مفصل هایی که به پای سالخوردگان پیر می شوند

با افزایش سن و شروع پیری، درد مفصل ران و بیماری های مختلف افراد را ناگزیر به انجام عمل مفصل (آرتروپلاستی) و قرار دادن مفصل مصنوعی می کند. هدف از عمل مفصل در دوران پیری، درمان درد برای راحتی بیمار و امکان ادامه فعالیت های معمولی او تا آخر عمر است؛ زیرا در زمان پیری بیماران فعالیت جسمی بالایی ندارند. رسیدن به این هدف به عوامل مختلفی مانند سلامت عمومی شخص، تأثیر بی حس کننده ها روی بدن بیمار، نوع تکنیک به کار رفته در عمل مفصل ران، نوع ایمپلنت استفاده شده در عمل مفصل و بازتوانی بعد از عمل مفصل بستگی دارد. نتیجه پیگیری سلامتی بیماران مسن بعد از عمل مفصل، نشان می دهد این عمل در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.

کدام پروتز برای افراد مسن مناسب تر است؟

برای آن که عمل مفصل با موفقیت همراه باشد، برای هر عمل باید پروتز مناسبی با توجه به شرایط بیمار انتخاب شود. در این مطلب در مورد فاکتورهای مؤثر بر انتخاب یک پروتز مناسب برای عمل مفصل ران در بیماران مسن توضیحاتی داده می شود.
کیفیت استخوان بیمار
با افزایش سن انسان کیفیت استخوان ها پایین می آید. کیفیت استخوان به عنوان فاکتوری برای انتخاب پروتز مطرح است؛ برای مثال ایمپلنت های سیمانی برای بیماران مسن با تراکم استخوان پایین مناسب هستند. برای بیماران جوان تر نیز بهتر است از ایمپلنت های غیرسیمانی استفاده شود.
ویژگی های مورفولوژیک استخوان
ویژگی های مورفولوژیک استخوان شامل شکل و پیکربندی استخوان است. سر استخوان ران از لحاظ این ویژگی ها تنوع بالایی دارد. ساختار و تراکم سر استخوان ران با افزایش سن تغییر پیدا می کند. این بخش از استخوان بر اساس ضخامت قشر آن طبقه بندی می شود. بسته به نوع دسته بندی، ایمپلنت های سیمانی یا غیر سیمانی توصیه می شوند.
تثبیت ایمپلنت
تثبیت شدن صحیح ایمپلنت در داخل استخوان، مستلزم انجام جراحی به طور صحیح و موفق است. اگر تکنیک جراحی انجام شده درست و راضی کننده نباشد، ثابت کردن ایمپلنت در استخوان با هر روشی هم که انجام شود باز موفق نخواهد بود.
ساییدگی سطوح دارای تماس
در مورد بیماران مسن، ساییدگی سطوح دارای تماس دغدغه اصلی محسوب نمی شود؛ زیرا این بیماران اغلب کم تحرک هستند و دوره زندگی آن ها بعد از عمل مفصل چندان طولانی مدت نیست. پروتزهای پلی اتیلنی پوشیده شده با کبالت کروم، سطوح تماس قابل قبولی در این بیماران فراهم می کند. البته پلی اتیلن های کراس لینک شده، فلزی و سرامیکی گزینه های بهتری هستند.

نتایج عمل مفصل در بیماران مسن

در مورد نتیجه عمل مفصل در بیماران مسن مطالعات زیادی انجام شده است. این نتایج به طور کلی نشان می دهد عوارض بعد از عمل در این بیماران پایین است. ایمپلنت های سیمانی و غیرسیمانی در این بیماران با موفقیت همراه هستند و درصد نیاز به انجام جراحی مجدد مفصل برای ایمپلنت های سیمانی و غیرسیمانی به ترتیب 0.5 درصد و صفر است.

برای عمل تعویض مفصل در سن بالا چه شرایطی لازم است

عمل تعویض مفصل زمانی موفقیت آمیز است که مفصل ران بدون ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار به درستی کار کند. توجه داشتن به برخی عوامل قبل از عمل، به دستیابی به نتیجه دلخواه بعد از عمل و درمان درد بیمار کمک می کند. می توان گفت بیمار مسنی که از سلامتی کافی برخوردار است شرایط لازم برای عمل تعویض مفصل را دارد. در صورت اهمیت به سلامتی عمومی بیماران مبتلا به آرتروز و دردهای شدید مفصل ران، این افراد بعد از عمل از نتیجه کار راضی خواهند بود.
منابع