نرمی غضروف کشکک زانو چگونه درمان می‌شود؟

کدام روش‌های درمانی برای نرمی کشکک زانو مناسب است؟

هدف از درمان نرمی غضروف کشکک زانو کاهش فشار روی مفصل و کشکک زانو است. استراحت کردن، آتل‌بندی و کمپرس آب یخ اولین راه‌های درمانی در این زمینه به حساب می آیند. آسیب به غضروف کشکک زانو که بیش‌تر در دوندگان اتفاق می‌افتد معمولا با استراحت ترمیم می‌شود.

فیزیوتراپی

• فیزیوتراپی روی تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ، اداکتور و ابداکتور تمرکز می‌کند. به این ترتیب می‌تواند استحکام و تعادل در ماهیچه‌ها را بهبود بخشد. تقویت ماهیچه‌های اطراف زانو از بروز مشکلات در کشکک زانو جلوگیری می‌کند.
  • ورزش‌هایی که به این افراد پیشنهاد می‌شود شامل شنا و دوچرخه ثابت است. هنگام انجام این تمرینات ورزشی، وزن فرد به زانو فشار وارد نمی‌کند. علاوه بر این ورزش‌هایی که با انقباض و انبساط عضلات اطراف کشکک زانو همراه است نیز به حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

خود درمانی

• تغییر تمرینات ورزشی
  • کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند
  • استفاده از کفی کفش و دیگر ابزارهای حمایتی مخصوص
  • بستن زانو با چسب‌های مخصوص (taping) برای حفظ هم ترازی در کشکک زانو و عضلات اطراف آن
  • استفاده از کفش مناسب برای ورزش و دو

جراحی

گاهی اوقات باید برای آزمایش مفصل زانو و تعیین اینکه آیا زانو از محل خود خارج شده است یا خیر، جراحی آرتروسکوپی انجام شود. در این روش جراح با ایجاد یک برش کوچک، یک دوربین وارد مفصل زانو می‌کند. در صورت مشاهده آسیب جدی، عمل جراحی برای درمان آن انجام می‌شود. روش جراحی متداول در این موارد رهاسازی جانبی (Lateral release) است. در این عمل برای از بین بردن فشار روی مفصل زانو و حرکت بهتر آن، برخی از رباط‌ها بریده می‌شوند. روش‌های جراحی دیگر شامل صاف کردن پشت کشکک زانو، کاشت غضروف یا جابجایی ماهیچه ران است.

روش‌های دیگر برای درمان علائم نرمی غضروف کشکک زانو

• روی ناحیه آسیب دیده به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه، ۴ مرتبه در روز کمپرس یخ قرار دهید. دقت کنید که کمپرس یخ را مستقیما روی پوست نگذارید و آن را در حوله بپیچید.
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین برای رفع درد مناسب هستند.
  • می‌توانید از داروهای مسکن موضعی مانند پمادها و مشمع‌های ضد درد که برای از بین بردن درد روی پوست مالیده می‌شوند استفاده کنید.
  • قرص‌های مسکن به طور موقت به رفع درد کمک می‌کنند.