تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

پوکی استخوان چیست؟

یکی از دلایل مهم در شکست استخوان های بدن به ویژه لگن، مچ و یا مهره های ستون فقرات ابتلا به پوکی استخوان می باشد. از مواد اصلی سازنده استخوان طبیعی، کلسیم و فسفات است. چنانچه مقدار کلسیم در رژیم غذایی فرد، کافی نباشد و یا مقدار کلسیم جذب شده توسط بدن کم باشد، امکان ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. با بالا رفتن سن، کلسیم و فسفات از استخوان ها باز جذب می شود که این امر منجر به پوکی و شکنندگی استخوان خواهد شد. ممکن است فرد مبتلا بدون آن که تحت آسیب و یا ضربه باشد، دچار شکستگی در استخوان شود. پوکی استخوان به راحتی در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست اما با انجام تست سنجش تراکم استخوان (BMD) می توان میزان پیشروی بیماری را تعیین نمود. یکی از شکستگی های خطرناکِ ناشی از پوکی استخوان، شکستگی لگن است که در طی 50 سال آینده، آمار ابتلا به آن بیش از 3 برابر افزایش خواهد یافت.مراقبت های بعد از جراحی لگنیکی از مشکلاتی که می تواند در اثر بی توجهی به مراقبت های بعد از جراحی ایجاد شود، در رفتگی مفصل لگن می باشد. در واقع به دلیل ایجاد بریدگی و کشیدگی در بافت های اطراف مفصل حین جراحی، در صورتی که فرد حرکات شدید و یا نامناسب داشته باشد، احتمال در رفتگی مفصل لگن بسیار بالا خواهد بود. بنابراین لازم است تا بنا بر صلاحدید جراح، در مدت 6-12 هفته بعد از جراحی نکات زیر را رعایت کنید.
  1. هنگام نشستن باید لگن شما بالاتر از زانوها قرار گیرد.
  2. در حالت نشسته، پاهای خود را از ناحیه زانو و یا مچ بر روی هم قرار ندهید.
  3. به گونه ای نایستید که شست پا به سمت داخل یا خارج چرخیده باشد.
  4. هنگام راه رفتن پای جراحی شده را به سمت داخل و یا پشت نچرخانید.
  5. هنگام دور زدن از پای سالم خود استفاده کرده و گام های کوچک بردارید.
  6. روی پاها زانو نزنید.
  7. در حالت خوابیده پاها را داخل شکم جمع نکنید.
  8. بر روی پایی که جراحی شده است دراز نکشید و اگر بر روی پای سالم دراز می¬کشید، بین پاها یک بالش قرار دهید.
  9. به پشت و با قرار دادن یک بالش بین پاها، دراز بکشید.
  10. از انجام هر گونه فعالیتی که مفصل شما را تحت استرس قرار می دهد، خودداری کنید.
تغذیه بعد از جراحی لگن
  1. مصرف آنتی بیوتیک بعد از جراحی باعث از بین رفتن باکتری های مفیدِ موجود در روده کوچک می شوند. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا این باکتری ها از بین نروند. همچنین نوشیدن آب توصیه می شود زیرا باعث دفع مواد شیمیایی مازاد از بدن خواهد شد.
  2. رژیم غذایی شما باید شامل فیبر، پروتئین و سبزی باشد. فیبر یبوست بعد از جراحی را برطرف می کند، پروتئین در ترمیم و بازسازی بافت نقش مهمی دارد و سبزیجات ویتامین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای بدن را فراهم می آورند.
  3. ممکن است بخواهید در رژیم غذایی خود از مکمل¬ها استفاده کنید. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت نمایید زیرا بسیاری از آن ها، بر روی داروهای تجویز شده تأثیر منفی دارند.
  4. از مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، نمک و شکر زیاد خودداری کنید.
۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها