تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آیا غضروف زانو قابل ترمیم است؟

روش‌های متداول برای ترمیم غضروف زانو چیست؟

توانایی خود ترمیمی در بافت غضروفی بسیار محدود است. زیرا بافت غضروفی فاقد عروق خونی ا‌ست، درحالی‌که وجود عروق خونی برای ترمیم بافت ضروری است. جراح می‌تواند از طریق ایجاد برش‌های کوچک یا ساییدن استخوان زیر غضروف آسیب دیده، رشد غضروف جدید را تحریک کند. در این روش انتظار داریم عروق خونی در استخوان آسیب دیده، رشد بافت غضروفی جدید را تسهیل کنند. روش‌های مختلفی برای ترمیم غضروف زانو وجود دارد که از خونریزی برای تحریک ترمیم غضروف استفاده می‌کنند. در ادامه به شرح این روش‌ها پرداخته‌ایم.
  • دبریدمان و لاواژ؛ مفصل زانو از طریق برداشتن بافت‌های مرده و جدا شده کاملا تمیز می‌شود. نواحی آسیب دیده، لبه‌ها و تیغه‌ها صیقل داده می‌شوند. گاهی می‌توان همزمان آسیب به زانو را نیز ترمیم کرد.
  • میکروفرکچر زانو؛ در این روش بخش آسیب دیده غضروف زانو به طور کامل برداشته می‌شود. سپس جراح به کمک ابزار کوچکی در استخوان سوراخ‌های ریز ایجاد می‌کند.
  • دریل و تراشیدن زانو؛ در این روش از مته یا سیم برای ایجاد سوراخ‌های ریز در استخوان استفاده می‌شود. البته شواهدی دال بر تاثیر گرمای دریل بر آسیب ناخواسته به بافت‌های اطراف و ایجاد کیست یا دیگر مشکلات استخوانی وجود دارد.
  • آرتروپلاستی ابریژن زانو؛ در این روش بخش آسیب دیده غضروف زانو به طور کامل خارج می‌شود. سپس جراح از ابزار مخصوصی به نام burrs برای تراشیدن و زبر کردن سطح استخوان آسیب دیده استفاده می‌کند.
  • گرافت و پیوند غضروف زانو؛ روشی کم تهاجمی که در آن برای تحریک رشد غضروف زانو از آرتروسکوپی در ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. برای ایجاد منبع خونی و انتقال سلول‌های پایه به سطح، ناحیه‌ای که گرفتار آرتروز شده یا غضروف از دست داده توسط جراح خرد شده و خارج می‌شود. گرافت از شکاف بین کندیلی، بخشی از پشت زانو که نقشی در حمل وزن بدن ندارد، برداشته می‌شود. سپس با تقسیم گرافت به قطعات کوچک می‌توان آن را در نواحی آسیب دیده کاشت.
  • تعویض مفصل زانو؛ در مواردی که آسیب شدید به مفصل و غضروف زانو وارد شده است از این روش استفاده می‌شود. در این روش مفصل زانو با پروتز مصنوعی جایگزین می‌شود.
برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.
۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها