عفونت مفصل هیپ یا آرتریت عفونی چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

عفونت مفصل هیپ چیست؟

به بروز عفونت در مفصل، آرتریت عفونی یا عفونت مفصل می‌گویند. این عفونت می‌تواند در مفصل‌های مختلف بدن از جمله مفصل هیپ رخ دهد. عفونت مفصل هیپ در اثر باکتری، ویروس یا قارچ عفونی که از دیگر نواحی بدن به مفصل سرایت کرده است، ایجاد می‌شود. آرتریت واکنشی، یکی از انواع عفونت مفصل است. در حقیقت این بیماری، واکنشی در برابر عفونت در بخش‌های دیگر بدن است. این عفونت اغلب در مفصل زانو، مچ و شست پا رخ می‌دهد. آرتریت واکنشی می‌تواند عکس‌العمل مفصل در برابر عفونت مثانه و مجاری ادرار نیز باشد. همچنین می‌تواند در اثر خوردن غذا یا حمل وسایلی که باکتری روی آن‌ها وجود دارد، رخ دهد. عفونت واژن در زنان و رابطه جنسی در این شرایط نیز می‌تواند باعث بروز عفونت مفصل شود. برای تشخیص عفونت مفصل هیپ، خون، ادرار و مایع مفصلی بیمار آزمایش می‌شوند.

علائم عفونت مفصل هیپ چیست؟

علائم عفونت مفصل هیپ به سن بیمار و داروهایی که مصرف می‌کند، بستگی دارد. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • درد شدید که با حرکت بیشتر شود
  • تورم مفصل
  • گرمی و قرمزی اطراف مفصل
  • احساس سرما
  • خستگی شدید
  • احساس ضعف
  • کاهش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • تحریک پذیری و کج خلقی

ابتلا به عفونت مفصل هیپ چه کسانی را تهدید می‌کند؟

عفونت مفصل هیپ در بسیاری از افراد بدون وجود عوامل مسبب بیماری، ایجاد می‌شود. اما با حضور برخی عوامل خطرزا، احتمال بروز آن افزایش می‌یابد. این عوامل عبارتند از مصرف داروهایی که سبب سرکوب سیستم ایمنی می‌شوند، مصرف بیش از حد داروهای داخل وریدی، ابتلا به بیماری‌های مفصلی در گذشته، جراحت یا جراحی، دیابت، مصرف بیش از حد الکل، بیماری سلول داسی شکل، روماتیسم و اختلالات مربوط به ایمنی بدن. اگر هر یک از عوامل خطرزای بالا در فرد وجود داشته باشد، با مشاهده علائم عفونت مفصل هیپ باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

درمان عفونت مفصل هیپ

روش متداول برای درمان عفونت مفصل، بیرون کشیدن مایع مفصلی (آسپیریشن) است. در این روش، از یک سوزن استریل و سرنگ برای تخلیه مایع مفصلی (مایع سینوویال) از مفصل بیمار استفاده می‌شود. بیرون کشیدن مایع مفصلی می‌تواند با اهداف تشخیصی و درمانی انجام شود. مایع مفصلی در آزمایشگاه مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد. به این ترتیب پزشک می‌تواند از نتایج حاصل برای تعیین علت تورم مفصل (آرتروز) استفاده کند. برای شناسایی عفونت، مایع خارج شده از مفصل از لحاظ میزان گلبول‌های سفید، کریستال، پروتئین و گلوکز بررسی می‌شود. نتایج می‌توانند به عنوان راهنمایی برای تعیین پتانسیل ابتلا به بیماری‌های روماتولوژی و بیماری‌های اسکلتی عضلانی مورد استفاده قرار گیرند. در درمان عفونت مفصل هیپ می‌توان از طریق خارج کردن مایع مفصلی، تورم و درد را از بین برد. تخلیه مایع مفصلی باعث تخلیه گلبول‌های سفید نیز می‌شود. گلبول‌های سفید عامل تولید آنزیمی هستند که باعث تخریب مفصل می‌شود. این روش درمانی، سلامتی مفصل را بسیار سریع بازمی‌گرداند. تخلیه بورسا یا کیسه‌های بین مفصلی برای درمان بیماری بورسیت نیز مشابه تخلیه عفونت مفصل است. در این حالت به جای مفصل، با کیسه‌های بورسا سروکار داریم. با تخلیه بورسا نیز مایع مفصلی برای تعیین بیماری‌ها و اختلالات پزشکی در آزمایشگاه تحلیل و بررسی می‌شود. دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.