علائم آرتروز مفصل ران و راه‌های درمان آن

علائم آرتروز مفصل ران چیست؟

آرتروز مفصل ران یا التهاب مفصل ران یکی از متداول‌ترین دلایل دردناک شدن مفصل ران است. آرتروز به آرامی پیشرفت کرده و بدتر می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که می‌توانند روی مفصل ران اثر بگذارند. علائم آرتروز مفصل ران عبارتند از:
  • درد در کشاله ران یا ران که به باسن یا زانو بزند
  • دردی که در اثر فعالیت‌های شدید بدتر شود
  • سفتی مفصل ران که راه رفتن و خم شدن را با مشکل مواجه کند
  • قفل شدن یا چسبندگی مفصل و صدای خرد شدن در طول حرکت که در اثر از بین رفتن بخش‌هایی از غضروف و دیگر بافت‌های مربوط به حرکت نرم مفصل ران ایجاد می‌شود
  • کاهش بازه حرکتی در مفصل ران که روی توانایی راه رفتن اثر می‌گذارد و می‌تواند سبب لنگیدن شود
  • افزایش درد مفصل در هوای مرطوب و بارانی

چه روش‌هایی برای درمان آرتروز مفصل ران وجود دارد؟

بر اساس نوع آرتروز مفصل ران ، سلامت کلی بدن، سن و توانایی فردی هر بیمار، پزشک درمان مناسب را تجویز می‌کند. روش‌های درمانی برای آرتروز مفصل ران عبارتند از:

درمان‌های بدون نیاز به جراحی

• داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن
  • کورتیکواستروئید که در قسمت ملتهب مفصل تزریق می‌شود
  • فیزیوتراپی یا برنامه ورزشی برای افزایش انعطاف و قدرت مفصل و حفظ ساختار عضلانی
  • برخی از انواع آرتروز به داروهای جدید پاسخ مثبت می‌دهند. داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده علائم (SMARDs) و ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) از این قبیل داروها هستند.
  • استفاده از ابزارهایی مانند واکر یا عصا به منظور راه رفتن آسان و بی‌خطر

اصلاح سبک زندگی

• حفظ وزن سالم یا کاهش وزن در صورت نیاز
  • مدیریت مناسب درد
  • تغییر فعالیت‌ها به‌منظور کاهش فشار روی مفصل ران
  • انجام تمرین‌های ورزشی برای افزایش قدرت بدنی

جراحی

جراحی آرتروز مفصل ران به کاهش درد، افزایش کیفیت زندگی، انجام فعالیت‌های روزانه با محدودیت کمتر یا بدون هیچ محدودیتی کمک می‌کند. انواع روش‌های جراحی عبارتند از:
  • تعویض کامل مفصل ران که برای آسیب شدید در مفصل ران مناسب است.
  • جراحی استئوتومی که در آسیب‌های کمتر به کار می‌رود. در این روش سطح مفصل ران به گونه‌ای برش داده شده و جابجا می‌شود که بیشتر وزن بدن توسط قسمت سالم مفصل ران حمل شود.
برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.