عفونت لگن | عفونت ناشی از بیماری التهابی ساکروایلیت و روش‌های درمان آن

عفونت و التهاب مفصلی لگن از نوع ساکروایلیت

یکی از انواع اصلی عفونت لگن، عفونت مفصلی است که با نام ساکروایلیت نیز شناخته می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل اتصال ستون فقرات به لگن، تحریک و دچار التهاب شود. یکی از عوامل شایع بروز این بیماری، آرتریت به ‌ویژه از نوع اسپوندیلیت آنکیلوزان است. با این حال این بیماری، عوامل بروز دیگری نیز دارد. از درمان‌های عفونت لگن نیز می‌توان به فیزیوتراپی، درمان‌های دارویی و درمان‌های مبتنی ‌بر جراحی اشاره کرد. در این مطلب از سایت دکتر طاهری اعظم با این بیماری آشنا می‌شوید.

التهاب مفصلی لگن

ساکروایلیت چه نوع بیماری است؟

ساکروایلیت یک بیماری مرتبط با مفاصل ساکروایلیاک است. این مفاصل در نقطه اتصال ستون فقرات به لگن در دو طرف قرار دارند. بروز التهاب و عفونت لگن در ناحیه این مفاصل باعث بروز دردهایی در نواحی کمر، عضلات باسن و گاهی نیز در پاها می‌شود.
محل دقیق مفاصل ساکروایلیاک، جایی است که آخرین بخش مثلثی‌شکل از ستون فقرات با نام ساکروم، به بخش بالایی استخوان لگن با نام ایلیوم توسط مفاصل ساکروایلیاک متصل می‌شود. این مفاصل همچنین ابعاد بزرگ و نقش مهمی در تحرک دارند. عوامل بروز بیماری ساکروایلیت، این مفاصل را تحریک کرده و باعث بروز التهاب یا عفونت لگن می‌شوند. توجه داشته باشید که بسیاری از افراد در زمان کمردرد تصور می‌کنند که بیماری آن‌ها مربوط به ستون مهره‌ها است. در حالی که ساکروایلیت نیز می‌تواند درد در ناحیه کمر را ایجاد کند.

عفونت و التهاب مفصلی لگن

عفونت لگن از نوع ساکروایلیت چه انواعی دارد؟

دو نوع شایع از بیماری ساکروایلیت وجود دارند. یکی از آن‌ها ساکروایلیت یک طرفه است که در آن فقط یکی از مفاصل ساکروایلیاک بیمار، درگیر التهاب یا عفونت می‌شود. نوع دوم با نام ساکروایلیت دوطرفه شناخته می‌شود و در آن هر دو مفصل ساکروایلیاک درگیر بیماری هستند.

بیماری ساکروایلیت چقدر شایع است؟

به‌دلیل برخی علائم مشترک میان بیماری ساکروایلیت با بسیاری از بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات، تخمین این‌که سالانه چه تعداد از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، دشوار است. با این حال پیش‌بینی می‌شود در حدود یک چهارم از افرادی که دارای علائم کمر درد هستند، به این بیماری مبتلا می‌باشند. بنابراین این یک بیماری نسبتا شایع است و باید آن را جدی گرفت.

علائم عفونت و التهاب مفاصل ساکروایلیاک لگن

کمر درد رایج‌ترین نشانه بیماری ساکروایلیت است. این درد معمولا با نشستن طولانی‌مدت یا نشستن و ایستادن طولانی‌مدت در یک وضعیت خاص، تشدید می‌شود. دردهایی مانند تیر کشیدن و احساس دردی مانند ضربه چاقو یا دردهای مبهم از دیگر علائم این بیماری است. در این بیماری معمولا درد از ناحیه کمر شروع می‌شود و به عضلات باسن گسترش می‌‌یابد. احساس سفتی در عضلات کمر و باسن در ابتدای صبح نیز از نشانه‌های رایج این بیماری است. توجه داشته باشید که عدم توجه به این بیماری می‌تواند باعث گسترش التهاب و عفونت، کاهش دامنه و توان حرکتی و نیز مشکلات روانی ناشی از این عوارض مانند افسردگی در بیمار شود.

چه عواملی باعث بروز التهاب و عفونت لگن می‌شوند؟

هر وضعیتی که بتواند باعث ایجاد التهاب و عفونت در مفاصل ساکروایلیاک شود، یکی از عوامل از بروز ساکروایلیت به‌شمار می‌آید. مشهورترین این عوامل نوعی از آرتریت با نام اسپولندیلیت آنکیلوزان است. عفونت لگن از نوع ساکروایلیت معمولا در مراحل ابتدایی این بیماری ایجاد می‌شود.

ساکروایلیت

برخی از دیگر عوامل بروز این بیماری عبارتند از:

• آرتریت پسوریاتیک: این بیماری نوعی بیماری آرتریتی مرتبط با بیماری مزمن پوستی پسوریازیس است. این بیماری دارای علائمی مشابه آرتریت روماتوئید مانند تورم مفاصل است. هر چند امکان التهاب مفاصل در این بیماری از آرتریت روماتوئید کمتر است
  • بیماری کرون: این یک بیماری التهابی روده است که بخش‌هایی از دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و از علائم آن می‌توان به اسهال، کاهش وزن و درد شکم اشاره کرد. توسعه این بیماری می‌تواند مفاصل ساکروایلیاک را نیز درگیر کرده و موجب التهاب و عفونت لگن شود
  • کولیت اولسراتیو: این بیماری یک بیماری مزمن و بلند مدت است که باعث التهاب روده بزرگ و راست‌روده می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به اسهال، کاهش وزن، مدفوع خونی، گرفتگی شکم و ... اشاره کرد. این بیماری نیز می‌توان عاملی برای بروز ساکرایلیت باشد
  • بیماری بهجت: این یک بیماری با عوامل ناشناخته است که می‌تواند باعث التهاب در رگ‌های خونی در بخش‌های مختلف بدن از جمله دهان و ناحیه تناسلی شود. توسعه این بیماری ممکن است مفاصل ساکروایلیاک را نیز در لگن تحریک کند
  • بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث تورم یا چرخش مفاصل ساکروایلیاک و بروز عفونت لگن در این ناحیه شود

عفونت لگن

روش تشخیص عفونت لگن در ناحیه مفاصل آن

تشخیص بیماری ساکروایلیت با معاینه فیزیکی شروع می‌شود و با آزمایش‌های تصویربرداری ادامه می‌یابد. در معاینه فیزیکی، پزشک متخصص نواحی کمر، لگن و پاهای شما را از نظر میزان درد و التهاب و نیز توان حرکتی بررسی می‌کند. سی تی اسکن و ام ار آی نیز از راهکارهای تشخیصی مبتنی‌بر تصویربرداری برای این بیماری هستند.

التهاب و عفونت مفاصل لگن چگونه درمان می‌شود؟

انتخاب روش درمانی برای ساکروایلیت بستگی به نوع و میزان پیشرفت و علائم بیماری و همچنین سن بیمار و شرایط او دارد. فیزیوتراپی یکی از راهکارهای درمانی موثر برای این بیماری است. البته انتخاب این روش باید توسط پزشک متخصص انجام شود و او درمان‌های مبتنی‌بر فیزوتراپی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در ادامه فیزیوتراپ نیز از تمرین‌های حرکتی و کششی و ... برای تقویت مفاصل ساکروایلیاک و مدیریت علائم بیماری استفاده می‌کند. در ادامه برخی در درمان‌های دیگر این بیماری را با هم مرور می‌کنیم.

درمان‌های دارویی

درمان‌های دارویی بیماری عفونت لگن عموما با هدف تسکین درد و مدیریت علائم ساکروایلیت تجویز می‌شوند. گروهی از داروهای رایج در گروه داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند و معمولا برای مدتی در حدود 10 روز (بدون نسخه) می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. داروهای شل‌کننده عضلانی از دیگر داروهای این بیماری هستند. این داروها سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند که باعث کاهش دردها و مشکلات مفاصل لگن می‌شوند. کورتیکواستروئیدها نیز گروه دیگری از داروهای موثر برای تسکین درد هستند و به‌شکل مستقیم در مفاصل تزریق می‌شوند.

درمان‌های مبتنی‌بر جراحی

به‌طور معمول بیماری ساکروایلیت و التهاب و عفونت لگن ناشی از آن به‌ندرت نیاز به درمان‌های جراحی دارد. با این حال اگر درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی و RFA علائم بیماری را کاهش ندهند، پزشک متخصص ممکن است یکی از روش‌های مبتنی ‌بر جراحی را پیشنهاد دهد. فیوژن مفصل ساکروایلیاک یکی از این روش‌ها است. در این روش مفصل ساکروایلیاک درگیر، به‌طور دائمی به استخوان پیچ می‌شود.

آیا التهاب و عفونت لگن ساکروایلیت یک بیماری دائمی است؟

اگر این بیماری در دوران بارداری ایجاد شود، معمولا یک بیماری موقتی است و بعد از بارداری درمان می‌شود. در غیر این‌صورت، دائمی بودن یا نبودن این بیماری بستگی به میزان پیشرفت و علائم آن دارد. برای مفاصل در مراحل و موارد پیشرفته ممکن است آسیب مفصلی، قابل بازیابی به‌طور طبیعی نباشد می‌تواند دائمی باشد. البته در اکثر موارد، علائم این بیماری کاهش پیدا می‌کنند و بیمار می‌تواند روند طبیعی زندگی خود را از سر بگیرد.

التهاب و عفونت لگن

عفونت و التهاب مفاصل لگن یک بیماری قابل درمان است

التهاب مفاصل ساکروایلیاک در ناحیه لگن باعث بروز بیماری ساکروایلیت می‌شود. این بیماری دارای نشانه‌هایی مانند کمر درد و درد عضلات باسن است و عدم توجه به آن می‌تواند باعث کاهش توان حرکتی بیمار و افزایش درد شود.
در صورت بروز علائم رایج بیماری عفونت مفاصل لگن می‌توانید از خدمات دکتر طاهری اعظم استفاده کنید. دکتر طاهری اعظم با تجربه بالا در راهکارهای تشخیص و درمان این بیماری بهترین راهکارها را به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید برای رزرو نوبت از طریق سایت دکتر طاهری اعظم اقدام کنید.

آیا ابتلا به بیماری التهاب لگن باعث ناباروری می‌شود؟

التهاب لگن از نوع ساکروایلیت هیچ ارتباطی به موضوع باروری ندارد.

عوارض ابتلا به ساکروایلیت چیست؟

درد در ناحیه کمر شایع‌ترین نشانه این بیماری است و معمولا این درد به عضلات باسن و پاها توسعه می‌یابد.

در چه صورت برای درمان التهاب لگن به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز کمر درد طولانی‌مدت و احساس سفتی در عضلات کمر و باسن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.