تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن چیست؟

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن به جایگذاری غلط سر استخوان لگن در حفره لگنی گفته می‌شود. این اختلال معمولا در بدو تولد مشخص می‌شود، ولی در برخی موارد تشخیص آن تا چند ماه یعنی زمانی که کودک می‌تواند روی لگن خود فشار وارد کند طول می‌کشد. شیوع این بیماری در نوزادان دختر ۷ برابر نوزادان پسر است. علاوه بر این احتمال بروز این بیماری در جوامع مختلف بسیار متفاوت است. بی‌توجهی و درمان نکردن این بیماری سبب لنگی شدید در فرد می‌شود. برای درمان دررفتگی مادرزادی مفصل لگن ابتدا سر استخوان لگن به درستی در حفره لگنی قرار می‌گیرد. سپس تا زمانی که مفصل لگن با موقعیت جدید سازگار شود از آتل برای نگه داشتن آن استفاده می‌شود.

دلایل دررفتگی مادرزادی مفصل لگن چیست؟

دررفتگی مفصل لگن می‌تواند در هر دو هیپ و در هر فردی به وجود آید. البته در بیشتر موارد مفصل لگن چپ درگیر می‌شود. این اختلال اغلب در موارد زیر رخ می‌دهد:
  • نوزادان دختر
  • اولین فرزند خانواده
  • زایمان بریچ (وقتی در هنگام زایمان نوزاد از سمت پاها خارج می‌شود). آکادمی کودکان آمریکا پیشنهاد کرده است همه نوزادان دختر که در وضعیت بریچ به دنیا می‌آیند، برای بررسی دررفتگی مادرزادی مفصل لگن غربالگری شوند.
  • سابقه خانوادگی دررفتگی مادرزادی مفصل لگن
  • کمبود مایع آمنیوتیک (مایع دور جنین)
در صورتی که تمایل دارید مطالب بیش‌تری درباره مفصل لگن، بیماری‌های مربط به آن و روش‌های جراحی مختلف مطالعه کنید می‌توانید روی "بیش‌تر درباره مفصل لگن بدانید" کلیک کنید.

علائم دررفتگی مادرزادی مفصل لگن چیست؟

در برخی موارد دررفتگی مادرزادی مفصل لگن هیچ علائمی به همراه ندارد. به همین دلیل پرستاران و پزشکان همیشه از این نظر سلامتی کودک را بررسی می‌کنند. علائم کلی این بیماری به شرح زیر است:
  • تفاوت طول پاها
  • چرخش پاها به بیرون
  • محدودیت در حرکت
  • نابرابری چین‌های کشاله ران حتی در حالتی که پاها کاملا کشیده هستند.
  • تاخیر در رشد مهارت حرکتی که نحوه نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن کودک را تعیین می‌کند.

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن چگونه درمان می‌شود؟

        پاولیک هارنس – مهار کننده مفصل لگن
کودکان زیر ۶ ماه با استفاده از یک مهار کننده حرکت مفصل به نام پاولیک هارنس درمان می‌شوند. پاولیک هارنس با قرار دادن پا در یک موقعیت قورباغه‌ای، مفصل لگن را به داخل حفره لگنی هدایت می‌کند. با توجه به سن نوزاد و شدت بیماری باید ۱۲-۶ هفته از آن استفاده کرد. استفاده از پاولیک هارنس در طول روز طبق تجویز پزشک به صورت موقتی یا دائمی است.
        جراحی ریداکشن مفصل لگن
در دو صورت باید کودک را جراحی کرد. اول اگر دررفتگی مادرزادی مفصل لگن با استفاده از پاولیک هارنس درمان نشود. دوم اینکه کودک برای استفاده از آن بسیار بزرگ باشد. جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراحی برای جایگذاری استخوان لگن در داخل حفره لگنی، ریداکشن بسته نامیده می‌شود. اگر جراح پیش از جایگذاری مفصل لگن، موانع را برداشته و طول تاندون را افزایش دهد، این جراحی ریداکشن باز نامیده می‌شود. پس از جایگذاری صحیح مفصل لگن، پا و مفصل لگن حداقل به مدت ۱۲ هفته در گچ قرار می‌گیرد.
        استئوتومی فمورال
کودکان بالای ۱۸ ماه و کودکانی که به درمان‌های بالا پاسخ مناسبی نداده‌اند، برای بازسازی مفصل هیپ به استئوتومی فمورال و لگن نیاز دارند. در این روش جراح حفره لگن یا سر استخوان فمور را تغییر شکل می‌دهد تا به خوبی در یکدیگر قرار گیرند. دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.
۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها