تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

ایمپلنت‌های جدید در جراحی تعویض مفصل هیپ

معرفی ایمپلنت‌های جدید برای جراحی‌های تعویض هیپ

سالانه هزاران نفر در سراسر جهان جراحی تعویض مفصل هیپ را انجام می‌دهند. نتایج جراحی تعویض مفصل هیپ معمولاً موفقیت‌آمیز است. اغلب این بیماران از استئوآرتریت رنج می‌برند و با انجام جراحی تعویض مفصل هیپ می‌توانند به‌راحتی تا 10 سال بدون درد راه بروند. اما جوانان و بیمارانی که فعالیت جسمی بالایی دارند بعد از تعویض مفصل، کمی دچار مشکل می‌شوند. به این دلیل مهندسان و پزشکان راهکاری برای برطرف کردن مشکل این دسته از بیماران ابداع کردند.

راهکار جدید در ساخت ایمپلنت‌های مفصل لگن

راه حل مشکل، جنس جدیدی از ایمپلنت است که نسبت به ایمپلنت ‌های قدیمی مزایای زیادی دارد. حاصل کار، در واقع ابداع دو نوع ایمپلنت جدید بود. ایمپلنت ‌های جدید، از سرامیک ساخته شده‌اند. جنس سرامیک بسیار محکم بوده، مقاوم به فرسایش (خوردگی) است و مانند ایمپلنت‌های فلزی قدیمی به استخوان آسیب نمی‌زند.

مشکلات ایمپلنت‌های فلزی

ساختار ایمپلنت‌های قدیمی به‌گونه‌ای بود که باعث ساییده شدن فلز روی فلز می‌شد. این ساییده شدن باعث فرسایش مکانیکی مفصل تعویض شده هنگام فعالیت‌های روزمره می‌شود. همچنین در این شرایط، ذرات بسیار ریزی به‌ نام ذرات دبری از فلز آزاد می‌شوند که در بدن تولید یون‌های فلزی می‌کنند. ذرات فلزی باعث واکنش‌های بیولوژیک ناخواسته‌ای در بدن خواهند شد. مشکلات ناشی از ساییدگی مفصل و آزاد شدن یون‌های فلزی در شرایط زیر رایج‌تر است: مفاصل تعویض شده فرسوده کودکان دختری که باسن‌های کوچک دارند این در حالی است که ایمپلنت‌های سرامیکی با بدن انسان سازگاری بالایی دارند و در برابر فرسایش مقاوم‌ترند.

ایمپلنت‌های جدید

محققان توانستند دو نوع سیستم ایمپلنت از جنس سرامیک ابداع کنند که عبارتند از DeltaMotion و DeltaSurf. مفصل هیپ از نوع مفصل گوی و کاسه‌ای است. مفصل گوی و کاسه‌ای از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود: سوکت هیپ (Cup؛ یک بخش از استخوان لگن که استابولوم نامیده می‌شود) بخش بالایی استخوان ران (Head؛ سر فمور که به شکل گوی و کروی است و در سوکت قرار می‌گیرد) در ایمپلنت جدید، DeltaSurf به‌عنوان گوی و DeltaMotion به‌عنوان کاسه مفصل به کار می‌رود. در حال حاضر از بین این دو محصول، DeltaMotion در جراحی تعویض‌ مفصل استفاده می‌شود. تاکنون از این ایمپلنت برای درمان بیش از 3500 بیمار در سراسر جهان استفاده شده است.

موارد استفاده از ایمپلنت‌های سرامیکی

مفاصل دردناک و از کار افتاده در بیماری‌های استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و نکروز واسکولار جراحی مجدد مفصل هیپ تعویض‌شده و آسیب‌دیده

فاکتورهای مربوط به بیمار

بیمارانی که شرایط زیر در موردشان صدق می‌کند می‌توانند از ایمپلنت جدید استفاده کنند:
  • بیمارانی که احساس درد می‌کنند یا به‌راحتی نمی‌توانند راه بروند.
  • بیمارانی که قادر به انجام دستورالعمل‌های قبل از عمل باشند.
  • بیمارانی که از تغذیه‌ مناسبی برخورد باشند.

فواید سیستم ایمپلنت سرامیکی

  • قابل استفاده برای ورزشکاران است.
  • در ایمپلنت‌های سرامیکی خطر استئولیز (ناشی از فرسایش) کاهش پیدا می‌کند؛ بااین حساب احتمال آسیب زودهنگام مفصل تعویض‌ شده
نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل ایمپلنت‌های سرامیکی برای بیماران جوان مناسب‌تر هستند.
  • بیمارانی که از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردارند، افراد فعال پرتحرکی هستند و می‌خواهند در سنین پیری زندگی باکیفیتی داشته باشند. این دسته از بیماران کسانی هستند که از مفصل تعویض شده انتظارات زیادی دارند؛ ایمپلنت‌های سرامیکی این انتظارات را برآورده می‌کنند.
  • ایمپلنت سرامیکی بسیار نرم و مانند مفصل طبیعی حرکت می‌کند. این نرمی به‌خاطر ویژگی‌های لغزندگی سطح این نوع ایمپلنت است. در واقع سرامیک قابلیت حفظ رطوبت زیادی را دارد؛ به‌خاطر همین لغزندگی بیشتری داشته و باعث نرمی و روانی حرکات مفصل می‌شود.
  • در زنان باردار آزاد شدن یون‌های فلزی در خون می‌تواند نگران‌کننده باشد. به همین خاطر ایمپلنت سرامیکی برای زنانی که در سن باروری هستند مناسب‌ تر است.
  • ایمپلنت‌های سرامیکی برای بیمارانی که به فلز حساسیت دارند مناسب‌تر است؛ زیرا دیگر از ذرات دبری، یون‌های فلزی آزاد نمی‌شود. در نتیجه سیستم ایمنی فرد نیز تحریک نخواهد شد.
منابع
http://www.hipsforyou.com/deltamotion-ceramic-hip-device.php http://www.southampton.ac.uk/engineering/research/impact/working_in_partnership_to_develop_the_unique_hip_replacement.page#overview
۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها