چرا باید تعویض مفصل لگن انجام داد؟

منظور از تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن شامل برداشتن بخش آسیب دیده مفصل لگن و قرار دادن یک پروتز به جای آن است. این پروتز می‌تواند فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی باشد. معمولاً توپی یا سوکت مفصل لگن در این جراحی تعویض می‌شوند.

متداول‌ترین علت تعویض مفصل لگن، استئوآرتریت است. روماتیسم، شکستگی مفصل لگن و دیسپلازی لگن که در آن مفصل لگن به درستی رشد نمی‌کند از دیگر دلایل تعویض مفصل لگن می‌باشد. در هر سال بیش از هزاران فرد جراحی تعویض مفصل لگن انجام می‌دهند. این جراحی برای کاهش درد، بهبود حرکت و بالا بردن کیفیت زندگی بسیار مفید است.

توجه داشته باشید که جراحی تعویض مفصل لگن نیز مانند دیگر جراحی‌ها عوارضی دارد. پس باید پیش از جراحی به خطرات احتمالی آن فکر کرده و درباره آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

چرا باید جراحی تعویض مفصل لگن انجام داد؟

معمولاً برای کاهش درد مفصل لگن داروهای مسکن، قرص‌های ضد‌ التهاب، تمرینات ورزشی و عصا تجویز می‌شود. اگر هیچ یک از این روش‌ها در کاهش درد بیمار موثر نبود، جراحی تعویض مفصل لگن بهترین روش درمانی است. اگر دچار آرتروز لگن هستید باید توجه داشته باشید که با گذشت زمان درد شما بیش‌تر می‌شود. این امر می‌تواند استقلال شما در انجام کارهای روزانه مانند خرید، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله و بلند شدن از روی صندلی را به مخاطره بیندازد. البته در برخی موارد نیز علائم آرتروز با گذشت زمان تشدید نمی‌شود. بنابراین اگر انجام جراحی تصمیم امروز شما نیست، هرگاه احساس کردید از لحاظ روحی و جسمی آمادگی آن را دارید می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، احتمالاً به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارید:

درد

درد در هنگام ورزش و بعد از آن یا دردی که انجام فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند یکی از علائم آرتروز لگن است.

سفتی

اگر پوشیدن کفش و جوراب برای شما دشوار شده است، یکی از علائم متداول سفتی مفصل لگن را دارید.

آزمایش یک پا

اگر حتی به کمک میز یا چارچوب در نتوانید بیش از یک دقیقه روی پایی که درد می‌کند بایستید، احتمالا مشکل مفصل لگن شما جدی است.

درد لگن هنگام راه رفتن

اگر درد در ناحیه لگن یا باسن مانع راه رفتن در مسافت‌های معمول می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.