تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آشنایی با تعویض مفصل لگن

نشانه های نیاز به تعویض مفصل لگن

معمولاً پیشنهاد می‌شود که در ابتدا تمامی گزینه‌های غیر جراحی برای درمان مشکلات لگنی انجام گیرد و سپس در صورتی که نتیجه‌ای گرفته نشد برای روش های جراحی اقدام شود. از جمله روش های غیر جراحی درمان آرتروز می توان به دارو و تغییر سبک زندگی اشاره کرد. داروهای ضد تورم مانند ایبوپروفن هم برای کاهش درد لگن به کار می‌روند. گاهی اوقات استفاده از واکر و عصا هم می تواند به بهبود راه رفتن فرد کمک کند.

 

در صورتی که فیزیوتراپی، ورزش کردن و داروها به بهبود مشکلات لگنی کمک نکنند در این شرایط جراحی پیشنهاد می‌شود. در این مقاله به نشانه‌ها و مواردی که نیاز به تعوض مفصل لگن را ایجاد می کنند اشاره می‌کنیم.

 

 

آمادگی قبل از تعویض مفصل لگن

قبل از انجام جراحی تعویض مفصل لگن نیاز است که اقدامات مختلفی انجام گیرد تا درصد موفقیت جراحی بالا برود. از جمله این اقدامات می توان به ورزش کردن برای تقویت ماهیچه‌ها، تمرینات تنفسی خاص، رژیم غذایی مناسب قبل از جراحی واشاره کرد.

 

روش انجام جراحی تعویض مفصل لگن

این جراحی یکی از جراحی های حساس ولی در عین حال بسیار تاثیر گذار در بهبود عملکرد حرکتی بیمار است.مدت زمان جراحی یک تا دو ساعت است. در این جراحی، متخصص ارتوپدی با برداشتن قسمت خراب شده سر استخوان ران، مفصل مصنوعی را جایگزین آن می کند.

 

مرحله یک

بیمار توسط متخصص بیهوشی، در اتاق عمل بیهوش می شود. آزمایشات لازم جهت اطمینان از بی خطر بودن بیهوشی برای بیمار قبل از جراحی انجام می گیرند و توسط متخصص بیهوشی بررسی شده است.

 

مرحله دو

ابتدا مریض در اتاق عمل در پوزیشن مناسب قرار گرفته ، شستشو داده می شود و در نهایت با بتادین سبز رنگ شسته می شود که به آن مرحله درپ می گویند سپس جراح ارتوپدی با ابزار خاص، قسمت داخلی حفره استابولوم مفصل لگن را می تراشد.

 

مرحله سه

با تراشیدن این ناحیه، تمام قسمت های غضروف و استخوان که تخریب شده اند تراشیده می شوند و حفره استابولوم مانند حالت طبیعی دوباره به شکل نیم کره کامل در می آید.

 

مرحله چهار

بعد از آن مفصل مصنوعی که به شکل یک کاسه فلزی(کاپ) هست، در محل مناسب گذاشته می شود. در برخی از حالات و به تشخیص جراح ارتوپدی، ممکن است که این کاسه از جنس پلاستیکی بوده و به وسیله سیمان استخوانی در محل مشخص شده جایگزین شود. بعد از کارگزاری کاپ، استم رانی قرار داده می شود که می تواند سیمانی یا غیر سیمانی باشد. سپس آزمایش جا اندازی صورت گرفته و پایدار بودن شرایط ،پروتز اصلی جایگزاری می شود.

 

مرحله پنج

بخیه‌های لازم زده می شود و محل جراحی بسته می‌گردد. بعد از آن از پانسمان‌های مناسب برای پوشاندن ناحیه استفاده می شود که مراقبت های از پانسمان بعد از جراحی به بیمار گفته می شود.

 

 

مراقبت های پس از عمل تعویض مفصل ران

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن مسائل و مشکلات بسیاری فرد را درگیر می‌کند. بنابراین در دوران نقاهت بعد از جراحی لگن، سوالات بسیاری برای فرد ایجاد می‌شود. مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن شامل رژیم غذایی، داروهای مصرفی، برنامه ورزشی، سطح فعالیت بدنی، معاینات پزشکی و شناخت علائم و نشانه های عفونت می‌باشد. همچنین در رابطه با داروهای مسکن، داروهای ضدالتهابی، رفع یبوست و... باید توضیحاتی داده شود. خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن نیز شامل چالش‌هایی است که باید به آن اشاره کنیم.

