تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

هفت واقعیت خواندنی در مورد استخوان‌ها

با وجود پیشرفت‌های زیاد در مورد بدن انسان و شناخت انواع بیماری‌ها، تحقیقات جدید همچنان حقایق کشف نشده‌ای را در مورد بدن انسان آشکار می‌سازد. در این مطلب، به تعدادی از حقایق جالب در مورد استخوان‌های بدن انسان اشاره می‌شود:

استخوان فمور: بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استخوان بدن

استخوان فمور (استخوان ران) قوی‌ترین استخوان بدن محسوب می‌شود. این استخوان، از مفصل لگن تا مفصل زانو امتداد دارد و قادر است نیرویی برابر با 1800 تا 2500 پوند (معادل 816 تا 1134 کیلوگرم) را تحمل کند. تنها نیروهای بسیار شدید می‌توانند منجر به شکستن این استخوان شوند؛ حوادثی مانند تصادف با ماشین یا سقوط از ارتفاعات بسیار بلند. ترمیم استخوان فمور پس از شکستن، چند ماه طول می‌کشد.

دست‌ها: پر استخوان‌ترین اندام بدن

دست‌ انسان با داشتن 27 استخوان، دارای بیشترین تعداد استخوان در بین تمام اندام‌های بدن است. بدن انسان در مجموع 207 استخوان دارد که 106 عدد از آن‌ها (بیش از نصف استخوان‌های بدن)، در دست‌ها و پاها قرار دارند.

استخوان انگشت‌های پا: شکننده‌ترین استخوان‌های بدن

استخوان‌های پا راحت‌تر از تمام استخوان‌های بدن می‌شکنند. بیشتر افراد در طول زندگی‌شان، حداقل یک بار شکستگی استخوان انگشت پا را تجربه می‌کند.

شکستگی مچ پا: رایج‌ترین شکستگی استخوان

پیچ‌خوردگی یا شکستگی مچ پا، از شکستگی انگشت پا رایج‌تر است. بازی کردن و کوهنوردی از جمله موقعیت‌هایی هستند که منجر به شکستگی مچ پا می‌شوند. پیچ‌خوردگی یا شکستگی مچ پا، اغلب با آسیب‌دیدگی تاندون‌ها همراه است.

آرتروسکوپی: رایج‌ترین جراحی استخوان

آرتروسکوپی، یک روش جراحی است که طی آن، ساختار داخلی مفاصل با اهداف تشخیصی یا درمانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آرتروسکوپی در تشخیص و درمان آسیب‌دیدگی‌های مفصل و انواع آرتروز مانند آرتریت عفونی، آرتروز التهابی و آرتروز غیرالتهابی مفید است.

پوکی استخوان: رایج‌ترین بیماری استخوان‌ها

پوکی استخوان، رایج‌ترین بیماری مربوط به استخوان‌ها است. پوکی استخوان قابل پیشگیری، قابل تشخیص و قابل درمان است. در بیماری پوکی استخوان، استخوان‌ها املاح معدنی مانند کلسیم را از دست می‌دهند و استحکام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

استئوسارکوم، شایع‌ترین سرطان استخوان

استئوسارکوم، یکی از شایع ترین نوع تومورهای استخوانی در کودکان و نوجوانان استخوان است و به‌طور معمول استخوان‌های بلند زانو و بازو را درگیر می‌کند. سرطان استخوان انواع مختلفی دارد؛ تنها 50 تا 60 درصد بیمارانی که دچار بیماری استئوسارکوم می شوند، قادر به ادامه زندگی به مدت 5 سال بدون احساس ناراحتی هستند.

ناپدید شدن استخوان‌ها، عجیب‌ترین بیماری استخوانی

مشخصه اصلی در این بیماری، لیز شدن وسیع بافت استخوانی است. گُرهام، نام دیگر این بیماری است. این بیماری علت ناشناخته‌ای دارد و همانطور که از نام آن مشخص است، منجر به ناپدید شدن بخش‌های وسیعی از استخوان‌ها می‌شود. گُرهام بیماری مرموزی است که در بعضی از موارد، بیماران به‌طور خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند. این بیماری درمان خاصی ندارد.  
۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها