زانو درد شدید و ناگهانی چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

دلایل متداول زانو درد ناگهانی

زانو درد ناگهانی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند پارگی رباط که به درمان پزشکی نیاز دارد تا کشیدگی تاندون که با استراحت رفع می‌شود رخ دهد. در ادامه این مطلب دلایل متداولی که باعث زانو درد ناگهانی می‌شوند را معرفی کرده‌ایم.

آرتروز زانو (آرتروزهای غیرعفونی)

انواع آرتروز مانند استئوآرتریت و روماتیسم می‌تواند موجب زانو درد شدید شود.

پیچ خوردن یا پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

در این حالت فرد پس از شنیدن صدایی مانند ٬٬پاپ٬٬ دیگر قادر به تحمل وزن خود روی پاها نیست. این نوع زانو درد یک آسیب ورزشی متداول است و به جراحی نیاز دارد.

مشکلات عصبی

مشکلات عصبی در هر یک از اعصابی که از ستون فقرات به سمت پا می‌آیند، می‌تواند موجب زانو درد شدید شود.

پارگی تاندون

این مشکل بیش‌تر در ورزشکاران بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. پارگی کامل تاندون به جراحی نیاز دارد ولی پارگی جزئی به کمک گچ‌گیری اسپلینت درمان می‌شود. در اثر پارگی کامل تاندون، شخص قادر به باز کردن زانو نیست.

آسیب به منیسک

این حالت در اثر آسیب یا استفاده بیش از حد رخ می‌دهد. هنگام پارگی منیسک علاوه بر تورم و زانو درد شدید، صدای خرد شدن نیز شنیده می‌شود. معمولا برای درمان آن به جراحی نیاز است.

شکستگی زانو

زانو درد شدید و بدون علت قبلی که بلافاصله بعد از یک ضربه آغاز شود، می‌تواند بیانگر شکستگی در یکی از استخوان‌های زانو باشد.

تاندونیت

التهاب در تاندون که معمولا در اثر ورزش‌های پرشی مانند بسکتبال و والیبال رخ می‌دهد تاندونیت نامیده می‌شود. زانو درد ناشی از تاندونیت با انجام فعالیت شدید می‌شود. استراحت، کیسه آب یخ و داروهای ضد التهاب به کاهش این درد کمک می‌کنند.

استئونکروز زانو

در این بیماری در اثر کاهش گردش خون در استخوان، بافت‌های استخوانی از بین می‌روند. زانو درد شدید در اثر استئونکروز با تورم و تیر کشیدن همراه است. در اثر خم و راست کردن زانو، درد آن شدیدتر می‌شود. این علائم می‌تواند موجب لنگیدن هنگام راه رفتن شود. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.