بهبودی شکستگی لگن | این شکستگی‌ها در چه مدت خوب می‌شوند

شکستگی لگن؛ عارضه‌ای با مدت بهبودی طولانی

شکستگی لگن از آن دسته عارضه‌هایی است که عوارض آن می‌تواند جان شما را به خطر اندازد. هر چه سن بیمار بیشتر باشد، خطر شکستگی لگن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین افراد مسن بیشتر در خطر بروز این عارضه هستند. چرا که با افزایش سن، استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است این افراد به پوکی استخوان نیز مبتلا شوند. عارضه شکستگی لگن معمولا با جراحی درمان می‌شود، اما مدت کمی طول می‌کشد تا فرد به طور کامل بهبود یابد. برای افزایش سرعت بهبود شکستگی لگن لازم است که اقداماتی را بعد از عمل جراحی ترمیم شکستگی لگن انجام دهید. با ما همراه باشید تا به بررسی مدت بهبودی شکستگی لگن و اقدامات لازم برای افزایش سرعت بهبودی بپردازیم.

شکستگی لگن

انواع شکستگی لگن از نظر نوع پایداری

قبل از بررسی مدت بهبودی شکستگی لگن باید دلیل ایجاد و انواع آن آشنا شویم. شکستگی لگن معمولا در اثر وارد شدن ضربه بسیار شدید ایجاد می‌شود. دلیل ضربه شدید می‌تواند مواردی مانند سقوط از ارتفاع، تصادف شدید، آسیب‌های ورزشی، سقوط از پله‌ها و پوکی استخوان باشد. به طور کلی در اثر ضربه شدید به استخوان لگن، یا این استخوان ترک برداشته و یا خرد می‌شود. در صورت درمان نشدن این عارضه ممکن است محل شکستگی عفونت کرده و این عفونت به سایر اعضای بدن انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه این عارضه می‌تواند به قیمت جان فرد تمام شود.
به طور کلی شکستگی لگن به دو شکل رخ می‌دهد که عبارتند از:

• شکستگی پایدار: در حالت پایدار با وجود شکستگی باز هم استخوان در جای صحیح خود قرار دارد و تنها یک استخوان دچار شکستگی شده است. شکستگی پایدار معمولا بیشتر در استخوان ایلیوم یا همان بالاترین استخوان لگن و یا استخوان ساکروم واقع در زیر آخرین مهره ستون فقرات ایجاد می‌شود.
  • شکستگی ناپایدار: شکستگی در این حالت معمولا در دو یا چند استخوان ایجاد شده و قسمت انتهایی استخوان شکسته از جای اصلی خود خارج می‌شود. این نوع شکستگی معمولا در اثر ضربه بسیار شدید ایجاد شده و باعث خونریزی شدید خواهد شد. همچنین به صورت مستقیم به اندام‌های داخلی آسیب وارد می‌کند.

اقدامات قبل از عمل شکستگی لگن

تشخیص به‌موقع شکستگی لگن باعث می‌شود تا فرد بیمار سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد. در نتیجه فرایند درمانی موثرتری داشته و مدت بهبودی شکستگی لگن کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین ابتدا باید با علائم شکستگی لگن و اقدامات اولیه برای عمل آن آشنا شویم. شکستگی لگن چندین علائم مختلف دارد مهم‌ترین آن‌ها ناتوانی در حرکت دادن پاها و یا ایستادن به همراه تورم مفصل ران است.
از جمله سایر علائم شکستگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دفرمه شدن ناحیه استخوان ران
  • کبودی شدید در قسمتی که شکستگی رخ داده است
  • اسپاسم عضله ران
  • گزگز کردن ران و کرختی پا

اقدامات قبل از عمل شکستگی لگن

در صورت وجود چنین علائمی حتما باید به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شود. چرا که در صورت بی‌توجهی، فرد دچار عوارضی مانند لخته خون و در نتیجه التهاب و عفونت ریه خواهد شد. بنابراین ابتدا فرد باید به رادیولوژی مراجعه کرده و از لگن خود عکس بگیرد. همچنین می‌تواند نسبت به گرفتن ام‌آرآی نیز اقدام کند. باید بدانید که قبل از انجام عمل جراحی پزشک آزمایش خون، نوار قلب و آزمایش ادرار از فرد بیمار می‌گیرد. دلیل این آزمایشات اطمینان از بی‌خطر بودن عمل شکستگی لگن برای فرد بیمار است. باید بدانید که این امکان وجود دارد در دستگاه ادراری بیماران مسن، عفونت وجود داشته باشد. در صورتی که این عفونت تشخیص داده نشود این عفونت وارد لگن شده و جان بیمار را به خطر می‌اندازد.

فرایند عمل ترمیم شکستگی لگن

در صورتی که شکستگی لگن از نوع پایدار و بسیار خفیف باشد، معمولا نیازی به عمل جراحی نخواهد بود و تنها کافی است که بیمار به میزان کافی استراحت کند. همچنین در این مدت باید داروهایی را مصرف کرده و تمرینات فیزیوتراپی انجام دهد. اما اگر شکستگی از نوع ناپایدار باشد، تنها راه درمان، عمل جراحی است. چرا که در این حالت استخوان در جای اصلی خود قرار ندارد و پزشک جراح باید آن را به جای اصلی خود بازگرداند. هر چه این عمل جراحی بهتر و دقیق‌تر انجام شود مدت بهبودی شکستگی لگن کمتر خواهد بود.
در صورتی که شکستگی شدید باشد پزشک جراح مجبور است به تعویض مفاصل پرداخته و از پلاتین، پیچ و پلیت‌های فلزی استفاده کند. با به‌کارگیری این ابزارها، پزشک جراح استخوان را در جای اصلی خود قرار داده و استخوان‌ها را تثبیت خواهد کرد. برای انجام این عمل جراحی یا ستون فقرات را بی حس کرده و یا فرد بیمار را کاملا بیهوش می‌کنند.

مراقبت‌های بعد از عمل شکستگی لگن

به طور معمول برای بهبود شکستگی لگن، پزشک داروهای مسکن برای بیمار تجویز می‌کند. باید بدانید که شکستگی لگن باعث افزایش خطر لختگی خون می‌شود؛ از همین رو پزشک برای بیمار داروهای رقیق‌کننده خون تجویز می‌کند. به این ترتیب بیمار با مصرف داروهای رقیق‌کننده خون از لخته شدن خون در رگ‌های لگن و پا جلوگیری خواهد کرد.

تشخیص به‌موقع شکستگی لگن

پس از عمل بیمار باید به‌اندازه کافی استراحت کرده و داروی مسکن مصرف کند. اما به طور معمول پزشک از بیمار می‌خواهد تا هر چه سریع‌تر از جای خود بلند شده و راه برود. با این کار استخوان‌ها سریع‌تر جوش خورده و خون در آن ناحیه لخته نمی‌شود. به این ترتیب مدت بهبودی شکستگی لگن کاهش پیدا خواهد کرد. در ابتدا برای راه رفتن بهتر است که فرد بیمار از واکر یا عصا استفاده کند تا پس از مدتی توان راه رفتن بدون وسایل کمکی را به دست آورد.

چه مدت طول می‌کشد تا شکستگی لگن بهبود پیدا کند؟

به طور کلی بسته به شدت عارضه ممکن است که بین یک تا سه ماه طول بکشد تا بیمار پس از عمل جراحی شکستگی لگن به طور کامل بهبود پیدا کند. در صورتی که عمل جراحی موفقیت‌آمیز بوده و بیمار دچار هیچ عوارضی نشود، پس از حدود دو الی شش هفته می‌تواند بهبودی لگن خود را حس کرده و احساس راحتی داشته باشد. البته برای اینکه در مدت بهبودی شکستگی لگن، بیمار با مشکلی مواجه نشود بهتر است فعالیت‌های سنگین مانند ورزش‌های با شدت بالا انجام ندهد.
مهم‌ترین عامل در افزایش سرعت و کاهش مدت بهبودی شکستگی عمل، تقویت استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها به شمار می‌رود. برای این کار بهترین راه مراجعه به متخصص فیزیوتراپی است. پس از عمل جراحی، بیمار بلافاصله پس از به دست آوردن توانایی حرکتی خود، باید به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرده و تمرینات خاصی را انجام دهد.

فیزیوتراپی پس از عمل شکستگی لگن

شکستگی لگن به چند شکل ایجاد می‌شود؟

شکستگی لگن به دو شکل پایدار و ناپایدار ایجاد می‌شود. در حالت پایدار استخوان سر جای اصلی خود قرار دارد و اما در حالت ناپایدار استخوان از جای اصلی خود خارج می‌شود.

بهبودی شکستگی لگن چه مدت طول می‌کشد؟

معمولا بین یک تا شش ماه این فرایند طول می‌کشد.

چگونه می‌توان مدت بهبودی شکستگی لگن را کاهش داد؟

با انجام تمرینات فیزیوتراپی و استراحت کافی می‌توان این بازه زمانی را کاهش داد.

بهبود شکستگی لگن در کوتاه‌ترین مدت با خدمات دکتر طاهری اعظم

شکستگی لگن عارضه‌ای بسیار جدی است و باید هر چه سریع‌تر درمان شود؛ چرا که درمان نشدن آن باعث لخته شدن خون و حتی عفونی شدن ناحیه لگن خواهد شد. دکتر افشین طاهری اعظم یکی از برترین متخصصین ارتوپدی و جراحان لگن و زانو است. ایشان سابقه طولانی در زمینه جراحی و ترمیم شکستگی لگن دارند. شما می‌توانید در صورت دچار شدن به شکستگی در ناحیه لگن، به دکتر طاهری اعظم مراجعه کنید و تحت عمل جراحی ترمیم لگن قرار بگیرید.