گرفتگی عضلات ران چگونه درمان می‌شود؟

چگونه می‌توان از گرفتگی عضلات ران جلوگیری کرد؟

علت گرفتگی عضلات ران و سایر عضلات بدن به‌طور کامل مشخص نیست. با این وجود راه‌های زیادی برای جلوگیری و درمان آن وجود دارد. اگر علت گرفتگی عضلات ران مشخص باشد باید به درمان علت آن پرداخت. برای مثال ممکن است گرفتگی عضلات ران در اثر بیماری کبدی و افزایش سم در جریان خون رخ دهد. در این صورت می‌توان از قرص تسکین‌دهنده عضله برای شل شدن عضلات ران و جلوگیری از گرفتگی استفاده کرد. اگر علت گرفتگی عضلات ران مشخص نباشد، معمولاً ترکیبی از حرکات ورزشی و داروهای مسکن توصیه می‌شود.

درمان‌های خانگی

• کشش و ماساژ: با کشش و ماساژ ملایم عضله می‌توان به شل شدن آن کمک کرد. سعی کنید در حالت نشسته، نوک پای خود را به سمت سرتان بکشید. به این ترتیب پا در یک حالت منقبض و صاف قرار می‌گیرد. این حرکت برای درمان گرفتگی عضلات پشت ران (گرفتگی همسترینگ) مناسب است. برای گرفتگی عضلات جلوی ران (عضلات چهارقلو) با دست‌های خود یک صندلی را گرفته و سعی کنید پای خود را از پشت به باسن برسانید.
  • سرد و گرم کردن: برای درمان گرفتگی عضلات ران می‌توانید روی آن حوله گرم بگذارید. حمام آب گرم یا قرار دادن عضله تحت بخار گرم نیز به شل شدن آن کمک می‌کند. از طرف دیگر، ماساژ دادن عضله با یخ می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

درمان‌های دارویی

• داروهای مسکن: اگر در اثر گرفتگی عضلات ران دچار درد در ناحیه پا شده‌اید می‌توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید.
  • کینین: قرص کینین در ابتدا برای درمان مالاریا وارد بازار شد. ولی مطالعات بعدی تأثیر آن روی کاهش گرفتگی عضلات را نشان داد. بنابراین امروزه می‌توان برای درمان گرفتگی عضلات ران از قرص کینین استفاده کرد.
برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.