جراحی فیوژن، جراحی "حرکت ممنوع"

جراحی فیوژن

به جراحی فیوژن یا همجوشی مفصل، آرترودسیس (arthrodesis) نیز گفته میشود. در این جراحی مفصل در محل خود ثابت میشود و استخوان منتهی به مفصل میتواند به رشد خود ادامه دهد. بعد از این جراحی بهبودی چشمگیری در درد مفصل حاصل میشود، اما مفصل قابلیت حرکت و خم شدن خود را از دست میدهد. جراحی فیوژن نیز مانند جراحی تعویض مفصل برای درمان آرتروزهای شدید انجام میشود. در برخی بیماران جراحی فیوژن به جراحی تعویض مفصل ترجیح داده میشود. برای مثال در بیمارانی که به دلایل مختلف با جراحی تعویض مفصل مشکل دارند. همچنین در بیمارانی که جوان و فعالتر هستند و امکان فرسودگی مفصل تعویضشده در آنها زیاد است. یکی از عوارض این جراحی افزایش سائیدگی مفاصل مجاور است، زیرا بهخاطر بیحرکتی مفصل جراحیشده، مفاصل مجاور باید بیشتر از قبل کار کنند. جوش نخوردن مفصل جراحی شده عارضه دیگری است که ممکن است بعد از جراحی فیوژن ایجاد شود. قبل از جراحی فیوژن باید این آگاهی به بیمار داده شود که مفصل جراحی شده دیگر قادر نیست حرکت کند.

جراحی فیوژن مفصل هیپ

در جراحی فیوژن مفصل هیپ، سر استخوان ران روی استخوان لگن ثابت میشود و جوش میخورد. در بیماران جوانی که ستون فقرات و مفاصل مجاور مفصل هیپ در آنها سالم است جراحی فیوژن انجام میشود. علاوهبراین به بیمارانی که جراحی تعویض مفصل در آنها با موفقیت همراه نبوده است نیز جراحی فیوژن پیشنهاد میشود. زیرا در برخی از این بیماران انجام جراحی تعویض مجدد و قرار دادن ایمپلنتهای جدید غیرممکن است. البته در چنین مواردی جراحی فیوژن هیپ نیز دشوار خواهد بود. امروزه با پیشرفتهای حاصلشده در جراحی کامل تعویض مفصل، جراحی فیوژن هیپ تنها در موارد استثنا انجام میشود. در این جراحی تمام سطوح مفصلی به سطح استخوان وصل و با استفاده از صفحات و پیچهای خاصی ثابت میشوند. بهبودی بعد از جراحی نیز با گذشت 12 هفته بهتدریج ایجاد میشود. بعد از جراحی فیوژن درد بیمار بهطور کامل از بین میرود. از آنجایی که مفصل ران در محل خود ثابت و پایدار شده است شخص میتواند فعالیتهای سنگین بدنی را انجام دهد. موفقیت این جراحی درآقایان بیشتر از خانمها است. در برخی بیماران بعد از جراحی فیوژن هیپ، دردهایی در کمر، زانو و مفصل ران دیگر ایجاد میشود. نتایج بستگی به محلی دارد که مفصل هیپ در آن ثابت شده است. اگر استخوان ران بهصورت خیلی خم و یا کاملاً راست به استخوان لگن جوش بخورد احتمال دارد بیمار بهمرور کمردرد پیدا کند.

جراحی تعویض مفصل هیپ بعد از فیوژن

بیمارانی که جراحی فیوژن هیپ انجام دادهاند، گاهی دچار مشکلاتی مانند کمردرد، زانودرد یا درد در مفصل هیپ دیگر میشوند و یا بهخاطر بیحرکتی مفصل ران احساس ناراحتی میکنند. برای برطرف کردن این مشکلات، انجام جراحی تعویض مفصل بعد از جراحی فیوژن هیپ امکانپذیر است. جراحی تعویض مفصل در این بیماران نسبت به بیماران عادی مهارت بیشتری نیاز دارد. جراح باید از تمام تجربیات خود استفاده کند تا نتیجه دلخواه حاصل شود و مفصل تعویضشده حرکت طبیعی داشته باشد.

منابع

http://ard.bmj.com/content/56/8/455.full http://www.hipsforyou.com/hipfusion.php http://orthopedics.about.com/od/arthritistreatment/g/arthrodesis.htm