تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

ورم زانو در کودکان در اثر سوء تغذیه

در مورد ورم زانو در کودکان چه می‌دانید؟

استخوان‌های کودکان به طور مرتب در حال رشد و تغییر شکل است. به این ترتیب بافت استخوانی قدیمی به تدریج با بافت استخوانی جدید جایگزین می‌شود. در اثر این تغییرات در سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است برخی اختلالات استخوانی برای کودکان رخ دهد. ورم زانو در کودکان یکی از این مشکلات است. ورم زانو در کودکان در اثر جمع شدن مایعات در بدن اتفاق می‌افتد.

بدن کودک برای حفظ تعادل مایعات بدن فرآیندهای خاصی انجام می‌دهد. این فرآیندها نیازمند دریافت مواد مغذی و الکترولیت کافی توسط رژیم غذایی روزانه است. بدون این مواد مغذی ممکن است کودک دچار ورم زانو شود. در حقیقت مایعات فراوانی در بافت‌ها تولید شده و موجب تورم غیرطبیعی اندام‌ها می‌شود.

ورم زانو در کودکان در اثر کمبود پروتئین

کمبود پروتئین متداول‌ترین علت ورم زانو در اثر سوء تغذیه است. آلبومین که بیشترین بخش خون را به خود اختصاص می‌دهد نوعی پروتئین است. مقادیر کافی آلبومین موجب حفظ تعادل مایعات در بدن و خروج آب اضافی از بدن می‌شود. بدون وجود این پروتئین سلول‌ها آب را در خود نگه داشته و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود.

ورم زانو در کودکان در اثر عملکرد ناصحیح ارگان‌ها

برخی ارگان‌ها مانند کلیه و کبد مسئولیت فیلتر کردن مواد غذایی را بر عهده دارند. این اندام‌ها سموم و ضایعات مواد غذایی را از خون جدا کرده و به ایجاد و ماندگاری تعادل در بدن کمک می‌کنند. اگر کودک از طریق رژیم غذایی روزانه مواد مغذی و معدنی کافی را دریافت نکند دچار سوء تغذیه می‌شود، در نتیجه نمی‌تواند به طور صحیح آب را از بدن خارج کند. سپس آب اضافی در بافت‌ها تولید شده و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود. این نوع سوء تغذیه معمولا با علائمی چون ضعف عضلات، گیجی و خستگی بیش از حد همراه است.

درمان ورم زانو در کودکان

اولین قدم در درمان ورم زانو در کودکان، درمان عوامل به وجود آورنده آن است. برای درمان ورم زانو می‌توانید جوراب‌های ساق بلند را امتحان کنید. اگر پاها یا بازوها نیز دچار ورم شده‌اند می‌توان با بالا نگه داشتن آن‌ها از میزان آب جمع شده در این مناطق کاست.

برای درمان سوء تغذیه باید کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی کودک را شناسایی کنید. دقت کنید که مهم‌ترین عامل ورم زانو در کودکان کمبود پروتئین است. برخی بیماری‌ها نیز مانع شکستن پروتئین‌ها در بدن می‌شوند. برای بهبود این بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کرد.

برای آشنایی با خدمات دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن می‌توانید روی لینک کلیک کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.
۵
از ۵
۳۷ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها