تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو (ایمپلنت زانو) چیست؟

با تعویض مفصل زانو در سن مناسب، نتیجه‌ مطلوب بگیرید

بسیاری از افراد با مشکلات مربوط به زانو مواجه هستند که در بیشتر مواقع مجبور به جراحی تعویض مفصل زانو می‌شوند. باید بدانید که تعویض مفصل زانو یک جراحی بسیار رایج به شمار می‌رود. در طی این عمل جراحی، مفصل زانو برداشته شده و یک مفصل مصنوعی یا همان ایمپلنت به‌جای آن قرار داده می‌شود. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده، این است که سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو چه سنی است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و با فرایند این عمل جراحی آشنا شویم.

 

مفصل مصنوعی
 

جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

قبل از بررسی سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو، لازم است که با فرایند این عمل جراحی آشنا شویم. برای انجام این عمل ابتدا باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا پزشک یک چکاپ کامل از وضعیت زانوی شما بگیرد. این امکان وجود دارد که بدون عمل جراحی و با دارودرمانی و فیزیوتراپی بتوان مشکل را رفع کرد. اما در بیشتر مواقع لازم است که عمل تعویض مفصل زانو انجام شود. با دستور پزشک باید خود را برای انجام عمل آماده کنید.
عمل جراحی تعویض مفصل زانو به طور معمول با بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. در صورت بیهوشی به صورت عمومی شما کاملا به خواب می‌روید؛ اما در بیهوشی موضعی در واقع تنها ناحیه کمر به پایین شما بی‌حس می‌شود. به طور معمول این عمل بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد البته با توجه به شدت آسیب‌دیدگی ممکن است نوع عمل جراحی متفاوت باشد. در واقع دو نوع عمل جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد که شامل تعویض کامل و تعویض جزئی می‌شوند.
طی عمل تعویض کامل مفصل زانو، در واقع مفصل بین پایین استخوان ران و بالای استخوان ساق پا به طور کامل با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. عمل تعویض جزئی مفصل زانو معمولا در زمان بروز آرتروز زانو در نیمی از مفصل زانو انجام می‌شود. در واقع طی این عمل تنها بخش‌های آسیب‌دیده در اثر آرتروز با قطعات فلزی یا پلاستیکی جایگزین خواهند شد.

 

ایمپلنت زانو
 

بهترین زمان برای جراحی تعو‌یض مفصل ز‌انو

به طور معمول سن مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو وجود ندارد. در هر سنی ممکن است زانو آسیب ببیند و نیاز به تعویض مفصل داشته باشد. به عبارتی دیگر هر زمان که متوجه شدید نشستن، راه رفتن و کار کردن به دلیل درد زانو برای شما مشکل و دردناک شده است، به جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروسکوپی یا ... نیاز دارید. باید بدانید که میانگین سنی عمل جراحی تعویض مفصل زانو بین 30 تا 80 تا سال است. البته میانگین سنی به این معنی نیست که افراد جوان‌تر یا پیرتر کمتر به این عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند. مشکلات زانو و نیاز به تعویض مفصل آن در هر سنی ممکن است احساس شوند.
بیماری آرتروز زانو که اصلی‌ترین دلیل برای تعویض مفصل زانو است، بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز پیدا می‌کند. اما امکان بروز این بیماری در افراد جوان‌تر نیز وجود دارد و ممکن است به تعویض مفصل زانو نیاز داشته باشند. افراد مسن‌تر بیشتر به دلیل آرتروز نیاز به تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می‌کنند و در نتیجه زانوی آن‌ها باید جراحی شود. باید بدانید که افراد زیر 45 سال، بیماران جوان به شمار می‌روند.

 

تعو‌یض مفصل ز‌انو

 

به طور کلی محدودیت سنی برای جراحی تعویض مفصل زانو وجود ندارد. در واقع سن تنها یکی از فاکتورهایی است که یک فرد را واجد شرایط جراحی می‌کند.


جراحی تعو‌یض مفصل ز‌انو در چه سنی رایج‌تر است؟

عمل جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر برای افراد مسن توصیه می‌شود؛ در واقع پزشکان متخصص ارتوپدی به طور معمول افراد بالای 50 سال را کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو می‌دانند. به عبارتی دیگر سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو بالای 50 سال است. باید بدانید که به طور میانگین رایج‌ترین سن برای جراحی تعویض مفصل زانو در دنیا، سن 65 سالگی گزارش شده.
با اینکه این عمل دارای هیچ‌گونه محدودیت سنی نیست؛ اما متخصصین ارتوپدی سعی می‌کنند تا افراد زیر 50 سال با دارودرمانی و فیزیوتراپی درمان شوند. باید بدانید که به غیر از سن، فاکتورهای دیگری وجود دارد که یک فرد را برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو واجد شرایط می‌کنند. به عنوان مثال یکی از این فاکتورها میزان دردی است که فرد بیمار تحمل می‌کند. یکی دیگر از فاکتورها این است که آیا درد زانو باعث ناتوانی فرد در انجام امور روزمره می‌شود یا خیر. حتی سلامت عمومی بدن نیز باید در نظر گرفته شود؛ چرا که ممکن است فردی مشکل قلبی یا هر مشکل دیگری داشته باشد و نتوان او را عمل کرد.

 

جراحی تعویض مفصل زانو

 

به طور کلی تنها سن ملاک واجد شرایط بودن برای جراحی تعویض مفصل زانو نیست. باید بدانید که شرایط هر فرد متفاوت است و نمی‌توان برای همه بیماران یک نسخه را تجویز کرد. برخی از بیماران مجبور هستند که در سن پایین مفصل زانوی خود را تعویض کنند و برخی دیگر تا قبل از حدود 80 سالگی نیازی به این عمل جراحی پیدا نخواهند کرد.


بازه سنی مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو

با توجه به این که محدودیت سنی برای جراحی تعویض مفصل زانو وجود ندارد، اما می‌توان یک بازه برای سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو در نظر گرفت. طبیعتا حداکثر سن برای انجام این عمل جراحی می‌تواند بالای 80 یا 90 سال باشد. افراد که در این سنین قرار دارند، باید پس از تعویض مفصل زانو تحت مراقبت زیادی باشند. چرا که آن‌ها از نظر بدنی قدرت زیادی ندارند.
حدقل سن مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو معمولا 40 سال در نظر گرفته می‌شود. باید بدانید که افراد زیر 40 سال فعالیت بدنی بسیار زیادی دارند.

 

جراحی ایمپلنت زانو

 

جراحی تعویض مفصل زانو در سن مناسب زیر نظر دکتر طاهری اعظم

عمل جراحی تعویض مفصل زانو یک عمل بسیار رایج در میان افراد مبتلا به آرتروز است. اما افرادی که در ورزش دچار مصدومیت شده‌اند یا به بیماری‌هایی مانند نقرس مبتلا می‌شوند نیز به جراحی تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می‌کنند. اما سوالی که بیش از همه ذهن افراد را درگیر کرده این است که سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟ در پاسخ به این سوال گفتیم که این عمل جراحی محدودیت سنی ندارد، اما در افراد بالای 40 سال رایج‌تر است. دکتر افشین طاهری اعظم از برترین متخصصین ارتوپدی و جراح زانو و لگن در ایران است. در صورتی که مشکل زانو دارید، می‌توانید به دکتر طاهری اعظم مراجعه کرده و زیر نظر ایشان فرایندهای درمانی را طی کنید.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها