آب آوردن زانو را چگونه درمان کنیم؟

آب آوردن مفصل زانو چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟

در همه مفاصل بدن مقداری مایع بین مفصلی وجود دارد. این مایع به عنوان روان‌کننده عمل کرده، مانع سایش استخوان‌ها شده و چرخش مفصل را نرم‌تر می‌کند. آب آوردن مفصل زانو یا تورم زانو به شرایطی گفته می‌شود که حجم زیادی مایع مفصلی در زانو جمع شود.

علت آب آوردن مفصل زانو چیست؟

دلایل مختلفی سبب آب آوردن مفصل زانو می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:

• استفاده بیش از حد از مفصل زانو (که منجر به آسیب‌های مکرر شود)
  • پارگی رباط یا منیسک زانو
  • شکستگی استخوان
  • عفونت باکتریایی
  • بورسیت کشکک زانو
  • استئوآرتریت یا روماتیسم
  • نقرس و شبه نقرس
  • کیست یا تومور

چه راه‌های درمانی برای رفع آب آوردن زانو وجود دارد؟

۱. داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

داروهایی مانند ایبوپروفن در کاهش فوری التهاب و درد زانو بسیار مؤثر هستند. البته گفته می‌شود که استفاده طولانی مدت از این داروها عوارض جانبی به همراه دارد. اگر زانو درد شما دائمی است و در اثر عواملی چون آرتروز ایجاد شده است، باید برای استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید.

۲. تزریق کورتیزون

کورتیکواستروئید نیز مانند داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب یک روش مؤثر و قوی برای از بین بردن التهاب و رفع موقتی زانو درد است. هنگام بررسی گزینه‌های مختلف درمانی، توجه به این نکته ضروری است که این داروها گرچه برای برخی افراد مؤثر هستند، ولی گاهی اوقات عوارض جانبی طولانی مدت به همراه دارند.

۳. تخلیه مایع بین مفصلی

اگر آب آوردن مفصل زانو در حدی باشد که پزشک آن را مضر و خطرناک تشخیص دهد، ممکن است آن را به کمک سرنگ تخلیه کند. گرچه این روش مشکل اصلی که سبب آب آوردن مفصل زانو شده است را درمان نمی‌کند، ولی برای رفع موقتی علائم آب آوردن زانو مناسب است.

۴. استفاده از زانو بند طبی

اگر آب آوردن مفصل زانو در اثر آرتروز ایجاد شده باشد، زانوبند کاهش دهنده بار (unloader knee brace) یک گزینه درمانی مناسب است. این زانو بند از طریق کاهش فشار و درد روی زانو، توانایی تحرک و فعالیت بدنی در شما را حفظ می‌کند.

درمان خانگی آب آوردن مفصل زانو

۱. استراحت

اگر آب آوردن زانو در اثر ضربه رخ داده است، اولین قدم در درمان زانو درد، استراحت است. حداقل تا ۲۴ ساعت پس از آسیب دیدن زانو، از ورزش‌هایی که وزن زیادی به زانو وارد می‌کنند پرهیز کنید. در این مدت زانوی شما استراحت کرده و ممکن است بهبود یابد.

۲. یخ

در روزهای اول پس از آسیب دیدن زانو، هر ۲-۴ ساعت یکبار به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه کمپرس یخ روی آن قرار دهید.

۳. بالا بردن

برای کاهش گردش خون در زانوی آسیب دیده، یک بالش زیر پای خود قرار دهید. برای مثال هنگامی که کمپرس یخ روی زانو قرار داده‌اید، بشینید یا دراز بکشید، درحالی‌که پای خود را روی بالش قرار داده‌اید. این کار به کاهش التهاب کمک می‌کند.

۴. گرم کردن

بعد از ۷۲ ساعت قرار دادن کمپرس یخ، می‌توانید زانو را گرم کنید. برای این کار دوش آب گرم بگیرید یا چندین مرتبه در روز به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه حوله گرم روی زانو قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر تورم زانو بدتر شد، گرم کردن زانو را متوقف کنید.

۵. ماساژ

ماساژ زانو ممکن است به تخلیه مایع مفصلی کمک کند. برای ماساژ زانو می‌توانید به مرکز ماساژ مراجعه کنید یا خودتان به آرامی زانوی خود را ماساژ دهید.

منابع