تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

تنظیم سطح برخورد (Bearing Surface) پروتزها متناسب با حال بیماران

سطح تماس و برخورد بخش گوی و کاسه در پروتزهای تعویض مفصل هیپ موضوعی حائز اهمیت در جراحی ‌های تعویض مفصل هیپ است. جنس پروتزها و نوع جراحی برای هر بیمار با توجه به سن و میزان فعالیتی او، باید مورد بحث قرار گیرد. پروتزهای دارای سطح تماس فلز-پلی ‌اتیلن یکی از شناخته‌ شده ‌ترین پروتزهای مورد استفاده در جراحی تعویض مفصل هیپ هستند.

چرا پروتزهای فلز و اتیلن مشکل‌ آفرین هستند؟

پروتزهای دارای سطح تماس فلز-پلی‌اتیلن در اثر فعالیت بدنی سائیدگی پیدا می‌کنند. این جنس از پروتزها در برابر مشکلاتی مانند لق شدن مفصل و تخریب استخوان (استئولیز) مقاومت پایینی دارد و جراحی تعویض مجدد مفصل هیپ را به بیمار تحمیل می‌کند. از آنجایی که جراحی تعویض مجدد مفصل هیپ با مشکلات بیشتری نسبت به جراحی اولیه تعویض مفصل هیپ همراه است، بنابراین پیشنهاد می‌شود از ایمپلنت‌هایی استفاده شود که طول عمر طولانی دارند تا نیازی به انجام جراحی تعویض مجدد مفصل هیپ ایجاد نشود. جایگزین ‌های مطرح‌ شده مقاومت بیشتری در برابر سائیدگی دارند. علاوه‌ براین ذرات دبری که در اثر سائیدگی سطوح تماس این پروتزها روی هم در بدن آزاد می‌شود (به اندازه ذرات حاصل از سائیدگی پروتزهای فلز-پلی‌اتیلن) باعث تحریک استئولیز استخوان‌ ها نمی‌شود.

گزینه‌های دیگر...

امروزه پروتزهای جدیدی به ‌عنوان جایگزین این پروتزها برای جراحی تعویض کامل مفصل هیپ در جوانان و افرادی که از نظر جسمی فعال ‌ترند تولید شده‌ است. این پروتزها دارای سطوح تماس‌ زیر هستند:
    • فلز-فلز
    • سرامیک-سرامیک
    • فلز سرامیکی-پلی‌اتیلن
 

پروتزهای دارای سطح تماس فلز-فلز

سطوح فلز-فلز مزایای زیادی دارند: این پروتزها بسیار محکم و مقاوم هستند؛ و سر فلزی بزرگی دارند که از لحاظ آماری 10 برابر کم‌تر از پروتز‌های کوچک‌تر به مشکل در رفتن دچار می‌شود. علاوه‌ براین اگر به جای استفاده از پروتزهای دارای سر و ریشه که در جراحی آرتروپلاستی کامل به کار می‌رود، جراحی بازپوشانی مفصل هیپ با پروتز فلز-فلز انجام شود آسیب کمتری به استخوان وارد می‌شود. در جراحی بازپوشانی، بیشتر قسمت‌ های سر و گردن استخوان فمور (سر استخوان ران) حفظ می‌شود. در بیماران مبتلا به نکروز سر استخوان (vascular necrosis) یا تخریب شدید سر استخوان فمور، جراحی آرتروپلاستی کامل مفصل هیپ با پروتزهای فلز-فلز دارای سر بزرگ فمور انجام می‌شود. علاوه‌ براین در افراد سالخورده که تراکم استخوان آن‌ها پایین است و فعالیت جسمی کمی دارند نیز استفاده از این نوع پروتز و جراحی آرتروپلاستی کامل مفصل هیپ مفیدتر است. اما متأسفانه پروتزهای فلز-فلز باعث ایجاد دو مشکل می‌شوند:
        • واکنش یون ‌های آزاد شده از پروتزهای فلز-فلز با سلول ‌های بدن
        • آسیب زودهنگام برخی از این پروتزها
  مشکلات حاصل از پروتزهای فلز-فلز باعث مطرح شدن گزینه‌ های دیگری برای جراحی تعویض کامل مفصل شده است.

منابع

http://www.orthoteam.com/
۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها