آرتروز مفصل زانو چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

علائم آرتروز مفصل زانو

آرتروز مفصل زانو معمولا با درد و التهاب همراه است. این درد با گذشت زمان افزایش می‌یابد. احتمال بروز درد ناگهانی نیز وجود دارد. علائم دیگر آرتروز مفصل زانو عبارتند از:
  • سفتی و التهاب مفصل که خم و صاف کردن زانو را دشوار کند.
  • درد و تورم که ممکن است در صبح و بعد از نشستن یا استراحت کردن تشدید شود.
  • فعالیت‌های شدید می‌تواند سبب تشدید درد شود.
  • از دست دادن بخش‌هایی از غضروف و دیگر بافت‌ها که با حرکت یکنواخت مفصل در تداخل است. ممکن است زانو در طول حرکت قفل شود. همچنین ممکن است با صدای ترک خوردن، شکستن یا خرد شدن همراه باشد.
  • درد سبب احساس ضعف یا گرفتگی در زانو می‌شود.
  • همچنین بسیاری از افرادی که دچار آرتروز مفصل زانو هستند، به این نکته اشاره کرده‌اند که در هوای بارانی درد بیشتری احساس می‌کنند.

درمان آرتروز مفصل زانو

روش‌های درمانی مختلفی برای آرتروز مفصل زانو وجود دارد. مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین یکی از این روش‌هاست. این داروها می‌توانند به صورت موقتی درد ناشی از آرتروز را متوقف کرده و التهاب مفصل زانو را رفع کنند. برای مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید. زیرا مصرف مکرر آن‌ها می‌تواند روی کلیه تاثیر گذاشته یا سبب زخم معده شود.

درمان آرتروز مفصل زانو به کمک دارو

• آنالژزیک که به کاهش درد کمک می‌کند و می‌تواند جایگزین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شود.
  • کورتیکواستروئید (کورتون) که به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • تعدیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واکنش‌های زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناختی که مانع از التهاب مفصل توسط سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • داروهای ضد آرتروز تعدیل‌کننده بیماری (DMARDs) که به طور خاص به روماتیسم کمک می‌کند.

درمان آرتروز مفصل زانو به کمک تزریق

• مکمل‌های هیالورونیک اسید که از طریق روان کردن مفصل زانو موجب رفع التهاب و درد ناشی از آرتروز می‌شود. به این ترتیب به یکنواخت شدن حرکت زانو کمک می‌کند.
  • تزریق کورتیکواستروئید که برای رهایی از التهاب و درد در زانو تزریق می‌شود.
  • آرتروسنتز که در آن به کمک یک سوزن، مایعات برای آزمایش از زانو خارج می‌شوند. این روش به رفع درد نیز کمک می‌کند.

درمان آرتروز مفصل زانو به کمک جراحی

به کمک روش‌های قبل، درد شما کاهش یافته یا رفع می‌شود. اما باز هم ممکن است برای درمان بیماری به جراحی نیاز داشته باشید. برای درمان آرتروز مفصل زانو سه نوع جراحی متداول است:
  • تعویض کامل مفصل، متداول‌ترین نوع جراحی است. در آن، جراح زانو را با پروتزی از جنس پلاستیک، سرامیک یا فلز تعویض می‌کند.
  • استئوتومی که در آن جراح برای کنترل آسیب و فشار روی زانو، شکل استخوان زانو را اصلاح می‌کند.
  • آرتروسکوپی که در آن جراح یک برش روی زانو ایجاد می‌کند. سپس از طریق آن، بخش آسیب دیده را خارج یا اصلاح می‌کند.

روش‌های خانگی برای درمان آرتروز مفصل زانو

تمرینات ورزشی خاصی برای حفظ عملکرد زانو و رفع درد وجود دارد. ایروبیک در آب، ورزش‌های قدرتی و تای‌چی از این قبیل تمرینات هستند. اگر وزن بالایی دارید، با کاهش وزن می‌توانید فشار روی زانو را کاهش داده و به رفع استئوآرتریت کمک کنید. برخی مطالعات نیز مکمل‌های زیر را برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز زانو پیشنهاد کرده‌اند:
  • کپسایسین
  • تورمریک
  • سولفات کندرویتین
  • گلوکزامین
  • مخلوط غیرصابونی آووکادو و سویا که از روغن ساخته می‌شود
برای مشاهده "خدمات" دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن ، روی لینک آن کلیک کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.