تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

عوارض قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد | چرا باید از این محصولات دوری کرد؟

قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد چه عوارضی دارند؟

داشتن یک اندام متناسب، می‌تواند آرزوی هر کسی باشد. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف که این روزها تبلیغات زیادی نیز روی آن صورت می‌گیرد، مصرف قرص و پودرهای چاقی یا لاغری است. شاید افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند و یا وزن فعلی خود را نگه دارند، استفاده از قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد را یک راه‌حل عالی بدانند. اما قرص و پودرهای لاغری غیراستاندارد می‌توانند سلامت افراد را به خطر بیندازند و عوارض قرص و پودرهای چاقی نیز بیشتر از فواید آن است. در این مطلب قصد داریم به بررسی عوارض قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد بپردازیم.

 

قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد

 

عوارض قرص و پودرهای چاقی غیر استاندارد

بسیاری از افراد از اندام خود ناراضی هستند و به دنبال راه‌هایی برای بهبود آن می‌باشند. در سال‌های اخیر مصرف پودر‌های چاقی در میان افراد به شدت بالا رفته است. معمولا قرص و پودر‌های چاقی غیر استاندارد در عطاری‌ها، آرایشگاه‌های زنانه، باشگاه‌های ورزشی و غیره یافت می‌شود.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تغذیه و پزشکان، استفاده از قرص و پودر‌های چاقی یا لاغری غیراستاندارد را ممنوع می‌دانند. آنها توصیه می‌کنند افراد تا جایی که امکان دارد، از روش‌های سالم و طبیعی برای کاهش یا افزایش وزن خود استفاده کنند و تنها در صورت صلاحدید پزشک از قرص و پودرهای چاقی یا لاغری استاندارد به عنوان دارو یا مکمل غذایی استفاده کنند.

اختلال در کبد و کلیه

یکی از شایع‌ترین عوارض قرص و پودرهای چاقی غیر استاندارد، ایجاد اختلال در کبد و کلیه و مفاصل است. این مکمل‌ها معمولا حاوی مقادیر زیادی از پروتئین یا کورتون هستند. گفتنی است پروتئین بیش از حد در بدن می‌تواند عملکرد اعضای بدن به ویژه کبد و کلیه را با اختلال روبرو کند.

 

 کاهش یا افزایش وزن

 

اختلال در عملکرد قلب، عروق و سیستم عصبی بدن

قرص و پودر‌های چاقی حاوی بسیاری از املاح، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند. به همین خاطر کسانی که برای چاق شدن این حجم از مواد را مصرف می‌کنند، سلامت عملکرد قلب، عروق و سیستم عصبی خود را به خطر می‌اندازند. 


وجود کورتن 

بسیاری از قرص و پودر‌های چاقی غیر استاندارد حاوی مقادیر زیادی کورتن هستند. کورتن باعث حبس شدن آب در بدن فرد می‌شود. این مساله به فرد احساس افزایش وزن کاذب می‌دهد. متاسفانه کورتن سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و عوارض بسیار شدیدی به همراه دارد. از میان مهم‌ترین عوارض مصرف کورتن می‌توان به فشار خون بالا، افزایش قند خون، بروز آب مروارید در چشم، خشکی پوست و اختلال در سیستم خونرسانی به مفاصل (نکروز مفصل) اشاره کرد. 


بروز مشکلات هورمونی 

یکی دیگر از عوارض قرص و پودر‌های چاقی غیر استاندارد، بروز مشکلات هورمونی در افراد است. این مکمل‌های غیراستاندارد، حاوی مقادیر زیادی از دارو‌های سرکوب‌کننده اشتها هستند. مصرف این داروها باعث به‌وجود آمدن اختلالات شدید در سیستم هورمونی بدن می‌شود. 


بروز اسهال 

در برخی موارد دیده شده است افرادی که از قرص و پودر‌های چاقی غیر استاندارد استفاده می‌کنند، به اسهال شدید دچار می‌شوند. این مساله باعث از دست رفتن مقادیر زیادی از آب بدن می‌شود. در صورتی بروز اسهال شدید، فرد بخش قابل‌توجهی از املاح و ویتامین‌های ضروری بدن خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر، عملکرد قلب و عروق فرد با مشکلات جدی همراه خواهد شد.

