تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

شکستگی استخوان ران و فمور | روش‌های درمان

کاربردی‌ترین اطلاعات پزشکی در خصوص شکستگی استخوان فمور

استخوان ران را می‌توانیم یکی از استخوان‌های حیاتی بدن بدانیم که در راه رفتن و انجام بسیاری از عملکردهای بدن نقشی اساسی دارد. اما گاهی اوقات با مشکلاتی مانند شکستگی استخوان ران (Hip Fracture) و یا دیگر آسیب‌های استخوانی برای این بخش مواجه می‌شویم. این نوع شکستگی‌های مفصل ران یا فمور با وجود اینکه رایج هم هستند، اما همه ما باید شناخت کافی از آن داشته باشیم تا در صورت وقوع بدانیم که چه گزینه‌هایی برای درمان و کنترل آن در دسترس قرار دارند. در این مطلب از سایت دکتر افشین طاهری اعظم قصد داریم مهم‌ترین نکات در رابطه با این مشکل استخوان ران را به شما معرفی کنیم.
 

 

چرا شکستگی استخوان ران یک مشکل جدی است؟

در صورتی که شکسته شدن استخوان ران، پوست موضع ران را سوراخ کند ممکن است منجر به خونریزی شدید شود که اغلب اوقات با دردی شدید نیز همراه است. این نوع شکستگی می‌تواند باعث شوک شده و در شرایطی که شاهد شکستگی در بخش بالایی استخوان ران باشیم، این وضعیت می‌تواند نهایتا باعث شکستگی لگن هم بشود.
موردی که به آن اشاره کردیم، یک مشکل رایج برای افرادی است که مبتلا به پوکی استخوان می‌باشند. یکی دیگر از دلایی که باید شکستگی استخوان فمور را جدی بگیریم این است که اگر بخشی از استخوان ران که دقیقا بالای زانو قرار دارد بشکند، به احتمال بسیار زانوی شما آسیب خواهد دید. آن دسته از افرادی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده‌اند، بیشتر مستعد این شرایط هستند.

 

پوکی استخوان


انواع شکستگی استخوان فمور یا ران

به طور کلی استخوان ران به قسمت اصلی انتهای پروگزیمال یا فوقانی، بدنه اصلی یا همان شاخ و انتهای دیستال یا پایین طبقه‌بندی می‌شود. هر کدام از قسمت‌های مذکور مستعد بروز آسیب دیدگی و شکستگی هستند. در ادامه این قسمت در قالب جدولی می‌خواهیم رایج‌ترین انواع شکستگی در استخوان ران را مورد بررسی قرار بدهیم.

نوع شکستگی استخوان فمورشکل شکستگی
شکستگی‌های عرضیخطی افقی بر روی استخوان ران ظاهر می‌شود
شکستگی‌های مارپیچشبیه به مارپیچ و حلقه‌های روی آب نبات است
شکستگی‌های موربخطی زاویه‌دار در سرتاسر استخوان ران
شکستگی خرد شدهاستخوان ران به سه یا چند تکه تقسیم می‌شود
شکستگی‌های باز یا مرکب

استخوان ران شکسته شده و تکه‌های استخوان شکسته پوست را سوراخ کرده‌اند

 

علائمی که خبر از بروز Hip Fracture می‌‌دهند

در صورتی که به تازگی زمین خورده‌اید و زخمی شده‌اید، بعضی از علائم به شما خواهند گفت که استخوان ران شما دچار شکستگی شده است. اولین علامت احساس دردی شدید و غیر قابل تحمل است؛ به گونه‌ای که نمی‌توانید وزن خود را بر روی پاهای آسیب‌دیده بندازید.
از دیگر علائم شکستگی استخوان ران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تکه‌هایی از استخوان ران شما به داخل پوست نفوذ کرده‌اند و منج به خونریزی شده‌اند که به این حالت شکستگی از نوع باز می‌گویند.
  • تکه‌هایی از استخوان به پوست فشار وارد کرده اما آن را سوراخ نمی‌کنند که به چنین حالتی، حالت شکستگی بسته گفته می‌شود.
  • قسمت‌هایی از ران شما متورم شده‌اند.
  • این احتمال وجود دارد که پای آسیب‌دیده شما کوتاه‌تر از پای سالم باشد. در ضمن پایی که آسیب‌دیده است در زمان ایستادن، نشستن و یا دراز کشیدن معمولا دورتر از بدن قرار می‌گیرد.

عوامل ایجاد شکستگی استخوان فمور

یکی از علل شکستگی، تصادف است. زیرا بر اثر تصادفات سنگین و یا حتی تصادف‌هایی ناچیز استخوان‌های ران ممکن است شکسته و یا متلاشی شوند. عامل بعدی سقوط است. بیشترین موارد سقوط برای کارگرانی است که در یا در ارتفاعات کار می‌کنند و یا افرادی است که به پیست‌های اسکی می‌روند. سومین دلیل شکستگی استخوان ران به آسیب‌های ورزشی مربوط می‌شود.
در سال‌های اخیر بسیاری از مردم رو به ورزش‌های سبک و سنگین آورده‌اند. فعالیت بدنی شدید در زمان ورزش و یا انجام حرکاتی اشتباه با فشار آوردن بیش از حد می‌تواند باعث شکستگی استخوان فمور شوند. و در نهایت آخرین دلیل مربوط به تضعیف استخوان است. طبیعتا به مرور زمان و افزایش سن، کیفیت تراکم استخوانی افراد ضعیف می‌شود که در این شرایط استخوان‌ها نیز نازک‌تر شده و حتی با اتفاقی ساده مثل لیز خوردن، ممکن است استخوان شما دچار شکستگی شود.

 

شکستگی استخوان فمور

 

شکستگی استخوان ران با چه روش‌هایی قابل تشخیص است؟

هنگامی که به یک پزشک مراجعه می‌کنید باید او را به شکل جزئی از چگونگی آسیب‌دیدن استخوان را خود مطلع سازید. با این کار پزشک بهتر می‌تواند وسعت آسیب شما را تشخیص بدهد. در ضمن پزشک باید سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و وضعیت شما را از نظر فشار خون بالا، دیابت، آسم و آلرژی ارزیابی کند. پزشک در طول جلسات معاینه از باید از شما بپرسد که از دارویی و یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید یا خیر. بعد از اینکه بحث در خصوص آسیب و سابقه پزشکی تمام شد، نوبت به معاینه فیزیکی دقیق می‌رسد.
تغیر شکل آشکار ران ( داشتن زاویه‌ای غیرمعمول و پیچ خوردن و کوتاه شدن ساق پا)، پاره شدن پوست توسط استخوان و کبودی از جمله مواردی هستند که پزشک آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد. در مراحل بعدی پزشک متخصص با استفاده از روش تصویربرداری اشعه ایکس، تصاویری دقیق از وضعیت شکستگی استخوان ران را مشاهده می‌کند.

در این نوع دقیق شکستگی استخوان فمور و محل دقیق آن مشخص می‌شود. در صورتی که پزشک بعد از آنالیز تصاویر تهیه شده با اشعه ایکس باز هم نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد، می‌تواند انجام سی تی اسکن را پیشنهاد کند. چرا که سی تی اسکن می‌تواند اطلاعات مهمی را در رابطه با شدت شکستگی در اختیار پزشک قرار دهد. برای نمونه در مواردی ممکن است خطوط شکستگی بسیار نازک بوده و در عکس‌برداری با اشعه ایکس به خوبی قابل مشاهده نباشند. در چنین وضعیتی سی تی اسکن می‌تواند به پزشک کمک کند تا خطوط را با وضوح بیشتری ببیند.

روند درمان شکستگی استخوان ران یا لگن

به طور کلی روش‌‌های درمانی مختلفی به منظور بهبود و جوش خوردن استخوان ران وجود دارد که پزشک بر اساس نوع و شدت شکستگی، درمانی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. در ادامه این بخش قصد داریم بهترین گزینه‌های درمانی برای این مشکل را به شما معرفی کنیم.

 

 درمان شکستگی استخوان ران یا لگن


گچ‌ گرفتن شکستگی استخوان

در اغلب مواردی که استخوان ران دچار شکستگی شده باشد پزشکان آن را گچ می‌گیرند. گچ گرفتن صرفا محدود به ران نیست و این گچ از کمی پایین‌تر از باسن شروع شده و کل پا از جمله ران، زانو، ساق و مچ پا را در بر می‌گیرد. اصولا پزشکان این روند را برای درمان درد، ثابت ماند استخوان ران و همینطور کمک به جوش خوردن انجام می‌دهند. خوب است بدانید که بعد از گچ گرفتن پا بسیاری از فعالیت‌ها برای شما محدود خواهد شد. مدتی هم باید در منزل استراحت کنید تا استخوان‌ها به خوبی به یکدیگر جوش بخورند.

انجام جراحی

در صورتی که وضعیت شکستگی استخوان ران پیچیده به نظر برسد، گچ گرفتن راهکار خوبی نیست و نیاز به درمانی جدی‌تر وجود خواهد شد. گاهی اوقات نیز این احتمال وجود دارد که این شکستگی همراه با شکستگی لگن باشد. در چنین وضعیتی پزشک از یکی از دو جراحی که در ادامه می‌گوییم، استفاده می‌کنند.
این جراحی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • جراحی جااندازی باز به همراه تثبیت داخلی یا ORIF: در طول جراحی ORIF جراح برشی در مفصل ران یا زانو ایجاد کرده و سپس قطعات شکسته‌ را ردیف یا مرتب می‌کند و در جای درستی قرار می‌دهد. در نهایت نیز استخوان ران را با یک تکه فلز تثبیت می‌کند.
  • تثبیت خارجی یا اکسترنال فیکس شدن: در جراحی اکسترنال فیکس شدن، پزشکان از مته استفاده می‌کنند تا یک سوراخ در نواحی سالم و آسیب ندیده در اطراف استخوان ران ایجاد شود. این سوراخ به منظور نگه ‌داشتن پیچ‌ها استفاده می‌شود. این پیچ‌ها به میله‌هایی که خارج از بدن قرار گرفته‌اند متصل می‌شوند. میله‌ها نیز دارای اتصالات گوی و کاسه‌ای هستند، به همین خاطر پیچ‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا اطمینان حاصل کرد که بخش‌های شکسته‌ استخوان ران در یک راستا بگیرند. میله‌ها هم به یک فریم قرار گرفته خارج از استخوان ران متصل می‌شوند.

درمان شکستگی ران، لگن و زانو

 

درمان شکستگی ران، لگن و زانو در کلینیک دکتر افشین طاهری اعظم

یکی از شکستگی‌های رایج در پا برای استخوان ران است. آسیب دیدن این استخوان بسیار درناک بوده و فرایند درمان آن هم با توجه به نوع آسیب، زمان‌بر خواهد بود. اشخاص بالای 60 سال، افراد مبتلا به متابولیک استخوان و همچنین افراد مبتلا به سرطان، از جمله افرادی هستند که این شکستگی‌ها برای آن‌ها بسیار دردناک است.
 

۴
از ۵
۶ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها