تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

ریکاوری بعد از تعویض مفصل ران

ورزش و فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل ران

یکی از نکاتی که بعد از جراحی تعویض مفصل ران اهمیت دارد بازیابی دوباره توانایی حرکت و راه رفتن است. علاوه بر استراحت و مراقبت مناسب، انجام تمرینات سبک ورزشی و فیزیوتراپی به درمان سریع شما و موفقیت جراحی تعویض مفصل کمک می کند.

مراقبت های بعد از جراحی مفصل هیپ

در مدت ‌زمان کمی بعد از عمل جراحی می‌ توانید روی پایتان بایستید و وزن بدنتان را روی مفصل مصنوعی جایگزین شده قرار دهید. پرستاران در بیمارستان نحوه صحیح راه رفتن و نشستن را به شما آموزش می‌ دهند. راه رفتن و انجام فعالیت‌ های سبک به بهبود شما و جلوگیری از لخته شدن خون بعد از جراحی کمک می‌ کند. در ابتدا ممکن است با کمک عصا، واکر یا حتی یک فرد دیگر راه بروید اما کم‌کم توانایی اولیه خود را پیدا می‌ کنید. چنانچه راه رفتن بعد از جراحی را به ‌درستی و در زمان مناسب آغاز کنید علاوه بر اینکه سریع ‌تر بهبود می ‌یابید از خطر لخته شدن خون بعد از جراحی جلوگیری می‌کنید. با صلاحدید پزشک و پرستار خود در طول مدت درمان می‌توانید به‌تنهایی به کمک عصا قدم بزنید، برای مدت‌زمان کوتاه دوش بگیرید و یا حتی تعداد کمی پله را بالا یا پایین بروید. در بعضی شرایط فیزیوتراپ ممکن است برای شما ورزش‌هایی را طراحی کند که عضلاتتان را تقویت کرده، و به روند درمان سرعت ببخشد و دامنه حرکتی مفصل جدید ران شما را افزایش دهد. زمانی که روی تخت دراز کشیده ‌اید با حرکت دادن پای خود به شکل پدال زدن می‌توانید جریان خون در پاهایتان را بهبود دهید. قبل از ترک بیمارستان، شما باید با تعدادی حرکت ساده مثل راه رفتن با عصا یا واکر، بالا و پایین رفتن پله با عصا، بلند شدن و نشستن روی صندلی، خوابیدن و بلند شدن از رخت خواب، استفاده از دستشویی و لباس پوشیدن به‌تنهایی آشنا شوید.

ورزش و فیزیوتراپی در خانه

آنچه لازم است برای مدت ریکاوری بدانید توسط جراح به شما آموزش داده می‌شود. در طول این مدت تحت نظر یک فیزیوتراپیست خواهید بود تا تمرینات را به‌درستی و در شرایط ایمن انجام دهید. به خودتان تعهد بدهید که تمرینات تجویز شده را مرتب انجام دهید اما این نکته کلیدی را نیز به خاطر داشته باشید که بازیابی توانایی گذشته و درمان بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران یا هر جراحی دیگری به‌تدریج صورت می‌گیرد و تمرین و کار بیش ‌از حد به بافت ‌های دیگر آسیب‌ زده و حتی ممکن است مانع موفقیت تعویض مفصل شود. چند تمرین معمول جهت ریکاوری:
  • پمپ آهسته مچ پا (مچ پایتان را به حالتی که چیزی را پمپ می‌ کنید بالا پایین ببرید)
  • پمپ آهسته مچ پا (مچ پایتان را به حالتی که چیزی را پمپ می‌ کنید بالا پایین ببرید)
  • چرخش آرام مچ پا
  • خم کردن زانوها به‌وسیله تختخواب‌ های مخصوص
  • انقباض باسن به‌صورت تناوبی (بگیر ـ رها کن، بگیر ـ رها کن)
  • در حالت خوابیده پاهایتان را به‌صورت کشیده نگه ‌داشته و جمع کنید. تکرار این حرکت به بازیابی توانایی تان کمک می کند.

خطر دررفتگی مفصل

حرکاتی وجود دارد که در چند ماه اول خطرناک بوده و ممکن است باعث دررفتگی مفصل تعویض شده شود. بنابر این بهتر است از انجام چنین حرکاتی جلوگیری کنید تا ریکاوری بعد از جراحی تکمیل‌شده و قدرت خود را بازیابید. به دستورات پزشک توجه کرده و به صدای بدنتان گوش کنید: حرکاتی که سنگین‌تر از توان شماست انجام ندهید و هرگاه احساس خستگی و درد داشتید تمرین را متوقف کرده و با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید.
۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها