عواملی که موجب لگن درد می‌شوند

معمولا لگن درد در اثر چه عواملی ایجاد می‌شود؟

مشکلات بسیاری مانند آرتروز، ضربه و تحت فشار قرار گرفتن عصب می‌توانند موجب لگن درد شوند. دلایل متداول لگن درد عبارتند از:

تاندونیت

التهاب تاندون یا تاندونیت که معمولا در اثر ورزش سنگین ایجاد می‌شود، یکی از دلایل اصلی لگن درد است. این بیماری بسیار دردناک است، ولی معمولا بعد از چند روز برطرف می‌شود.

بورسیت

بورس یا کیسه‌های کوچک مایعات فضای بین استخوان، ماهیچه و تاندون اطراف مفاصل را می‌پوشاند. التهاب این کیسه‌ها بورسیت نامیده می‌شود. بورس‌ها در نزدیکی مفاصل بزرگ مانند شانه، زانو، آرنج، مچ پا و مفصل لگن قرار دارند. وظیفه آن‌ها کاهش ساییدگی در اطراف مفصل‌هاست. استفاده بیش از حد یا ضربه‌ی مستقیم به مفصل موجب التهاب بورس و بروز بورسیت می‌شود. بورسیت نیز یکی از علل متداول لگن درد است.

استئوآرتریت

استئوآرتریت موجب لگن درد خفیف و مداوم می‌شود. استئوآرتریت با شکنندگی و التهاب غضروف اطراف مفصل، موجب لگن درد می‌شود. این بیماری به مرور تشدید می‌شود و هیچ درمانی ندارد. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال یکی از علل اصلی لگن درد به شمار می‌آید.

شکستگی مفصل لگن

شکستگی لگن در بزرگسالان و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند متداول است. پوکی استخوان موجب ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری در میان زنان رایج است، ولی مردان بالای ۶۵ سال را نیز مورد حمله قرار می‌دهد. شکستگی مفصل لگن موجب لگن درد شدید و ناگهانی می‌شود و به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد. احتمال بروز عوارض جانبی مانند لخته شدن خون در پا نیز به دنبال شکستگی لگن افزایش می‌یابد.

زایمان و مشکلات کف لگن

لگن درد می‌تواند ناشی از هر قسمتی در استخوان لگن (pelvic) باشد. اگر لگن درد در دوره تخمک‌گذاری یا عادت ماهانه در کشاله ران حس شود، علت آن می‌تواند اندومتریوز یا فیبروز باشد. مشکلات اورولوژی و دستگاه گوارش مانند گاستروآنتریت و سرطان پروستات نیز می‌توانند سبب بروز دردهایی شوند که با لگن درد اشتباه گرفته شود.

پارگی لابروم

لابروم غضروف‌های کروی حول سوکت مفصل لگن است. این غضروف قرارگیری قسمت توپی مفصل لگن در سوکت را تضمین می‌کند. معمولا ورزشکاران و بالرین‌ها دچار پارگی لابروم می‌شوند. پارگی لابروم موجب لگن درد ، درد در کشاله ران، محدودیت حرکتی و قفل شدن و صدا دادن مفصل لگن می‌شود.

استئونکروز یا مرگ استخوان

استئونکروز یا نکروز آواسکولار زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به استخوان به صورت دائمی یا موقتی متوقف شود. این امر می‌تواند منجر به نابودی استخوان لگن شود. در اثر مرگ استخوان‌ها، ابتدا غضروف‌ها سالم باقی می‌مانند.‌ ولی با پیشرفت بیماری غضروف‌ها نیز از هم می‌پاشند و استخوان‌ها شکسته و خرد می‌شوند. در برخی موارد علت بروز این بیماری مشخص نیست.

لگن خود را سالم نگه دارید

برای جلوگیری از لگن درد به نکات زیر توجه کنید:
  • وزن خود را متعادل نگه دارید
  • به طور منظم ورزش‌های کششی مانند یوگا انجام دهید
  • عضلات شکم را تقویت کنید
  • به صورت سالانه آزمایشات چکاپ انجام دهید
به صورت منظم ورزش کنید. البته باید توجه کنید که تمرینات ورزشی برای سن و سلامت فیزیکی شما مناسب باشد