 

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن برای هر بیمار متفاوت است. در زیر به برخی از مسائل بعد از جراحی لگن اشاره می کنیم:

 

درد و ناراحتی بعد از جراحی:

درد و ناراحتی چندین هفته تا چندین ماه بعد از جراحی احساس می‌شود. مسکن‌هایی برای کاهش درد برای بیمار تجویز می‌شود. همچنین توصیه به استراحت می‌شود و به هیچ عنوان نباید به خود فشار بیش از حد وارد کنید. خوابیدن کافی و استفاده از کمپرس یخ بر ناحیه جراحی برای حداقل سه دفعه در روز می‌تواند برای کاهش درد مفید باشد.

 

بی خوابی بعد از جراحی لگن:

بیمار به دلیل اینکه بعد از عمل در اکثر موارد در رختخواب است، ممکن است برای خواب شب دچار مشکل شود. سعی کنید در طول روز چرت نزنید و نخوابید. برای شب به تخت خود بروید و سر ساعت مشخصی این کار را انجام دهید. همچنین قبل از خواب شب از مصرف مایعات زیاد بپرهیزید.

 

سطح انرژی پایین در ماه اول بعد از جراحی:

طبیعی است که به دلیل عدم تحرک کافی و درد و مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن‌های مختلف، فرد سطح انرژی پایینی داشته باشد. توصیه می شود برای کاهش این حس بی‌تحرکی داروهای مسکن را در زمان مشخص مصرف کنید و بین فعالیت های ورزشی و تمرینات بازتوانی، استراحت کافی کنید. هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و راه بروید.

 

رژیم غذایی بعد از جراحی:

مصرف مواد غذایی مقوی در دوران نقاهت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در صورتی که مواد غذایی مناسب مصرف نشود، بیمار احساس خستگی کرده و نمی‌تواند از خود مراقبت کند. همچنین ضعف می تواند بدن فرد را آسیب پذیر کند و احتمال بیماری را افزایش دهد. حتی در صورتی که بیمار احساس گرسنگی نمی‌کند باید در زمان مشخص وعده اصلی و میان وعده خود را مصرف کند.

 

طرز خوابیدن بعد از عمل:

بافت اطراف مفصل لگن در طول جراحی برداشته می‌شود و آسیبهای اجتناب ناپذیری به رگها و ماهیچهها وارد میشود. ترمیم این بافت ها نیاز به گذشت زمان دارد. باید حدوداً 6 الی 12 هفته مراقبت های دقیقی صورت گیرد تا این بافت ها به مرور ترمیم شوند. یکی از مراقبت های بعد از عمل، طرز خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن است که باید بدن موقعیت درستی داشته باشد.

 

 

 

عفونت بعد از جراحی لگن

خطر عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن به مرور زمان کاهش می‌یابد. گاهی اوقات عفونت هیچ ارتباطی به مفصل لگن ندارد. برای مثال در دهان، لثه ها یا دندان بعد از اینکه یک جراحی یا پر کردن انجام می شود که خونریزی لثه را در پی دارد، یا از طریق ریه‌ها، مثانه و پوست ممکن است باکتری وارد بدن شود و وارد جریان خون گردد. این باکتری می تواند منجر به عفونت شود یا مفصل تعویضی را دچار عفونت کند. در نتیجه باعث درد و تب فرد شود.

 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
دکتر آنلاین مدافون گفت:
آقای دکتر طاهری اعظم عزیز، خوشحال خواهیم شد که افتخار همکاری با شما را به عنوان دکتر آنلاین ارتوپدی، در اپلیکیشن مدافون داشته باشیم. از طریق این اپلیکیشن شما میتوانید بیماران خود را به صورت آنلاین ویزیت کنید.
فاطمه گرایلی گفت:
تو جراحی تعویض مفصل ایشون واقعا اسطوره هستند. رو دستشون نیست واقعا
Reza Dashti گفت:
خدا خیرت بده دکتر، واقعا درجه و کاربلدی
پیش 14 پزشک رفتم هیچکدوم نتونستن عارضه بنده رو تشخیص بدن
شاید مطبشون بسیار شلوغ باشه ولی واقعا ارزشش رو داره که منتظر بمونیم
سلطان طاهری اعظم

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها