تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

هر آنچه که باید در مورد پروتز مفصل هیپ بدانیم

آیا می‌توان زمان دقیقی برای دوام پروتز مفصل هیپ تعیین کرد؟

جراحی تعویض مفصل هیپ در بیمارانی که دچار استئوآرتریت هستند بسیار متداول و سودمند است. این جراحی برای بیماران می‌تواند مانند یک معجزه عمل کند ولی تکنولوژی پشت آن به گونه‌ای نیست که دوام ابدی آن را تضمین کند. پروتز مفصل هیپ نیز مانند مفصل طبیعی ممکن است به مرور از بین برود. عفونت، شکستگی و سایش طبیعی گاهی ممکن است منجر به فرسودگی مفصل هیپ شوند. اما پرسش اصلی اینجاست که این امر چقدر طول می‌کشد؟

براساس بسیاری از مطالعات بزرگ که روی پروتز مفصل هیپ و زانو انجام شده‌اند، می‌توان گفت ۹۰ درصد از پروتزهای مفصل زانو پس از ۱۰-۱۵ سال هنوز به خوبی کار خود را ادامه می‌دهند. درحالی‌که این عدد برای پروتز مفصل هیپ کمی بیش‌تر است.

البته پروتزهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند حتی بیش‌تر از این مقدار نیز عمر کنند. زیرا سرعت رشد تکنولوژی پروتزهای مصنوعی بسیار بالاست.

چرا پیش بینی دقیق عمر پروتز مفصل هیپ کار دشواری است؟

پیش‌بینی اینکه پروتز مفصل هیپ چقدر عمر می‌کند کار دشواری است. زیرا چندین دهه طول می‌کشد تا بتوانیم اطلاعات مربوط به جراحی‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند را جمع آوری کنیم. این اطلاعات به منظور پیش‌بینی نرخ موفقیت عمل‌هایی که در آینده انجام خواهند شد ضروری است. از طرف دیگر اخیراً پروتز مفصل هیپ در جوانان نیز مورد استقبال قرار گرفته است. این افراد نسبت به کسانی که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی هستند فعالیت بالاتری دارند و انتظار بیش‌تری از مفصل جدید خواهند داشت. وقتی با پروتز مفصل هیپ سروکار داریم، سن بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا بیماری که ۱۵ سال امید به زندگی دارد نسبت به بیماری با ۳۰ سال امید به زندگی، کمتر به جراحی مجدد نیاز دارد. از طرف دیگر جوانان به دلیل فعالیت بیش‌تر، فشار زیادی به پروتز مفصل هیپ وارد می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از جراحان به جوانان پیشنهاد می‌کنند که حتی اگر مفصل هیپ طبیعی آن‌ها دچار درد، سفتی و محدودیت‌های حرکتی شده است، تا حد ممکن جراحی تعویض مفصل هیپ را عقب بیندازند.

جراح نیز در دوام پروتز مفصل هیپ نقش مهمی ایفا می‌کند. او باید بتواند به خوبی عوامل پرخطر برای شما را ارزیابی کرده، به شما کمک کند آن‌ها را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید با طرح درمان فردی، شما را در جهت دوام بیش‌تر پروتز مفصل هیپ هدایت کند.

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها