تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو | آیا می‌توان با کمک این روش، آرتروز را درمان کرد؟

تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو؛ روشی درمانی بدون نیاز به عمل جراحی

اگر به دنبال روشی برای درمان آرتروز زانو هستید که نیازی به عمل جراحی نداشته باشد، تزریق ژل گزینه‌ای عالی برایتان خواهد بود. به طور کلی، می‌توان گفت که این روش به دلیل دوره نقاهت کوتاه، عوارض جانبی محدود و هزینه مناسب‌، به یکی از بهترین روش‌ها برای درمان آرتروز زانو تبدیل شده است. اگر قصد آشنایی با روش تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو، مزایای انجام آن، روش انجام این تزریق و مراقبت‌های بعد از تزریق ژل را دارید، در این مطلب از مجموعه دکتر طاهری اعظم با ما همراه باشید.

احساس درد در ناحیه زانو

روش‌های مختلف درمان غیر جراحی آرتروز زانو

روش‌های مختلفی برای درمان آرتروز زانو وجود دارند که یکی از آن‌ها انجام عمل جراحی است. با این حال، بسیاری از افرادی که نیاز به درمان آرتروز دارند، از انجام عمل جراحی امتناع می‌کنند و به سراغ روش‌های غیر جراحی می‌روند. به طور کلی، می‌توان گفت که برای درمان آرتروز بدون نیاز به انجام عمل جراحی، می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر در سطح فعالیت‌های روزانه، کاهش وزن، استفاده از مسکن‌های مختلف و داروهای ضدالتهابی، فیزیوتراپی، تزریق کورتون و تزریق ژل اشاره کرد. در این میان، تزریق ژل هیالورونیک اسید به عنوان بهترین و البته پربازده‌ترین روش غیرجراحی برای درمان آرتروز زانو شناخته می‌شود.

تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو چه روشی است؟

یکی از روش‌های غیر جراحی برای درمان آرتروز زانو، تزریق ژل است. اگر شما هم با آرتروز زانو دست و پنجه نرم می‌کنید و نمی‌خواهید که عمل جراحی انجام دهید، این روش بهترین گزینه برایتان خواهد بود. در رابطه با تزریق ژل، باید بگوییم که بدن انسان به طور کاملا طبیعی هیالورونیک اسید را تولید می‌کند. این ماده بعضی از همان مایعی است که باعث ایجاد لغزندگی در مفاصل می‌شود. در نتیجه، در صورتی که هیالورونیک اسید به اندازه کافی در مفاصل وجود داشته باشد، غضروف‌ها و مفاصل به صورت کاملا نرم و بدون صدا حرکت خواهند کرد. زمانی که انسان به آرتروز مبتلا می‌شود، سطح هیالورونیک اسید در مفصل آسیب دیده او کاهش پیدا می‌کند. اما با کمک تزریق ژل، به راحتی می‌توان این مشکل را رفت کرد.

آرتروز زانو

به طور کلی، می‌توان گفت که تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو باعث کاهش سرعت آرتروز می‌شود و کاری می‌کند که درد را کمتر احساس کنید. در حال حاضر، این کار را پزشک‌های ارتوپد انجام می‌دهند. اما در برخی مواقع، می‌توانید جهت تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو به سراغ روماتولوژیست‌ها و برخی از پزشک‌های عمومی هم بروید.

تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو چه مزایایی دارد؟

به طور کلی، می‌توان گفت که تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو مزایای زیادی دارد. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افرادی که قصد درمان آرتروز زانوهایشان را دارند، این روش را انتخاب کنند. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره در این زمینه، از خدمات دکتر طاهری اعظم استفاده کنید. در ادامه با برخی از مزایای تزریق ژل برای درمان آرتروز آشنا می‌شویم.

لوبریکیشن مناسب

به طور کلی، می‌توان گفت که ماده هیالورونیک اسید یا همان هیالرونان دارای میزان ویسکوزیته بالایی است. که امکان ایجاد لغزندگی روی مفاصل را می‌دهد. در واقع، می‌توان گفت که این ماده اصطکاک میان مفاصل را کم می‌کند که این منجر به کاهش درد، از بین رفتن خشکی و کاهش سرعت تخریب غضروف‌ها می‌شود.

کاهش درد زانو

یکی از مهم‌ترین مزایای انجام تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو، کاهش درد زانو است. به طور کلی، می‌توان گفت که مولکول‌های هیالورونیک اسید می‌توانند یک مرز بین انتهای عصب زانو ایجاد کنند که این باعث می‌شود تا پیام‌های درد به مغز مخابره نشوند. در نتیجه، درد بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد.

عوارض جانبی بسیار محدود

یکی از دلایلی که باعث شده است تا تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو بسیار محبوب باشد، عوارض جانبی بسیار محدود آن است. در واقع، این امکان وجود دارد که بعد از انجام تزریق، مقدار درد خفیف را تجربه کنید یا به دلیل تجمع مایع مفصلی، درمان شوید. اما این عوارض، بعد از چند روز به صورت کامل از بین می‌روند. همچنین در این روش هم معمولا خبری از ایجاد تورم نیست.

تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو

دوره نقاهت بسیار کوتاه

بسیاری از افرادی که برای درمان آرتروز به سراغ روش‌های مختلفی مانند عمل جراحی می‌روند، دوره نقاهت طولانی دارند و چند روز طول می‌کشد که بتوانند به زندگی عادی خود برگردند. این در حالی است که طول دوره نقاهت تزریق ژل بسیار کوتاه است و بعد از چند ساعت می‌توانید به زندگی عادی برگردید.

عدم نیاز به عمل جراحی

مهم‌ترین مزیت تزریق ژل برای دردهای زانو، عدم نیاز به انجام جراحی است. در بسیاری از مواقع، افرادی که با آرتروز زانو مواجه می‌شوند، سن بالایی دارند. به همین خاطر، از انجام عمل جراحی خودداری می‌کنند. این در حالی است که تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو به هیچ نوع عمل جراحی نیاز ندارد.

تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو به چه افرادی توصیه می‌شود؟

به طور کلی، می‌توان گفت که پزشک‌ها توانایی تشخیص دقیق برای کارایی تزریق ژل را برای افراد مختلف مبتلا به آرتروز زانو ندارند. اما می‌توان گفت که در بسیاری از مواقع، می‌توان گفت که معمولا بیمارانی که امکان استفاده از داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن را ندارند، این کار را انجام می‌دهند.

تزریق ژل به زانو

تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو چگونه انجام می‌شود؟

تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو در چند مرحله مختلف انجام می‌شود. در اولین مرحله، بیمار یا به صورت کامل یا روی کمر خود دراز می‌کشد یا صاف می‌نشیند و زانوی خود را خم می‌کنند. در ادامه، زانو با کمک یک محلول ضدعفونی‌کننده مانند الکل تمیز می‌شود. سپس از بیمار خواسته می‌شود تا عضلات پای خود را شل نگه دارد. این کار باعث می‌شود تا احتمال موفقیت‌آمیز بودن انجام این کار افزایش پیدا کند.
در مرحله بعدی از تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو، پزشک برای بی‌حس کردن ناحیه از بی‌حس کننده‌های موضعی مانند لیدوکایین استفاده می‌کند. در ادامه و بعد از تزریق، در صورتی که علائم تجمع مایع مفصلی دیده شد، پزشک بخشی از آن را با کمک سرنگ خارج می‌کند. در نهایت، زانو بانداژ می‌شود و در آخر، بیمار باید چند بار زانوی خود را خم و راست کند.

نکات مراقبتی بعد از تزریق ژل به زانو

به طور کلی، می‌توان گفت که شاید دوره نقاهت تزر‌یق ژ‌ل برای در‌مان آرترو‌ز زا‌نو بسیار کمتر از انجام عمل جراحی و موارد این‌چنینی باشد، اما همچنان باید نکاتی را بعد از انجام تزریق رعایت کنید. به طور کلی، پزشک‌ها توصیه می‌کنند که بعد از انجام تزریق ژل، بین 12 تا 24 ساعت به طور کامل استراحت کنید. استراحت باعث می‌شود تا درد تزریق کاهش پیدا کند و خطر خارج شدن ژل از کپسول زانو هم کمتر شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو

بعد از گذشت یک روز، می‌توانید فعالیت‌های ساده و سبکی داشته باشید. همچنین به هیچ عنوان نباید فیزیوتراپی را فراموش کنید. در کنار این موارد، باید با صلاحدید پزشک به صورت منظم هم مکمل کورکومین مصرف کنید. توجه داشته باشید که تاثیر کامل و واقعی تزریق ژل، معمولا بعد از یک ماه از انجام تزریق مشخص می‌شود.
البته باید بدانید بسته به نوع و شدت عارضه‌ای که دارید ممکن است تزریق ژل روش مناسبی برای درمان شما نباشد و پزشک متخصص روش‌های دیگری همچون تعویض مفصل زانو و ... را پیشنهاد دهد.

خدمات دکتر طاهری اعظم جهت تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو

تزریق ژل یکی از روش‌های غیرجراحی و البته موثر برای درمان آرتروز زانو است. اگر قصد انجام این کار را دارید، می‌توانید از خدمات دکتر افشین طاهری اعظم استفاده کنید. ایشان یکی از برترین جراحان ارتوپد و جراحان لگن مفصل ران و زانو هستند. همچنین دکتر طاهری اعظم سابقه انجام بیش از 12500 عمل جراحی موفقیت‌آمیز را در کارنامه خود دارند. شما می‌توانید همین حالا برای دریافت نوبت ویزیت از دکتر طاهری اعظم، با شماره تماس‌های موجود در سایت ما تماس بگیرید.