تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

آرتروسکوپی زانو | تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات زانو با این روش جراحی

آرتروسکوپی زانو؛ از متداول‌ترین عمل‌های جراحی حوزه ارتوپدی

آرتروسکوپی زانو نوعی روش جراحی است که به پزشکان این امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد برش بزرگ از طریق پوست، مفصل زانو و سایر بافت‌های نرم را مشاهده کنند. از آرتروسکوپی زانو به منظور تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات زانو استفاده می‌شود. در حین این عمل جراح دوربین کوچکی (آرتروسکوپ) وارد مفصل زانو می‌شود. این دوربین تصاویر را بر روی مانیتور نمایش داده و جراح هم با استفاده از آن‌ها از ابزارهای جراحی مربوطه استفاده می‌کند. در این مطلب از سایت دکتر طاهری اعظم، نکات لازم درباره آرتروسکوپی زانو را با شما در میان می‌گذاریم.

 

آرتروسکوپی زانو

 

مراحل عمل جراحی آرتروسکوپی زانو

ابتدا از پذیرش در اتاق عمل آغاز می‌کنیم. مرکز جراحی یا بیمارستان مد نظر برای شما برای مشحص کردن جزئیات عمل در رابطه با قرار ملاقات تصمیم می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که متخصص ارتوپد برای شما بخواهید تا یکی دو ساعت پیش از عمل خود به بیمارستان مراجعه کنید. زمانی که شما وارد اتاق عمل می‌شوید یکی از اعضای تیم بیهوشی اتاق عمل با شما صحبت می‌کند.

 

جراحی زانو

 

بیهوشی عمل آرتروسکوپی زانو می‌تواند با یکی از روش‌های زیر انجام شود:

  • موضعی: این بیهوشی تنها زانوی شما را بی‌حس می‌کند.
  • ناحیه‌ای: بیهوشی ناحیه‌ای بخش‌های پایین‌تر از کمر شما را بی‌حس می‌کند.
  • عمومی: این نوع بیهوشی هم باعث می‌شود که شما بخوابید.

به طور کلی متخصص بیهوشی در انتخاب بهترین روش برای بیهوشی به شما کمک می‌کند. به همین دلیل جایی برای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که بیهوشی شما به صورت ناحیه‌ای و یا موضعی باشد این احتمال وجود دارد که بتوانید عمل آرتروسکوپی زانوی خود را از طریق صفحه نمایشگر به راحتی مشاهده کنید.

عمل آرتروسکوپی با انجام برش‌هایی بسیار کوچک آغاز می‌شود

عمل آرتروسکوپی زانو با استفاده از برش‌هایی بسیار کوچک انجام می‌شود. در طول عمل جراح ارتوپد آرتروسکوپ را که نوعی دوربین کوچک در اندازه یک سوزن است را به درون مفصل زانوی شما وارد می‌کند. آرتروسکوپ تصاویر را به مانیتور ارسال می‌کند. با این کار جراح می‎تواند تمام جزئیات مربوط به ساختار زانوی شما را ببیند.

 جراح شما همچنین برای مشاهده، اصلاح و از بین بردن بافت آسیب دیده می‌تواند از آرتروسکوپی زانو استفاده کند. برای انجام این کار، ابزارهای جراحی کوچکی از طریق برش های اطراف زانو در زانو وارد می‌شود. جراح ارتوپد شما برش‌های کوچکی درون زانوی شما انجام می‎‌دهد. یک محلول استریل برای پر کردن مفصل زانوی شما و شستشوی آن استفاده می‌شود. این کار به جراح ارتوپد کمک می‌کند تا زانوی شما را به صورت واضح و با جزئیات فراوان مشاهده کند.

چرا عمل آرتروسکوپی زانو گزینه مناسبی است؟

اگر در زانوهای خود احساس درد دارید پزشک ممکن است آرتروسکوپی زانو را به شما پیشنهاد بدهد. پزشکان برای تشخیص مشکل شما از این روش جراحی استفاده می‌کنند. در هر صورت آرتروسکوپی روشی کاربردی برای تایید منبع درد زانو و درمان سایر مشکلات مربوط به زانو برای پزشکان است.

 

 عمل آرتروسکوپی زانو


در این موارد جراحی آرتروسکوپی می‌تواند مشکلات شما را تشخیص دهد و درمان کند:

  • مشکلات مینیسک زانو مانند پارگی
  • درمان کیست بیکر
  • پارگی رباط زانو
  • جابه‌جایی و انحراف کشکک زانو
  • انواع شکسستگی‌های درون مفصل استخوانی زانو
  • پوشش مفصلی یا سینوویوم

چطور خود را برای عمل آرتروسکوپی زانو آماده کنیم؟

به طور معمول پزشکان شما برای جراحی آرتروسکوپی آماده می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم اگر دارویی مصرف می‌کنید آن را به پزشک خود اطلاع بدهید. همچنین درباره مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید با پزشک مشورت داشته باشید. اصولا مصرف داروهای رقیق‌کننده خون چند روز پیش از جراحی آرتروسکوپی با نظر پزشک مربوطه متوقف می‌شود.