 

عوارض قرص و پودرهای چاقی غیر استاندارد

 

سیاه‌شدگی سر استخوان ران

در کشور ما استفاده از قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیراستاندارد از علل شایع این بیماری در جوانان به شمار می‌رود. معمولا افراد 20 تا 50 ساله در اثر استفاده از قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد، به این عارضه مبتلا می‌شوند. این عارضه باعث اختلال در خونرسانی به مفاصل می‌شود و می‌تواند به باریک‌تر شدن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون به استخوان‌ها بیانجامد. 

سیاه شدگی سراستخوان ران (نکروز) دلایل و درمان متفاوتی دارد.

درمان مرحله‌ی اولیه این عارضه، جراحی دکمپرشن (دکومپرشن) یا تزریق سلول بنیادی و در مرحله‌ی پیشرفته، جراحی تعویض مفصل ران می‌باشد.


ابتلا به فشار خون 

فشار خون بالا یکی از عوارض قرص و پودرهای چاقی غیر استاندارد است. این عارضه می‌تواند برای فرد خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. فشار خون بالا در سنین میان‌سالی پدید می‌آید و بعد از آن باعث بروز مشکلات قلبی و سکته می‌شود.


عوارض قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد

قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد که قول می‌دهند در کاهش و چربی‌سوزی به شما کمک کنند، خطرات پنهانی برای سلامتی شما دارند. بیش از ۵۰ درصد از مبتلایان به اختلالات تغذیه‌ای، از قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد بدون نسخه مصرف می‌کنند. به جز حالتی که شما تحت نظر پزشک، داروهای کاهش وزن استاندارد را مصرف می‌کنید، ممکن است با مصرف محصولات غیر استاندارد، خودتان را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار دهید. در ادامه به توضیح برخی از عوارض قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد می‌پردازیم.
 

عوارض قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد

 

بی قراری، افسردگی، خون ریزی از مقعد، اسیب به کبد، اسهال، سکته مغزی، خشکی دهان و سردرد از سایر عوارض قرص های لاغری محسوب می شوند. گاهی اوقات عوارض قرص های لاغری، بعد از توقف مصرف آن ها ناپدید می شود. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که، در اثر مصرف دراز مدت این قرص ها، فرد ممکن است به سکته مغزی، تشنج و انواع نارسایی های قلبی دچار شود. در ادامه به برخی از عوارض مصرف قرص های لاغری اشاره می کنیم:

  • افزایش ضربان قلب: قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد با افزایش سرعت متابولیسم، ضربان قلب را بالا برده و در نهایت آن را نامنظم می‌کنند.
  • افزایش فشار خون: کافئین و افدرین موجود در قرص و پودرهای لاغری غیراستاندارد، با بالا بردن سرعت چربی‌سوزی و مصرف کالری، منجر به افزایش فشار خون می‌شوند.
  • بی خوابی: قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد، حاوی کافئین هستند. کافئین روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و به نوبه خود باعث بروز علائمی مثل اسهال و حالت تهوع می‌شود.
  • مشکلات کلیوی: با مصرف قرص و پودرهای لاغری غیر استاندارد، رگ‌های خونی منتهی به کلیه بسته می‌شوند. در نتیحه، با کاهش جریان خون، بافت‌های کلیه آسیب خواهند دید.

 

لاغری با پودر و قرص غیر استاندارد

 

عوارض قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد به مصرف آنها نمی‌ارزد

استفاده از قرص و پودر‌های چاقی یا لاغری غیر استاندارد تاثیرات منفی زیادی در سلامتی انسان دارد. با وجود مشکلاتی که این پودر‌ها برای سلامتی انسان به همراه می‌آورند، اما بسیاری از افراد از این دارو‌ها استفاده می‌کنند. این افراد تحت تاثیر تبلیغات شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرند و به مصرف این داروها روی می‌آورند؛ در حالی که از عوارض قرص و پودرهای چاقی یا لاغری غیر استاندارد غافل هستند.
دکتر افشین طاهری اعظم، یکی از بهترین جراحان ارتوپد در ایران و جراح لگن و هیپ می‌باشد. انجام موفقیت‌آمیز بیش از 13 هزار جراحی مفصل لگن و زانو، از جمله افتخارات دکتر طاهری اعظم است. برای درمان عارضه‌های مفصل لگن و زانو، می‌توانید از خدمات دکتر طاهری اعظم استفاده کنید.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها