آرتروز مفصل هیپ چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

آرتروز مفصل هیپ چیست؟

آرتروز در لغت به معنی التهاب در مفاصل است. آرتروز مفصل هیپ یکی از متداول‌ترین علل درد در این ناحیه است. آرتروز مفصل هیپ به آرامی شروع شده و به تدریج پیشرفت می‌کند.

انواع آرتروز مفصل هیپ و چگونگی ایجاد آن‌ها

آرتروز مفصل هیپ با توجه به علت ایجاد آن و ناحیه‌ای که درگیر می‌کند به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شود. در زیر به معرفی انواع آرتروز مفصل هیپ می‌پردازیم:

استئوآرتریت

استئوآرتریت یا آرتروز استخوان متداول‌ترین شکل آرتروز است. این آرتروز در اثر استهلاک مفاصل رخ می‌دهد. به همین دلیل در افراد سالخورده بیشتر شاهد این بیماری هستیم.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید علاوه بر ایجاد آرتروز مفصل هیپ، کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این التهاب مربوط به واکنش سیستم ایمنی بدن است.

اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک التهاب مزمن در ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک است. مفصل ساکروایلیاک در محل اتصال ستون فقرات به لگن قرار دارد. این بیماری می‌تواند سبب آرتروز مفصل هیپ نیز شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان در همه سنین رخ می‌دهد. این بیماری در میان مردان متداول‌تر است و معمولا از سنین ۳۵-۱۷ سالگی آغاز می‌شود.

لوپوس اریتماتوس سیستمیک

یک بیماری خودایمنی است که لوپوس نیز نامیده می‌شود. لوپوس می‌تواند همه قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. انتشار لوپوس به مفصل هیپ می‌تواند سبب التهاب و آسیب به آن شود. لوپوس در تمامی سنین رخ می‌دهد و در زنان ۳۵-۱۵ سال متداول‌تر است.

آرتروز پسوریازیس

آرتروز پسوریازیس سبب درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود. آرتروز پسوریازیس علاوه بر آرتروز مفصل هیپ می‌تواند سایر مفاصل را نیز درگیر کند. اکثر افراد در اثر ابتلا به آرتروز پسوریازیس، بیماری‌های پوستی مانند لکه‌های قرمز پوستی را تجربه می‌کنند. اگرچه برای هیچ یک از انواع آرتروز مفصل هیپ درمانی وجود ندارد، ولی می‌توان به روش‌های مختلف درد و سایر علائم ناشی از آرتروز مفصل هیپ را کاهش داد. دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.