 


 

اما به خاطر داشته باشید که نیازی به قطع مصرف آسپرین 80 نیست. توصیه می‌کنیم 6 الی 12 ساعت پیش از عمل باید از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید. در بعضی از موارد این احتمال وجود دارد که پزشک متخصص برای هرگونه ناراحتی که بعد از جراحی آن‌ها را تجربه می‌کنید، مسکن و داروهای ضددرد تجویز کند.

دوران نقاهت جراحی آرتروسکوپی را چگونه باید سپری کنیم؟

برای بسیاری از بیماران آرتروسکوپی زانو کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. به طور معمول بعد از جراحی می‌توانید در همان روز و یا روز بعد به خانه برگردید. باید از پانسمان و کمپرس یخ بر روی زانوی خود استفاده کنید. یخ به کاهش تورم و همچنین به حداقل رساندن درد شما کمک زیادی می‌کند.

 

نقاهت جراحی آرتروسکوپی
 
از جمله اقدامات کلی که باید بعد از این عمل انجام بدهید عبارتند از:

  • استفاده از کیست‌های یخ بر روی پانسمان و نواحی اطراف آن با هدف کاهش درد و تورمپای خود را باید چندین روز پس از جراحی بالا نگه دارید
  • استراحت کافی
  • تعویض به موقع و منظم پانسمان
  • کمک گرفتن از عصا و عمل به توصیه‌های پزشک متخصص درباره اعمال وزن بر روی زانوها

بعد از عمل به مراقبت نیاز دارید

بعد از عمل آرتروسکوپی زانو برای مدتی فردی باید در خانه باید از شما مراقبت کند و یا اگر این امکان را ندارید حداقل برای روز اول این کار را انجام دهید. تلاش کنید پای خود را بالا نگه دارید و یکی دو روز روی آن یخ بگذارید تا تورم و درد آن کاهش پیدا کند. معمولا در بیشتر موارد نیازی به تعویض پانسمان در هفته اول نیست. پزشک یا پرستار به شما می‎‌گوید که برای چه مدت این کار را انجام دهید.

چند روز بعد از عمل برای دریافت برنامه پزشکی به مرکز درمانی مراجعه کنید

چند روزی پس از عمل برای ویزیت و معاینه باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به شما یک برنامه ورزشی می‎دهد که باید برای بهبود زانویتان در خانه آن‎ها را تمرین کنید. ممکن است در صورت مشکلات راه رفتن به یک فیزیوتراپ نیاز داشته باشید. این تمرینات برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی کامل و تقویت عضلات ضروری هستند. با مراقبت مناسب، می‎توانید دوباره سلامت زانوی‎تان را داشته باشید.

 


 

با آرتروسکوپی زانو دکتر افشین طاهری اعظم، ریتم زندگی را از سر بگیرید 

بسیاری از افراد بعد از آرتروسکوپی زانو و طی کردن دوران نقاهت، تمامی فعالیت‌های گذشته خود را از سر می‌گیرند. توجه داشته باشید که مدت زمان بهبودی شما بعد از این عمل به نوع آسیب‌دیدگی زانوها بستگی دارد. برای مثال اگر مورد جراحی شما ترمیم رباط نباشد، می‌توانید بعد از گذشت 6 تا 8 هفته و یا حتی در مواردی بسیار زودتر زندگی عادی خود را از سر بگیرید. بعضی از افراد هم برای محاظفت از مفصل خود باید در سبک زندگی خود تغییرانی را ایجاد کنند. برای مثال ورزش‌های سنگین و پرفشار را با ورزش‌هایی سبک مثل شنا یا دوچرخه‌سواری جایگزین کنند.
انجام موفقیت‌آمیز بیش از 13،800 جراحی مفصل لگن و زانو تا به امروز، نشان از تخصص بالا و مهارت استادانه دکتر طاهری اعظم در زمینه جراحی لگن و زانو دارد. ایشان با حضور مستمر در محافل معتبر بین‌المللی، تجربه‌های تخصصی و پژوهشی خود را با جراحان ارتوپد سراسر دنیا به اشتراک می‌گذارند و دانش خود را در حوزه جراحی لگن و زانو به‌روز می‌کنند.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها