جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

دردهای مفصلی و درد زانو از جمله دردهایی هستند که برای بسیاری از افراد در طول زندگی به وجود می‌آید. این دردها ممکن است به دلیل استفاده‌ی نادرست از زانو و انجام فعالیت‌های شدید ایجاد شود. درد زانو اگر بسیار حاد و شدید شود، افراد باید از عمل جراحی تعویض مفصل زانو استفاده کنند. انجام این عمل جراحی زمانی به فرد توصیه می شود، که هیچ گونه مسکن و دارویی روی افراد اثر ندارد و درد ناشی از زانو، کاهش پیدا نمی‌کند.

بنابر دلایل مختلف افراد باید از عمل جراحی تعویض مفصل زانو استفاده کنند. از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• اصلی ترین دلیل برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو، بیماری آرتروز زانو می‌باشد. اگر افراد دچار این بیماری باشند و درد زانو ناشی از آن را نتوانند با دارو های مسکن آرام کنند، باید از این عمل جراحی استفاده کنند. شدت یافتن بیماری آرتروز یکی از دلایل اصلی تعویض مفصل زانو می‌باشد.
  • ظاهر بد زانو و پا از دیگر دلایلی است که افراد باید از تعویض مفصل زانو استفاده کنند. برخی از افراد دارای پاهایی با شکل ضربدری و یا پرانتزی هستند. اگر این موارد ظاهر بدی را برای پا به وجود آورده باشد، فرد می‌تواند با این عمل جراحی، زانو را به حالت طبیعی برگرداند.
  • یکی دیگر از دلایل انجام جراحی آرتروپلاستی زانو، مشکل آرتریت می‌باشد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، پوشش زانو را از بین ببرد و غضروف و مفصل نتوانند وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند.
  • اگر پا به دلیل شکستگی و موارد مشابه، دچار التهاب مفصلی شدید شود و باعث شود که فرد نتواند به راحتی زانوی خود را حرکت دهد، باید عمل جراحی آرتروپلاستی Arthroplasty کمک گرفت.

انواع جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو در همه ی بیماران یکسان نیست و با توجه به تشخیص پزشک باید یکی از انواع جراحی را استفاده کرد. تعویض مفصل زانو به روش های زیر انجام می‌شود.

تعویض کلی مفصل زانو: در این نوع جراحی با توجه به پیشرفت بیماری پزشک باید کل مفصل زانو را تعویض کند و به جای آن از مفصل مصنوعی استفاده کند.

تعویض جزئی مفصل زانو: اگر مفصل زانو به طور کامل آسیب ندیده باشد، می توان تنها قسمتی از زانو را تعویض و یا ترمیم کرد. البته این نوع از تعویض کاربرد کمتری نسبت به مورد قبلی دارد.

ترمیم غضروف: برخی از بیماران تنها از یک ناحیه دچار ساییدگی و آسیب می‌باشند. در این صورت پزشک می‌تواند از پیوند غضروف کمک بگیرد و درمان بیمار را انجام دهد.

جراحی چند لیگامانی زانو: در برخی از موارد دیده می‌شود که التهاب مفصلی به شدت بالاست در این صورت باید پزشک از این روش جراحی استفاده کند.

نحوه ی انجام عمل تعویض مفصل زانو

در ابتدای کار، پزشک می تواند برای انجام این عمل جراحی از دو نوع بیهوشی استفاده کند. بیهوشی عمومی و بیهوشی موضعی دو روش بیهوشی برای این عمل جراحی می باشد که باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده و اجرا شود.

بعد از انتخاب نوع بیهوشی، پزشک در شروع عمل، شکافی را روی جلو زانو انجام می‌دهد تا بتواند پوست، بافت‌های زیر پوستی و استخوان کشکک را کنار بزند و به درشت نی و استخوان ران دسترسی پیدا کند.

بعد از این مرحله پزشک باید غضروف‌های مفصلی پایین استخوان ران را با استفاده از اره برقی برش بزند. با این کار می توان مفصل مصنوعی را به استخوان ران چسباند.

پزشک برای چسباندن مفصل مصنوعی زانو، باید از یک قطعه فلز یا ... استفاده کند و آن را به قسمت پایین استخوان ران بچسباند. همین روش باید برای قسمت های درشت نی نیز انجام شود. توجه داشته باشید که این کار باید با دقت و مهارت زیادی انجام شود تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

در زمان جایگذاری مفصل مصنوعی، پزشک باید به تمام رباط‌ها و عضله‌های پا و زانو دقت داشته باشد تا آن ها بتوانند به بهترین شکل کار کنند. پزشک بعد از اطمینان در مورد جایگذاری دقیق مفصل مصنوعی زانو، باید قسمت های برش خورده را بخیه بزند. بعد از زدن بخیه، عمل جراحی تعویض مفصل زانو به اتمام می رسد.

ماندگاری و دوام این مفصل ها به مهارت و تخصص پزشک، کیفیت مواد مورد استفاده و .... وابسته می باشد. اگر پزشک دارای مهارت کافی نباشد، ممکن است لازم باشد که شما این عمل را دوباره انجام دهید. به همین سبب باید در انتخاب پزشک معالج دقت زیادی داشته باشید و با اطلاعات کافی ایشان را انتخاب کنید.

اقدامات و مراقبت های بعد از انجام تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو یکی از پیچیده ترین و حساس ترین جراحی ها می‌باشد به همین سبب برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب از آن باید اقدامات و مراقبت‌های مختلفی را بعد از انجام آن به اجرا درآورد. از مهم‌ترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو شما باید حدودا یک الی دو روز در  بیمارستان بستری باشید و در طی این چند روز باید مچ پا و کل پا را حرکت دهید تا خون در پا گردش داشته باشد و لخته نشود. البته احتمال دارد به شما داروی رقیق کننده خون نیز بدهند تا خون در بدن شما لخته نشود.
  • زمانی که در بیمارستان هستید باید تمرینات تنفسی انجام دهید و سعی کنید فعالیت بدنی خود را به مرور زمان زیاد کنید. برای فعالیت بدنی و حرکت دادن پا، فیزیوتراپیست به شما تمرین های لازم را آموزش می‌دهد.
  • یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌ها، بعد از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، عوض کردن پانسمان پا و زانو هر چند روز یک مرتبه می‌باشد. این کار باعث می شود که زانوی شما دچار عفونت نشود.
  • در صورت اجازه‌ی پزشک، می‌توانید به حمام بروید. اما دقت داشته باشید که در حمام باید عمل شست و شو را به آرامی انجام دهید و به آرامی آن را خشک کنید. بعد از حمام حتما زانوی خود را پانسمان کنید.