تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ چیست؟

مفصل هیپ استخوان ران را به لگن متصل می‌کند. سر استخوان ران، گرد و شبیه به یک توپ کوچک است و در داخل سوکت هیپ که توخالی است می‌نشیند. نوزادانی که دچار دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ هستند، سوکت هیپ بسیار کوتاهی دارند و سر استخوان ران به خوبی در داخل آن چفت نمی‌شود. در موارد شدید سر استخوان ران از سوکت هیپ خارج شده و اصطلاحاً دررفتگی مفصل هیپ رخ می‌دهد.

دررفتگی مفصل هیپ ممکن است در هر دو مفصل یا در یکی از آن‌ها دیده شود. ولی می توان گفت این مشکل در مفصل سمت چپ و در نوزادان دختر متداول‌تر است.

تقریباً از هر ۱۰۰۰ نوزاد تنها ۱-۲ نفر به درمان دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ نیاز دارند. اگر دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ درمان نشود می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • لنگیدن
  • درد در مفصل هیپ به خصوص در دوران نوجوانی
  • سفتی و درد مفاصل در اثر استئوآرتریت

توجه داشته باشید که با تشخیص و درمان به موقع این بیماری، کودک شما به رشد طبیعی مفصل هیپ، بدون هیچگونه محدودیت حرکتی ادامه می‌دهد.

چه چیزی سبب دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ در کودکان می‌شود؟

عوامل مختلفی در ایجاد دررفتگی مفصل هیپ نقش دارند. ژنتیک و سابقه خانوادگی یکی از این عوامل است. شرایط محیطی نیز می‌تواند به شکل زیر باعث بروز دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ شود:

  • پاسخ نوزاد به هورمون‌های مادر در طول بارداری
  • تنگی رحم که حرکت جنین را دچار مشکل کند
  • زایمان بریچ یا وارونه،‌ که در آن به جای آنکه ابتدا سر نوزاد از رحم خارج شود، اول پاها خارج می‌شوند

دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ چگونه درمان می‌شود؟

اگر دررفتگی مفصل هیپ نوزاد تا قبل از ۶ ماهگی تشخیص داده شود، با کمربند لگن Pavlik harness قابل درمان است. این کمربند مفصل هیپ را در داخل سوکت فشار می‌دهد. درحقیقت با قرار دادن پاها در یک موقعیت قورباغه‌ای، مفصل هیپ را می‌چرخاند. با توجه به سن نوزاد و شدت بیماری ممکن است لازم باشد کمربند را بین ۶-۱۲ هفته پوشیده شود. در برخی موارد باید به صورت شبانه روزی کمربند پوشیده شود و گاهی اوقات تنها چند ساعت در روز کافی است.

اگر درمان با این کمربند موفقیت آمیز نباشد یا سن نوزاد بالا باشد، جراحی انجام می‌شود. جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و در آن جراح استخوان ران را در سوکت هیپ قرار می دهد که ریداکشن بسته نام دارد. همچنین ممکن است جراح پیش از جایگذاری مفصل هیپ، تاندون نوزاد را بلند کرده و دیگر محدودیت‌های حرکتی را از بین ببرد. این نوع جراحی، ریداکشن باز نامیده می‌شود. بعد از اینکه مفصل ران نوزاد در موقعیت صحیح قرار گرفت، پا و مفصل هیپ باید حدود ۱۲ هفته در گچ باقی بماند.

اگر نوزاد به درمان پاسخ ندهد یا سن او بیش از ۱۸ ماه باشد، جراحی استئوتومی ران یا لگن برای بازسازی مفصل هیپ انجام می‌شود. بدین معنا که جراح به منظور درمان نوزاد، سر استخوان ران یا سوکت مفصل هیپ را می‌تراشد و تغییر شکل می‌دهد.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها